چالش‌ها و مشکلات پیش روی بازار مبل تبریز

عصر کالا- علی‌رغم به وجود پتانسیل‌های زیاد در صنعت مبلمان آذربایجان شرقی، متاسفانه این صنعت در بازار های داخل کشور ناشناخته مانده است، این در حالیست که این صنایع، می‌تواند به ارزش افزوده بالایی دست یافته و بالاترین بازده اشتغازایی را داشته باشد.

چالش‌ها و مشکلات پیش روی بازار مبل تبریز
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، صنعت مبلمان از دهه های گذشته همواره به عنوان یکی از مصادیق صنایع زنجیره ای زود بازده بوده که می‌تواند به توسعه اقتصاد کشور کمک کند، همچنین این صنعت در تحقق توسعه صادرات غیرنفتی موثر است؛ بنابراین باید دولتمردان حمایت از تولید و صادرات صنایع مبلمان را در اولویت قرار دهند؛ چراکه ضمن افزایش ارز آوری برای کشور، می تواند مشکل اشتغالزایی را مرتفع کند و تحقق این امر به حمایت و تغییر نگرش مسئولان به این صنعت بستگی دارد.
      
    رئیس هیئت مدیره بازار مبل تبریز در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، با اشاره به نقش آفرینی صنعت مبل در اقتصاد کشور، اظهار کرد: صنایع چوب و مبلمان آذربایجان‌شرقی می‌تواند الگویی برای کل کشور باشد و نه تنها بازار مبل منطقه، بلکه بازارهای اتحادیه اروپا را هم در دست بگیرد؛ متاسفانه مسئولین در مقابل پیشرفت این صنعت مقاومت می‌کنند.
     
    اباذر گرامی با اشاره به لزوم ساماندهی بازار مبل تبریز گفت: در گذشته بیشتر صادرات مبل به کشور های همسایه از جمله ارمنستان و آذربایجان از طریق بازار مبل تبریز انجام می گرفت؛ ولی اکنون به علت عدم هماهنگی مسئولان دولتی و صنفی و رکود اقتصادی حاکم در جامعه، اقتصاد مبل در تبریز با مشکل مواجه شده است.

                                                                                               وجود بیش از 600 کارگاه مبل در سطح شهر تبریز

    گرامی با بیان اینکه بیش از 600 کارگاه مبل در سطح شهر تبریز وجود دارد، ادامه داد: متاسفانه این واحد ها با افت بازار مواجه هستند به طوریکه اقتصاد مبل اکنون در مرحله سوددهی است اما به علت عدم توجه به این صنعت بسیاری از این کارگاه ها در حال تعطیلی هستند.


    رئیس هیئت مدیره بازار مبل تبریز با بیان اینکه نمایشگاه های مبل به صورت غیرقانونی برپا می شوند، تصریح کرد: هر ساله بیش از 15 نمایشگاه بین المللی مبل و همچنین نمایشگاه های چادری مبل در تبریز با رانت خواری و سودجویی برپا می شود  که این امر منجر به تخریب صنعت مبل می شود؛ افرادی از این موضوع سود بیشتری دریافت می کنند، در عین حال به چرخه تولید و فروش بسیاری از کارگاه های مبل لطمه وارد می کند.
     
    وی اضافه کرد: وقتی بیش از 15 بار نمایشگاه در سطح شهر برپا می شود به این معنی است که صنف تحلیل شده و به تناسب، کیفیت محصولات صنف ها کاهش می یابد؛ بنابراین بهتر است هر ساله دو نمایشگاه تخصصی و فروش مبل با طرح های پیشرفته و بروز برپا شود تا ضمن برطرف کردن نیاز مشتری، به کارگاه های مبل استان نیز لطمه وارد نکند.
     
    گرامی با اشاره به ضرورت تغییر نگرش مسئولان به صنعت مبل، عنوان کرد: در حال حاضر مبل گاهی با استانداردهای بی کیفیت تولید می‌شود؛ بنابراین نیازمند حمایت و اهتمام ویژه ای است تا صنعت مبل آذربایجان‌شرقی بتواند به جایگاه خود دست یابد چرا که این صنعت در استان از ظرفیت های قابل توجهی برخوردار است.
     
      این تولید کننده مبل عنوان کرد: اشتغال در صنعت مبل به عنوان سومین شغل دنیا مطرح است، اما برگزاری نماشگاه های چادری و عدم نظارت کارشناسی منجر به کم رنگ شدن نقش این صنعت شده است.
     
    وی تصریح کرد: بازار مبل تبریز به مساحت 43 هکتار در غرب تبریز واقع شده و فرصت ارزشمندی برای سرمایه گذاران است تا دست در دست هم داده و از حرفه مبل دفاع کنند، ایجاد این بازار در غرب تبریز این مسیر را به چالش کشیده است، به طوری که تمامی کارگاه هایی که در این منطقه به عنوان کارگاه های ضایعات بوده و از لحاظ زیست محیطی از کیفیت پایینی برخوردار بودند،خودبه خود به کارگاه های مبل تبدیل شده است
     
    رئیس هئیت امنای بازار مبل تبریز اضافه کرد: بیش از چهار هزار فروشگاه مبل، خودرو و لوازم لوکس در بازار مبل تبریز وجود دارد و در حال حاضر بیش از 150 مغازه در این بازار دایر است که از هیچ گونه از خدمات شهری بهره مند نیستند، در این بازار برای جنس ها ناظر کیفی وجود دارد و قیمت ها مشخص است و چون حالت آپارتمانی دارد تخفیف انجام می‌شود و  هدف اصلی این بازار ارائه اجناس با کیفیت برای مشتری است.
     
    وی با اشاره به موانع بر سر راه رونق صنعت مبل تبریز افزود: رکود اقتصادی حاکم در جامعه و از سوی دیگر ایجاد نمایشگاه های نابسامان و بی کیفیت و تکرار های مکرر نمایشگاه ها، از جمله موانع توسعه این صنعت است.
     
    گرامی با بیان اینکه هیچ ارگانی از بازار مبل تبریز حمایت نمی کند، ادامه داد: مجموعه بازار مبل تبریز 10 سال پیش کلید خورده و شهرداری منطقه شش 29 درصد در این بازار سهم مشارکت دارد، این در حالیست که پس از 10 سال در ماده 5 با مشکلاتی مواجه هستیم.

    رئیس هیئت امناء بازار مبل تبریز گفت: بازار مبل تبریز زمانی می تواند شهرداری منطقه شش را از بحران خارج کند که تمامی سیستم های شهری از این مجموعه حمایت کنند.
     
    وی با بیان اینکه در آذربایجان‌شرقی از کالاهای خارجی صنایع مبلمان استفاده نمی‌شود، گفت: در گمرکات استان برای مقابله با این امر سیاست هایی تعیین شده که در حال حاضر از ورود اجناس قاچاق و خارجی جلوگیری می شود.
     
    رئیس هیئت امناء بازار مبل تبریز خاطرنشان کرد: اگر چه صنعت مبلمان آذربایجان‌شرقی از بستر و ظرفیت‌های مناسبی برخوردار است، اما در بحث مدیریتی با مشکلاتی مواجه هستیم که با برنامه ریزی نظام مند و استراتژی تشکیلاتی، تولیدکنندگان این صنعت می‌توانند به صورت عالی متحول شود.
     
    وی با اشاره به ضرورت استفاده از تولیدات داخلی، متذکر شد: صنعت مبلمان و صنایع چوبی کشور از مزیت های نسبتا مطلوبی برخوردار است، به طوری که شاهد این هستیم که بسیاری از مشتریان اجناس ایرانی را به اجناس ترکیه ترجیح می دهند، چراک ه در سال های اخیر کیفیت کالاهای ایرانی بسیار مطلوب شده و تنها نیازمند ساماندهی، مدیریت و حمایت مالی و کیفی است.
     
    گرامی توضیح داد: بسیاری از کارگاه‌های تولیدی مبل با مشکلاتی اعم از بیمه و خدمات شهری دست و پنجه نرم می کنند و اگر بحث جهیزیه نبود با این رکود اقتصادی حاکم در جامعه تمامی مبل فروشان ورشکسته می شدند.
     
      وی در خصوص وضعیت صادرات مبلمان در آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: در استان صادرات مبلمان و صنایع چوبی بسیار محدود است، چرا که اکنون ترکیه درصدد اداره بازار مبل خاورمیانه است، بنابراین با چنین وضعیتی هیچ یک از کشور های همسایه تمایل خرید مبل از کشور ما را ندارند.
     
    وی یادآور شد: جا دارد از خدمات مهندس محمد باقر باقری که در سن هفتاد و هشت سالگی به عنوان سرمایه گذار و بنیاگذار بازار مبل مایان هست یادی شود، چون به جز ایشان کسی قدرت ریسک ایجاد بازار مبل را در غرب تبریز نداشت. مهندس باقری یکی از بنیان گذاران یافت آباد تهران و سازنده ی پاساژ مبل ارضی تهران نیز هست .

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر