تا دو هفته آینده نمونه آزمایشی ۵G راه اندازی می‌شود

عصر کالا- وزیر ارتباطات گفت: طی دو هفته آینده نمونه آزمایشی ۵G در مرکز تحقیقات مخابرات ایران راه اندازی می‌شود.

تا دو هفته آینده نمونه آزمایشی ۵G راه اندازی می‌شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از میزان، براساس اعلام پایگاه اطلاع رسانی وزارت ارتباطات؛ محمدجواد آذری جهرمی، پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاح مرکز داده تبریز به‌عنوان بزرگ‌ترین مرکز داده غرب و شمال غرب کشور، گفت: در چهارمین ایستگاه قطار سریع‌السیر حرکت به سمت اهداف شبکه ملی اطلاعات در سال جاری در خدمت رئیس مجلس شورای اسلامی هستیم و به افتتاح دومین مرکز داده اقماری شبکه ملی اطلاعات می‌پردازیم.

    وی افزود: ایستگاه اول امسال توسعه ارتباطات روستایی برای 1500 روستا بود که همراه اول این کار را انجام داده بود که با حضور آقای جهانگیری افتتاح شد و بسط عدالت ارتباطی در آن پروژه حائز اهمیت بود.

    آذری جهرمی ادامه داد: در ایستگاه دوم مرکز داده اقماری شماره یک توسط شرکت ایرانسل انجام شد. با افتتاحی که در حوزه خدمات ابری انجام شد به خودکفایی در زیرساخت خدمات ابری موردنیاز کسب‌وکار‌ها در کشور رسیدیم که به‌نوعی یک بسته حمایتی از کسب‌وکار‌هایی است که در این بستر بنا است فضای اقتصاد دیجیتال را بسازند. این پروژه با حضور رئیس‌جمهوری افتتاح شد.

    وزیر ارتباطات با بیان اینکه سه هفته پیش باهدف بسط عدالت ارتباطی و فراگیری و شیوع کرونا در سراسر کشور و با توجه به آغاز سال تحصیلی جدید و تمرکز آموزش بر فضای مجازی، 1034 روستا با حضور استانداران نقاط مختلف کشور افتتاح شد، تصریح کرد: امروز هم در ایستگاه چهارم مرکز اقماری شماره دو که بزرگ‌ترین مرکز داده غرب و شمال غرب کشور با سرمایه‌گذاری همراه اول وارد مدار می‌شود که پایداری ارتباطات و تمرکززدایی از وجود تجهیزات در تهران را دنبال می‌کند. وقتی تجهیزات به تبریز و آذربایجان غرب می‌رود کیفیت ارتباطات را برای مردم استان‌های شمال غرب کشور به‌مراتب بهتر می‌کند.

    وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه این مرکز می‌تواند بخش دیگری از نیازمندی‌های کشور در حوزه توسعه شبکه ملی اطلاعات و بهبود کیفیت خدمات را تسهیل و ارتقا دهد، گفت: دستور پنج ماده‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی برای تکمیل زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات به دولت مورد توجه قرارگرفته است و رئیس‌جمهوری دستورات خوبی داده‌اند و سازمان برنامه در تخصیص اعتبارت این برنامه با ما همکاری خوبی دارد.

    وی افزود: ما هشت ایستگاه دیگر را تا پایان سال در حوزه DNS و سرو‌های زمانی طراحی کرده‌ایم. به‌نوعی این موضوع وابستگی ما به فضای ارتباطی بین الملل است و ممکن است در معرض تحریم قرار بگیریم و در این شرایط باید پایداری اقتصاد دیجیتال را حفاظت و حراست کنیم و این وظیفه مهمی است که با جدیت در حال پیگیری آن هستیم.

    آذری جهرمی تصریح کرد: برای حمایت از پیام رسان‌ها و موتور جستجو هم که یکی از حوزه‌های مهم زیرساختی شبکه ملی اطلاعات است، با همه تنگنا‌های اقتصادی، سرمایه گذاری خیلی خوبی شرکت ارتباطات زیرساخت انجام داده است که در مرداد ماه وارد مدار می‌شود و با توجه به اینکه در افتتاحات گذشته دو رییس قوه حضور پیدا کردند در این افتتاح هم از آقای رییسی به عنوان رییس قوه قضاییه دعوت می‌کنیم، تا توجه روسای سه قوه به موضوع شبکه ملی اطلاعات حتما مورد تاکید قرار گیرد.

    آذری جهرمی در ادامه با بیان اینکه همراه اول به لحاظ تعداد مشترکین بزرگ‌ترین اپراتور خاورمیانه است و وسیع‌ترین پوشش شبکه ارتباطی کشور را در اختیار دارد گفت: همراه اول نقش مهمی در تأمین ارتباطات کشور دارد و این جز وظایفی است که در حالی پیگیری هستند. همراه اول به‌عنوان بزرگ‌ترین بنگاه اقتصادی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات لوکوموتیو اقتصاد دیجیتال در کشور است. اگر همراه اول موتورش را روشن کند و حرکت روبه‌جلوی خود را شروع کند سایر بنگاه‌های دیجیتال هم حرکت خودشان را آغاز می‌کنند.

    وی افزود: علاوه بر آن بعد از ابلاغ برنامه شبکه ملی اطلاعات تقسیم وظایفی کردیم که شاید گسترده‌ترین وظایف به همراه اول محول شده است.

    وزیر ارتباطات با بیان اینکه مرسوم است در جلساتی که در اپراتور‌ها حضور پیدا می‌کنیم درخواست‌هایی را بنا بر سیاست‌های بالادستی مطرح کنیم، گفت: نخست آنکه آقای اخوان قول داده‌اند تا شهریورماه در پنج نقطه تهران 5G نصب شود. این پروژه حائز اهمیت است و همراه اول باید روی این حوزه کار کند تا این پروژه به سرانجام برسد و ورود 5G به ایران رقم بخورد. تجهیزات آن وارد ایران شده است و ظرف یکی دو هفته آینده نمونه آزمایشی 5G در مرکز مخابرات ایران رونمایی می‌شود و در اختیار پژوهشگران قرار می‌گیرد و امیدواریم تا شهریورماه هم به استفاده عملیاتی برسد.

    آذری جهرمی ادامه داد: دومین نکته‌ای که از همراه اول می‌خواهیم توجه به زیست‌بوم کودک و نوجوان است. سرمایه‌گذاری در حوزه کودک و نوجوان در فضای مجازی، سرمایه‌گذاری روی نسل آینده است. من می‌خواهم از هیئت‌مدیره همراه اول که به هر شیوه‌ای که هست اکوسیستم کودک و نوجوان در فضای مجازی را برای صیانت از اخلاق و حمایت از تولیدکنندگان محتوایی حوزه و برای سرمایه‌گذاری روی آینده بچه‌های کشور فعال کنند. این درخواستی است که از اپراتور‌های دیگر هم داشته و دارم.

    وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه موضوع سوم حائز اهمیت شکستن قالب‌های انحصار است، گفت: نسبت ترافیک داخلی به خارجی در همراه اول به نسبت سایر اپراتور‌ها مقداری پایین‌تر است و دلیل این موضوع هم این است که در‌های همراه اول به روی کسب‌وکار‌های فضای مجازی آن‌چنان بازنیست. شرکت‌های تو در تو با مدیریت واحد را تعطیل کنید و راه را برای جوانان باز کنید تا تولید محتوا را رقم بزنند. این در را باز کنید تا ترافیک شبکه ملی اطلاعات هم افزایش پیدا کند و راحت‌تر به اهداف موردنظر برسیم.

    وی افزود: نکته چهارم اینکه 50 درصد و شاید بیشتر درآمد همراه اول همچنان در حوزه صدا و درآمد مکالمات صوتی است. درآمد همراه اول در حوزه دیتا به لحاظ درصدی همچنان پایین است و این حوزه باید تغییر کند چراکه سرمایه‌گذاری روی درآمد مکالمات صوتی شکننده است. اقدامی که در این حوزه شد حرکت به سمت درآمد‌های دیگری برویم و آن کسب‌وکار‌های سازمانی است.

    جهرمی با اشاره به اینکه سازمان‌هایی هستند که نیازمند محصول‌های آنلاین هستند که یا محصول ندارند و یا به آن‌ها محصول خوبی معرفی نشده است، گفت: همراه اول مرجع خوبی برای معرفی است در‌های مشارکت را به روی استارت‌آپ‌هایی که محصولات سازمانی دارند باز بگذارید.

    وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه به‌عنوان پنجمین نکته به مکانیسمی که در آن برای تولیدکننده و تهیه‌کننده محتوا سهمی قائل شود مشارکت فعال داشته باشید، گفت: سازمان تنظیم مقررات در حال کار است تا در پلتفرم‌های داخلی اگر کسی محتوای و اثری تولید می‌کند از درآمد حاصل از ترافیک و تبلیغات سهمی داشته باشد.

    آذری جهرمی با بیان اینکه آخرین درخواستم حرکت به سمت سرمایه‌گذاری بین‌المللی است، گفت: 100 درصد درآمد بخش ما ریالی است. همراه اول این توانمندی را دارد که در حوزه خارجی سرمایه‌گذاری کند تا درآمد ارزی وارد کشور کند که البته هدف تنها این نیست. اهداف مهم‌تر دیگر بردن اکوسیستم فضای مجازی کشور به خارج از مرز‌ها و بزرگ‌تر کردن بازار است.

    وی افزود: کشور‌های دوست و هم‌پیمان ما علاقه‌مند به این مسئله هستند و دستگاه دیپلماسی و دولت هم در کنار شما هستند تا کار را پیش ببرید.

    وزیر ارتباطات در ادامه از مرکز ملی فضای مجازی، بانک مرکزی، پلیس فتا و دادستانی کل کشور تشکر کرد و گفت: دیروز رئیس پلیس فتا گزارش داد که برای اولین بار در کشور، میزان جرائم سایبری ثبت‌شده 20 درصد کاهش پیداکرده، چون رمز پویا فعال‌شده است.

    وی افزود: برخی علاقه‌مند هستند یا از سر ناآگاهی یا بر پایه اهداف سیاسی، هر موضوعی که در کشور پیش می‌آید را ناشی از نبود پیام‌رسان داخلی بدانند. این در حالی است که اگر رمز پویا وجود نداشته باشد پیام‌رسان داخلی هم می‌شود بستر کلاه‌برداری. پیشگیری از جرائم، نیازمند اصلاح رویه‌ها و اصلاح نظام قانون‌گذاری است و برای همین هم در همین جلسه از رئیس مجلس تقاضا می‌کنم که مساعدت کنند کمیسیون ویژه فضای مجازی در مجلس تشکیل شود.

    وزیر ارتباطات با اشاره به حضور هفته گذشته خود در صحن علنی مجلس گفت: مجلس جای گفت‌وگوی بین دولتمردان و نمایندگان است. اصولاً تا زمانی که گفتگو وجود دارد نباید نگران بود. زمانی باید نگران بود که راه‌های گفتگو بسته شود؛ بنابراین اینکه بر پایه آن جلسه گفته شود دوقطبی در کشور وجود دارد، درست نیست.

    وی افزود: ما باید بپذیریم که توسعه و پیشرفت لازم است، شورای عالی فضای مجازی هدف‌گذاری کرده است که اقتصاد دیجیتال تا افق 1400 به 10 درصد برسد. این حرکت باید شروع شود. شورای عالی فضای مجازی مصوب کرده است که اینترنت خانگی به 25 مگابایت و اینترنت تلفن‌های همراه به متوسط 10 مگابایت برسد. مصوبه مجلس شورای اسلامی است که 90 درصد روستا‌های 20 خانوار را پوشش ارتباطی بدهیم. درعین‌حال نگرانی‌های اخلاقی، فرهنگی و ایجاد بحران در کشور هم واقعی است. اینکه یک گروه یک‌طرف و گروه دیگر طرف مقابل به یکدیگر بدوبیراه بگویند که کشور ساخته نمی‌شود. طبیعتاً همه باید تعامل کنید. رویکرد رئیس مجلس شورای اسلامی به این فضا سازنده است و مجلس هم همین رویکرد را دارد و از فرصت وجود دغدغه نمایندگان هم استفاده حداکثری را خواهیم برد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر