توسط مخترع شیرازی انجام شد

ساخت کولر آبی کم‌مصرف بدون موتور و تسمه

عصر کالا- بهادر خیراندیش کولر آبی ساخته که بدون موتور و تسمه و با حذف بسیاری از قطعات دیگر کارمی کند و ۸۰ درصد درمصرف برق و ۲۵ درصد در مصرف آب صرفه جویی دارد.

ساخت کولر آبی کم‌مصرف بدون موتور و تسمه
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از ایرنا ، این کولر آبی که راندمان بالایی در خنک کردن هوا دارد با استفاده از یک مدار القایی الکترومغناطیسی که درون کولر قرار داده شده کار می کند و حتی می تواند با انرژی خورشیدی شارژ شود و جاهایی که برق نیست هم کاربرد دارد.
    بهادرخیر اندیش مخترع این دستگاه کولر آبی یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:کولر آبی کم مصرف مزایای زیادی دارد از جمله آنکه احتمال خطر برق گرفتگی در کولر به صفر رسیده است ، این دستگاه با ولتاژ 12 تا 24 ولت کار می کند و خطر برق گرفتگی که تاکنون صدها قربانی از همین محل بر جای گذاشته است را به صفر می رساند .
    این مخترع شیرازی همچنین با بیان اینکه یک سیستم ساده الکترومغناطیسی برای این کولر طراحی شده است گفت: این سیستم نقش تحریک کننده دارد و با ولتاژ پایین عمل تحریک را انجام می دهد و با توان کم برق به کار خود ادامه می دهد .
    وی ادامه داد:یک سیستم کنترل برنامه ریزی شده توسط میکروکنترلر دراین کولر قرار داده شده تا عمل تحریک بموقع انجام شود و می تواند با صرفه جویی 80 درصدی در مصرف برق و صرفه 25 درصدی در مصرف آب حتی بیشتر از کولرهای معمولی باد تولید کند .
    وی در باره مصرف برق این کولر آبی کم مصرف گفت: از سرعت کم تا بالا دراین کولر بین 25 وات تا 120 وات انرژی مصرف می شود و می توان آن را در سرعت گردش متفاوت تنظیم کرد، در حالی که کولرهای معمولی فقط دو نوع گردش تند و کند دارند.
    خیراندیش با بیان اینکه مصرف برق در کولرهای معمولی در دور بالا گاه تا 1200 وات می رسد گفت : به این ترتیب این کولر کم مصرف می تواند حتی با یک باتری معمولی شارژ شود و به کار خود ادامه دهد .
    این مخترع شیرازی درادامه با برشمردن مزایای کولر کم مصرف آبی گفت : چون پمپ این کولر 12 ولت است درصورت غوطه ورشدن در آب نمی سوزد، این کولر شناور ندارد و با سنسورهای هوشمند جریان ورودی آب را کنترل می کند بنابر این هیچگاه با خراب بودن شناور چکه نمی کند و آب از کولر سرریز نمی شود و آب هدر نمی رود بنا بر این صرفه جویی کم نظیری در مصرف آب دارد .
    خیراندیش همچنین گفت : یکی از خصوصیات دیگر این دستگاه این است که در فصل زمستان اگر گاز منواکسید کربن در محل سکونت پخش شود، هوشمندانه روشن می شود وهوای پاک تزریق می کند و می تواند جان افراد را در این مواقع نجات دهد.
    به گفته این مخترع شیرازی از خصوصیات دیگر این کولر هوشمند این است که اگر در خانه و محل سکونت به هر علتی گاز نشت کندو مواد قابل اشتعال پخش شود، فوری روشن می شود و هوا تزریق می کند و نمی گذارد غلظت مواد قابل انفجار و قابل اشتعال بالا برود و آتش سوزی و انفجار رخ بدهد، این خصوصیات می تواند علاوه بر جلوگیری از خسارات جانی و مالی کمک بزرگی به سازمان ایمنی وآتش نشانی و واحدهای بیمه گذار باشد .
    وی اضافه کرد: روی همه کولرهای آبی موجود که در حال کار است می توان سامانه هوشمند طراحی شده را نصب کرد و بدون نیاز به هزینه اضافی و با نصف قیمت کولرهای آبی موجود در بازار می توان از این کولر استفاده کرد.
    خیراندیش خواستار حمایت دستگاه های مسئول برای سرمایه گذاری و رساندن این دستگاه به تولید انبوه شد و گفت: با توجه به گرمای کم سابقه امسال در کشور و بالارفتن پیک مصرف در صورت همکاری دستگاه های مسئول این اختراع می تواند تا حدود زیادی در مصرف برق صرفه جویی ایجاد کند .
    وی ادامه داد: قیمت آن تقریبا یک سوم کولرهای معمولی است .
    این دستگاه به شماره اظهارنامه 139450140003011225 در مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک ثبت شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر