دستاورد محققان کشور در کاهش مصرف انرژی انواع کولرهای گازی

عصر کالا- طرح تحقیقاتی "بررسی تاثیر پارامترهای دما،فشار و مقدار مبرد بر راندمان سیکل تبرید تراکمی از طریق شبیه سازی" که طی قراردادی ازسوی سازمان بهره‌وری انرژی ایران (سابا) با دانشگاه حکیم سبزواری منعقد شده بود با موفقیت به پایان رسید.

دستاورد محققان کشور در کاهش مصرف انرژی انواع کولرهای گازی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، دکتر مهدی دیمی دشت بیاض عضو هیات علمی گروه مکانیک و مجری این طرح با اشاره اینکه انجام این طرح تحقیقاتی 18 ماه به طول انجامید، گفت: از جمله نتایج و دستاوردهای موثر این طرح کاهش مصرف انرژی و تولید آلاینده‌های ناشی از آن در به کارگیری کولرهای گازی با هدف تولید سرمایش بود.

    وی افزود: یکی از دستاوردهای طرح توسعه یک مدل عددی با هدف محاسبه جرم بهینه میزان مبرد (گاز عامل سرمایش) در انواع کولرهای گازی با ظرفیت‌های مختلف است. همچنین نتایج مدل عددی با مقادیر تجربی که در آزمایشگاه ملی انرژی سابا انجام گرفت مورد اعتبارسنجی واقع شد.

    استاد دانشگاه حکیم سبزواری ادامه داد: در بخش دیگری از پروژه امکان سنجی جایگزینی مبرد R22 (بعنوان مبرد مخرب لایه ازن) با مبرد R417A(به عنوان مبرد دوستدار محیط زیست) بررسی شد. همچنین بر اساس نتایج تحقیقات قبلی مبرد R417A از معدود مبردهایی است که بدون هیچ گونه تغییر در ساختار سیکل تبرید می‌تواند جایگزین مبرد R22 شود. بر این مبنا کپسول مبرد R417A پس از تلاش فراوان از خارج از کشور تهیه شده و نحوه عملکرد کولر گازی با این مبرد مورد بررسی تجربی قرار گرفت.

    دکتر دیمی دشت بیاض با اشاره به اینکه مهم ترین دستاورد طرح را می‌توان توسعه نرم افزار بومی محاسبات سیستم های تبرید تراکمی، RefCom، عنوان کرد  که توسط تیم تحقیقاتی پروژه مذکور برای اولین بار در سطح کشور ارائه شده است،تصریح کرد: نرم افزار RefCom به عنوان محصول مشترک دانشگاه حکیم سبزواری و سازمان بهره وری انرژی ایران از این پس در اختیار تولیدکنندگان، کارشناسان و تعمیرکاران کولرهای گازی قرار می گیرد تا به کمک آن پارامترهای مهم و تاثیرگذار بر عملکرد این سیکل ها محاسبه شود.

    وی ضمن تشریح ویژگی های این نرم افزار عنوان داشت:  این نرم افزار دارای 7 صفحه محاسباتی است که در صفحات مختلف آن می‌توان مواردی همچون خواص ترمودینامیکی انواع مبردها، راندمان سیکل تبرید (ضریب EER)، جرم بهینه مبرد برای انواع سایزها، تاثیر دمای محیط و طول لوله رابط بین بخش داخلی و بیرونی اسپلیت ها، محاسبات اقتصادی و زیست محیطی و درنهایت صفحه معرفی نرم افزار را محاسبه کرد.

    دکتر دیمی یادآور شد: از نتایج طرح پژوهشی مورد نظر مقالات متعددی استخراج شد که یکی از این مقالات با عنوان ” بررسی تجربی تاثیرمیزان جرم مبرد برعملکر دسیکل تبریدتراکمی” موفق به کسب عنوان مقاله برتر در هفتمین کنفرانس گرمایش، سرمایش و تهویه مطبوع شده است.

    وی در پایان، ابراز امیدواری کرد که با معرفی و شناخت هر چه بیشتر دانشگاه حکیم سبزواری بتوان در آینده قراردادهای پژوهشی بیشتر و موثرتری با صنایع مختلف منعقد کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر