ایران تا پایان ۹۷ به "آیلک"می‌پیوندد

عصر کالا- معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران از تلاش ایران برای پیوستن به آیلک که معتبرترین نهاد بین‌المللی تایید استاندارد و صلاحیت کیفی کالاها است خبر داد.

ایران تا پایان ۹۷ به "آیلک"می‌پیوندد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، جهانبخش سنجابی شیرازی در پایان سفر خود به سمنان در نشستی اظهار کرد: عضویت ایران در این اتحادیه جهانی می‌تواند در روند صادرات یک جهش ایجاد کند.

    وی با بیان اینکه مقدمه پیوستن ایران به این اتحادیه جهانی پیوستن به اتحادیه آسیایی-افیانوسیه این نهاد است افزود: بیش از چهار ماه است که لایحه‌ای در این ارتباط از سوی دولت تصویب و به مجلس شورای اسلامی ارسال شده و هم‌اکنون در نوبت طرح در صحن علنی مجلس است.

    وی به عضویت ایران در اتحادیه منطقه‌ای در خاور نزدیک اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون با پیوستن ایران به این نهاد منطقه‌ای گواهی‌های استاندارد ما در کشورهای عضو اعتبار دارد و کالاهای با نشان و گواهی استاندارد می‌توانند بدون معطلی در مرزها و گمرک‌ها وارد بازار این کشورها شود اما برای پیوستن ایران به آیلک نیازمند تصویب آن در مجلس و سپس پیگیری‌های بعدی هستیم.

    سنجابی شیرازی با بیان اینکه ایران تا پایان امسال به عضویت اتحادیه آسیا-اقیانوسیه در می‌آید افزود: با عضویت ایران در این نهاد کالاهای نشان‌دار و دارنده گواهی ما بدون هیچ مشکلی به بازارهای 70 کشور دنیا وارد خواهند شد.

    معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران پیش‌بینی کرد که با پیگیری‌های انجام شده، جدیت دولت و همکاری نمایندگان، ایران تا پایان سال 1397 به اتحادیه جهانی آیلک می‌پیوندد.

    ابلاغ طرح خوداظهاری استانداردها به استان‌ها تا پایان امسال

    وی از ابلاغ طرح خوداظهاری استانداردسازی‌ها تا پایان امسال به استان‌ها خبر داد و گفت: با ابلاغ این طرح همه واحدهای تولیدی و بخش خصوصی می‌توانند به استانداردسازی بر پایه خوداظهاری بپردازند؛ سپس کمیته‌ای کارشناسانه در سازمان ملی استاندارد تشکیل شده و استانداردهای کارخانه‌ای را تایید خواهد کرد.

    این مقام ارشد اجرایی از تعیین سه هدفگذاری کلی در سازمان ملی استاندارد ایران خبر داد و اضافه کرد: پیوستن ایران به آیلک و اعتباربخشی جهانی به گواهی‌های استاندارد ایران یکی از این اهداف سه‌گانه است. همچنین جلب رضایت و همکاری با برخی نهادهای معتبر همچون اتحادیه اروپا و اتحادیه آسیایی-اقیانوسیه دیگر هدفگذاری ما در این حوزه است.

    سنجابی شیرازی ادامه داد: ایجاد یک نظام ردیابی اوزان و مقیاس و پیوستن آن به شبکه‌های معتبر جهانی که بخشی از آن هم‌اکنون محقق شده، دیگر هدفگذاری سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران است.

    وی خاطرنشان کرد: چنانچه این سه هدفگذاری محقق شود بدون شک شاهد یک جهش جدی در روند صادرات ایران در دنیا خواهیم بود.

    افزایش استانداردهای خودروهای تولید داخل به 83 استاندارد تا دی ماه 97

    وی در پاسخ به پرسشی در خصوص استانداردهای خودروسازی در ایران از آغاز تلاش این سازمان برای ارتقای این استانداردها خبر داد و گفت: از اول مهرماه امسال تا اول دیماه سال آینده باید استانداردهای کیفیت خودرو در ایران از 53 به 83 استاندارد افزایش یابد لذا با تحقق این روند که دو هفته ای است آغاز شده و ظرف یک سال بیش از 30 استاندارد به استانداردهای خودرو در ایران افزوده خواهد شد، می‌توانیم مدعی شویم که استانداردهای ما با استانداردهای اروپایی برابری خواهد کرد.

    سنجابی شیرازی تصریح کرد: در پایان این مهلت یعنی از دی‌ماه 1397 هر خودرو تولید داخلی که فاقد این 83 استاندارد، شماره‌گذاری نخواهد شد.

    وی از افزایش 8000 فقره‌ای پروانه‌ استاندارد کالاها خبر داد و گفت: پروانه‌های استاندارد از 27 هزار به بیش از 35 هزار رسیدند که در تاریخ سازمان استاندارد بی‌نظیر است.

    چرا کالای ایرانی بازار خارجی ندارد؟

    معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در پاسخ به پرسش ایسنا درخصوص چرایی عدم افزایش اقبال بازارهای جهانی به کالاهای ایرانی با وجود رشد فزاینده استانداردها در ایران گفت: این عدم توفیق را باید در سه چهار مولفه دیگر هم جست‌وجو کرد که نخستین آنها عدم توجه به الزامات بازارهای هدف از سوی تولیدکنندگان ایرانی است.

    وی بی‌توجهی به آنچه حواشی کیفیت و استاندارد می‌نامید را به عنوان عامل موثر دیگر در این حوزه نام برد و افزود: متاسفانه کالاهای ایرانی عمدتا به بدترین شکل ممکن بسته‌بندی می‌شوند و همین در این کاهش اقبال به تولیدات ایرانی نقش مهمی دارد. ضمن اینکه متاسفانه هنوز بازاریابی در ایران به شیوه‌های سنتی انجام می‌شود.

    وی ادامه داد: البته در چند سال اخیر با تحولاتی در این بخش روبرو بودیم؛ چنانکه در صادرات نیز سال گذشته با رشد 18 درصدی و در نیمه نخست امسال با رشد 12 درصدی صادرات روبرو بودیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط