اختراع پوششی که هر شیشه ای را هوشمند می کند

عصر کالا- پیش از این پنجره هایی با استفاده از شیشه های هوشمند تولید شده بودند که به کاهش مصرف انرژی کمک می کردند. شیشه های مذکور به صورت الکترونیکی رنگ آمیزی شده و جلوی تابش شدید نور آفتاب را می گیرند.

اختراع پوششی که هر شیشه ای را هوشمند می کند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از فارس، کاهش تابش نور خورشید به داخل ساختمان ها در هوای گرم نیاز به استفاده از سیستم های تهویه مطبوع را کاهش داده و مصرف برق را نیز کمتر می کند.

    مشکل این نوع پنجره ها و شیشه ها این است که عملیاتی کردنشان مستلزم دسترسی به برق است. اما محققان دانشگاه RMIT استرالیا برای اولین بار پوششی را طراحی کرده اند که با چسباندن آن به شیشه ها فرایند جلوگیری از نفوذ نور خورشید به طور هوشمندانه و خودکار و بدون نیاز به مصرف برق صورت می گیرد.

    پوشش مذکور از ترکیب نه چندان گران قیمت دی اکسید وانادیوم تولید شده و ضخامت آن بین 50 تا 150 نانومتر می باشد که تقریبا هزار برابر باریکتر از موی انسان است.

    دی اکسید وانادیوم در دمای کمتر از 67 درجه سانتیگراد به عنوان یک عایق عمل کرده و جلوی نفوذ گرمای خارج به داخل ساختمان را می گیرد. همچنین این ترکیب اجازه نمی دهد گرمای درون ساختمان در روزهای سرد از ان خارج شود.

    در صورتی که گرمای هوا از 67 درجه سانتیگراد فراتر رود این فلز جلوی نفوذ تشعشعات مادون قرمز خورشید را به درون محیط های دربسته می گیرد. انتظار می رود استفاده عموم از این ترکیبات طی روزهای آینده ممکن شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط