اسپیکرهای هوشمند و هدفون‌های بی‌سیم صنعت موسیقی و اینترنت اشیا را متحول کرده‌اند

حاکمیت تکنولوژی بر دنیای صدا

عصر کالا- عشاق موسیقی معمولا برای خرید یک اسپیکر به سالن اپرا نمی‌روند، اما حالا در خانه اپرای Palais Garnie در پاریس این امکان وجود دارد. Devialet یک سازنده فرانسوی اسپیکرهای حرفه‌ای در آخرین روزهای ماه نوامبر فروشگاهی در این سالن اپرای متعلق به قرن نوزدهم افتتاح کرده است تا پیچیده‌ترین و بهترین محصولش را که فانتوم نام دارد، بفروشد.

حاکمیت تکنولوژی بر دنیای صدا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از دنیای اقتصاد، سوپر کامپیوتر فانتوم با طراحی شبیه به تخم دایناسور، یکی از بهترین اسپیکرهای بی‌سیم بازار است. این محصول همراه با یک سرویس پخش موسیقی اختصاصی برای اجراهای زنده -شامل بعضی کنسرت‌ها و رویدادهایی که در سالن Palais Garnier برگزار می‌شود- عرضه می‌شود.

    حاکمیت تکنولوژی بر دنیای صدا
    عرضه دستگاه فانتوم در این سالن اپرا آخرین نمونه از شیوه‌ای است که تکنولوژی دیجیتال در حال تغییر ماهیت اسپیکرها، هدست‌ها و دیگر دستگاه‌های صوتی است. زمانی اغلب سیستم‌های پخش موسیقی باکیفیت طراحی بزرگ داشتند، حالا این دستگاه‌ها طراحی کوچک و البته بی‌سیم دارند. این در حالی است که دستگاه‌های صوتی در حال حاضر به سرعت در حال هوشمند شدن و مجهز شدن به امکان پشتیبانی از سرویس‌های پخش آنلاین هستند. به این ترتیب است که حالا اقتصاد این صنعت در حال تغییر است. «سیمون برایان» از موسسه تحقیقات بازار Futuresource در این مورد می‌گوید:‌ «تا همین چند سال پیش صنعت دستگاه‌های صوتی به طرز چشمگیری در حال از هم پاشیدن بود. صدها برند شناخته‌شده محصولات ساده و حرفه‌ای خودشان را اغلب با قطعات اولیه یکسان عرضه می‌کردند. حالا اما ورود نرم‌افزار و هوش مصنوعی به صنعت تولید و ساخت انواع اسپیکر، آنها را به محصولاتی هوشمند و کاربردی تبدیل کرده است.» با این همه نباید فراموش کرد که همه این تحولات با ظهور موبایل‌های هوشمند آغاز شد؛ گوشی‌هایی که گوش دادن به موسیقی را با اتصال به سرویس‌های پخش موسیقی آنلاین مانند Spotify راحت‌تر کردند. موبایل‌های هوشمند همچنین به بهبود و پیشرفت بازار هدفون‌ها هم کمک کردند تا در نهایت حالا هدفون‌ها به ابزارهایی همه‌کاره با قابلیت‌هایی متنوع از حذف صداهای زائد محیطی گرفته تا ترجمه در لحظه، در دسترس هستند.

    در سال‌های اخیر مشخص شد که این امکانات بسیار محبوب و مورد توجه کاربران در سراسر دنیا بوده‌اند، تا جایی که بازار دستگاه‌های پخش صوتی رشد قابل توجهی را در این سال‌ها تجربه کرده است. بر اساس بررسی‌های انجام شده از سوی موسسه تحقیقات بازار Futuresource، در سال 2009 تنها حدود 200 هزار دستگاه اسپیکر بی‌سیم فروخته شد. این در حالی است که این رقم در سال جاری میلادی به 70 میلیون دستگاه رسیده است. این روند رشد برای هدفون‌ها هم نسبتا یکسان بوده است. بازار اسپیکرهای هوشمند اما در سال 2015 و با معرفی Echo از سوی شرکت آمازون انقلابی بزرگ را تجربه کرد. جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی Strategy Analytics نشان می‌دهد که تا پایان سال 2017 نزدیک به 24 میلیون دستگاه اسپیکر هوشمند که امکان کنترل از راه دور همه چیز از پخش موسیقی گرفته تا روشنایی لامپ‌ها را می‌دهد، در سراسر جهان به فروش خواهد رسید. جالب اینکه این موسسه تحقیقاتی پیش‌بینی کرده است میزان فروش اسپیکرهای هوشمند تا سال 2022 به چهار برابر افزایش پیدا می‌کند.

