هنر خوشنویسی، تایپوگرافی اصیل در مبلمان خانه های ایرانی

عصر کالا: زیبایی و جذابیت هنر خوشنویسی ایرانی به‌عنوان یکی از نشانه‌های فرهنگ اصیل این سرزمین، همیشه در طول تاریخ زبانزد همه مردم جهان بوده است.

هنر خوشنویسی، تایپوگرافی اصیل در مبلمان خانه های ایرانی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۱:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از چیدانه، ایرانیان هنرمند و هنردوست در هر گوشه از این دنیا که باشند باز هم حس و حالی متفاوت و خاص را نسبت به این هنر بی‌همتا از خود بروز می‌دهند. خط فارسی به دلیل پیوستگی حروف در کلمات، کشیدگی‌های خطاطی ایرانی را به وجود آورده و آن را به یکی از زیباترین نمونه‌های خوشنویسی جهان بدل کرده است.

در گذشته شاید کمتر خانه‌ای را می‌توانستیم بیابیم که آثاری از این هنر را بر در دیوار خود ندیده باشد؛ از سردرِ خانه‌ها گرفته تا دیگر فضاهای آن! در این مطلب اما می‌خواهیم به شما یادآوری کنیم که امروزه در دنیای مدرن، دکوراسیون خانه‌های ما هم می‌تواند نشانه‌های از این خطوط خوش‌ نقش‌ و نگار را در خود جای دهد. امروز می‌خواهیم ایده‌های استفاده هنرخوشنویسی در دکوراسیون منزل را با شما در میان گذاشته و راه‌های خرید تابلو خطاطی را به شما  معرفی نماییم. با ما همراه باشید.

تابلوهای خطاطی از جنس هنر اصیل ایرانی

پیش از هر پیشنهاد دیگری به سراغ اصیل‌ترین نوع تابلوی خوشنویسی با ظاهر سنتی می‌رویم. هنوز هستند هنرمندهایی که با پیروی از اصول خطاطی ایرانی ترجیح می‌دهند آن را در همان ظاهر و قالب سنتی خود خلق و ارائه کنند. آنها باور دارند که قلم و مرکب هنوز هم می‌تواند روح تازه‌ای به این آثار ببخشد، آن هم به شکلی که هر اثر به صورتی بی‌همتا بدرخشد.

این دسته از آثار، طرفداران پر و پا قرص خودش را دارد، اما نکته مهم در به‌کارگیری آنها، هماهنگی ترکیب رنگی تابلوها با دکوراسیون فضایی است که قرار است در آنجا نصب شوند. حتی اگر چیدمان منزل شما مدرن باشد با انتخاب درست و متناسب این آثار خوشنویسی می‌توانید جلوه‌ای ویژه به آن ببخشید، اما اگر سبک کلاسیک را برای منزلتان انتخاب کرده‌اید در استفاده از آنها هیچ شکی نداشته باشید.

تابلو خوشنویسی و هنرهای مدرن

همان‌طور که زمان می‌گذرد ایده‌های دنیای مدرن به گوشه‌گوشه زندگی بشر قدم می‌گذارد و آن را دستخوش تغییر و تحول می‌کند. هنر خوشنویسی ایرانی هم تابع این اتفاقات، حالا رنگ و رویی تازه به خودش گرفته و در قالب‌هایی متفاوت و متنوع خلق و عرضه می‌شوند. هنرمندانی هستند که دیگر دست ‌به ‌قلم و مرکب نمی‌برند، اما باز هم زیبایی‌های خطاطی ایرانی را در آثارشان جاودانه می‌کنند.

ورود کامپیوتر و ابزارآلات مدرن به دنیای هنر، دلیل تمام این تغییرات است. تنوع در رنگ‌، سبک، مواد سازنده و... دست شما را برای انتخاب باز خواهد گذاشت. قبل از خرید حتماً فضای موردنظرتان را خوب تجزیه تحلیل کنید و پس ‌از آن مناسب‌ترین گزینه را به خانه‌ خود بیاورید. اگر در این حوزه، تخصصی ندارید برای خرید چنین آثاری حتماً به گالری‌های هنری معتبر مراجعه نمایید. تصویری از فضای موردنظرتان را همراه داشته باشید و از متخصصان حاضر در آن گالری، مشاوره بگیرید.

تابلو نقاشی خط در دکوراسیون داخلی

اگر در کنار خوشنویسی به هنر نقاشی هم علاقمند هستید پیشنهاد جذابی برای شما داریم. نقاشی‌خط شیوه‌ای است در نقاشی مدرن و خوشنویسی معاصر ایرانی که به آن «خطاشی» و «خط نقاشی» هم می‌گویند. این آثار زیبا و چشمگیر می‌توانند تنها با ترکیب رنگ‌ها و خطوط، تابلوهای جذابی را بیافرینند. قطعاً این تلفیق زیبا، تصویری عینی و ملموس را در برابر چشمانتان تداعی خواهد کرد.

شاید این روش، جذابیت بیشتری برایتان داشته باشد؛ چون در این روش با یک تیر سه نشان زده‌اید. هم هنر خوشنویسی و نقاشی را وارد چیدمان منزلتان کرده‌اید و هم تصویری از شخص، مکان و یا شیء موردعلاقه‌تان را در قالب یک تابلو کم‌نظیر بر دیوار خانه‌ آویخته‌اید. معمولاً فروش تابلو نقاشی خط به‌ صورت سفارشی با هماهنگی با خطاط صورت می گیرد، پس باز هم باید جوانب مختلف آن را بسنجید و بعد طرح موردنظرتان را سفارش دهید.

هنر خوشنویسی به‌عنوان دیوار پوش خانه

دیوارها به‌عنوان چشمگیرترین عناصر فضای داخلی می‌توانند خود، نقش یک تابلوی بزرگ خطاطی را ایفا کنند. این بار به‌ جای اینکه به سراغ تابلوهای ریز و درشت بروید، این خطوط سیال و جذاب را به‌عنوان نقش و نگار دیوار به کار بگیرید. می‌توانید کاغذدیواری با طرح خوشنویسی تهیه کنید و یا از یک هنرمند خوشنویس بخواهید که برای نوشتن روی دیوار به خانه شما بیاید.

ما برای شما یک پیشنهاد ساده‌ تر و مقرون‌ به‌ صرفه‌ تر داریم، تکنولوژی این بار به کمک شما می‌آید تا دکوراسیون منزل زیباتری داشته باشید. تولیدکننده‌های استیکرهای دیواری به سراغ این هنر ایرانی هم رفته‌اند. شما می‌توانید شعر و یا جمله موردعلاقه‌تان را به یکی از این تولیدکننده‌ها سفارش دهید و سپس به روشی آسان آن را به دیوار موردنظرتان بچسبانید.

مبلمان و دکوری‌های مدرن با خوشنویسی

وقتی از علاقمندان دکوراسیون به سبک ایرانی باشید حتماً با مبلمان و وسایل تزئینی که نقش و نگارهای خطاطی را بر روی خود جای‌داده‌اند و این روزها در فروشگاه‌های مختلف خودنمایی می‌کنند هم آشنا شده‌اید. وجود دستگاه‌های چاپ پارچه پرده‌، رومیزی‌، رانت و روکش‌های خلاقانه و زیبایی را برای مبلمان و کوسن‌ها به ما هدیه داده است که خطوط رؤیایی و هنر خوشنویسی روی اکسسوری‌های دکوری ریز و درشت نقش بسته‌اند. فقط کافی است که حوصله به خرج دهید و از میان آنها زیباترینشان را تهیه کنید.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
مطالب مرتبط
مطالب مرتبط بیشتر