    اسپیکرهای هوشمند در حال متحول کردن صنعت دستگاه‌های صوتی و پخش موسیقی هستند. صدایی که از اسپیکر Echo آمازون یا گوگل هوم بیرون می‌آید تنها یک دستیار صوتی دیجیتال نیست، بلکه پلت‌فرمی برای همه انواع سرویس‌هایی است که که اغلب توسط شرکت‌های دیگر توسعه داده شده‌اند. الکسا که نسخه آمازون برای این پلت‌فرم است، در حال حاضر بیش از 25 هزار مهارت از سفارش کالا و پیدا کردن یک گوشی موبایل گرفته تا روشن کردن وسایل گرما‌زا را انجام می‌دهد. درست شبیه به همین عملکرد را هدفون‌های هوشمند مانند ایرپاد اپل و Dash شرکت Bragi دارند. استارت‌آپ Bragi با امکاناتی مثل بررسی لحظه‌ای روند سلامت، احتمالا می‌تواند با سرعت خوبی در این صنعت رشد کند.

    شرکت‌های تولیدکننده اسپیکرهای قدیمی و معمولی هم حالا به فکر ورود به این عرصه هستند. در ماه سپتامبر و در جریان برگزاری نمایشگاه بزرگ IFA در شهر برلین غرفه‌های مختلفی با لوگوی آمازون یا گوگل تزئین شده بودند که نشان‌دهنده این است که آنها از دستیارهای دیجیتالی این دو شرکت در محصولاتشان استفاده می‌کنند. با این حال اگر تاریخچه صنعت موبایل‌های هوشمند راهنما باشد، چنین پلت‌فرم‌هایی سخت‌افزار را به یک وسیله و کالای مناسب با حداکثر کارآیی تبدیل می‌کنند. حالا شرکت آمازون با در اختیار داشتن سهم 75 درصدی از کل فروش جهانی اسپیکرهای هوشمند، عنوان بزرگ‌ترین برند سازنده این محصولات را به خودش اختصاص داده است. بسیاری از کارشناسان بازار معتقدند که فروش اسپیکرهای هوشمند آمازون با قیمتی پایین و نزدیک به قیمت تمام شده ساخت آنها، باعث شده است که این شرکت سهم قابل توجهی از این بازار را در اختیار بگیرد. با این همه اما اسپیکرهای هوشمند موجود در بازار باید خودشان را برای رقابت با اسپیکر هوشمند اپل که قرار است سال آینده میلادی روانه بازار شود، آماده کنند.

    این در حالی است که انواع تخصصی‌تر و پیچیده‌تر این پلت‌فرم‌های دستیارهای هوشمند صوتی مانند کورتانای مایکروسافت که در درک اصطلاحات تجاری بسیار خوب عمل می‌کند، هم به سرعت در حال رشد و پیشرفت هستند. با این وجود اما بعضی شرکت‌های فعال در بازار انواع اسپیکر هم حالا می‌خواهند وارد این بازار رو به رشد بشوند. به‌عنوان مثال شرکت Sonos که در یک دهه گذشته حاکمیت بازار اسپیکرهای بی‌سیم را در اختیار داشت، حالا می‌خواهد با تلفیق همه دستیارهای صوتی و سرویس‌های پخش آنلاین به یک پلت‌فرم جدید برسد. با این اوصاف مصرف‌کنندگانی که اسپیکرهای Sonos را دوست دارند، می‌توانند از این تکنولوژی جدید هم بهره ببرند. شرکت Harman هم که در ماه مارس توسط شرکت سامسونگ خریده شد، حالا گویا برنامه‌های مشابهی برای سیستم‌های سرگرمی داخل خودروها دارد.

    در نهایت شرکت‌های مختلفی وجود دارند که اگرچه اسپیکرهای هوشمند خودشان را نمی‌سازند، اما تکنولوژی را برای بهبود کارآیی محصولات دیگر ارائه می‌کنند. برای مثال دو شرکت Dolby و DTS هر دو مشغول طراحی نرم‌افزاری برای آنچه «صدای همه‌جانبه» خوانده می‌شود، هستند. تکنولوژی Atmos شرکت Dolby که اولین بار در سینماها معرفی و ارائه شد، حالا در خانه‌ها هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این اوصاف شاید باید منتظر تحولات جالب‌تر در این عرصه باشیم؛ شاید چیزهایی مانند اسپیکرهای هوشمند نامرئی یا ایجاد منطقه‌های صوتی شخصی برای هر فرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر