معاون سازمان ملی استاندارد:

خوداظهاری استاندارد توسط تولیدکنندگان الزامی می‌شود

عصر کالا- معاون سازمان ملی استاندارد از تدوین مدل «اظهاریه انطباق استانداردسازی فرآورده‌ها» در کشور خبر داد و گفت: این طرح در مجلس مصوب شده و در انتظار تصویب شورای نگهبان است و پس از آن خوداظهاری استاندارد توسط تولیدکنندگان الزامی خواهد شد.

خوداظهاری استاندارد توسط تولیدکنندگان الزامی می‌شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ال کا ایران، حمید مرندی‌مقدم چهارشنبه 11 مرداد در شورای استاندارد استان همدان، با بیان اینکه بیش از 35 هزار استاندارد ملی در کشور ندوین شده که نقشه‌راه تولیدکنندگان اس، اظهار کرد:   1000 فرآورده در کشور مشمول استاندارد اجباری است که توسط 22 هزار واحد تولید می‌شود .

    وی با اشاره به طراحی مدلی برای اظهاریه انطباق استانداردسازی واحدهای تولیدی، افزود: پس از ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، سازمان ملی استاندارد در زمینه پوشش کلیه کالاها مطالعاتی از روند استانداردسازی انجام داده و منجر به این شد مدلی تحت عنوان اظهاریه انطباق DOC   تدوین شود .

    مرندی‌مقدم با بیان اینکه مدل‌سازی و نمونه‌برداری از کشورهای توسعه‌یافته بومی‌سازی شده و امروز بستر سامانه یارانه‌ای این مدل آماده است، اظهار کرد: سه ماه قبل درخواستی از دولت در این زمینه داشتیم که معاون اول رئیس جمهور بخشنامه‌ای مبنی بر اینکه در زمان صدور مجوز برای واحدهای تولیدی باید پیوست استاندارد نیز تهیه شود، به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرد.

    وی با اشاره به اینکه این موضوع در راستای بند 24 استاندارد در اقتصاد مقاومتی هوشمندانه تدوین شده است، خاطرنشان کرد: در واقع با این طرح تفاوت بین تولیدکننده واقعی و کسانی‌که برای اختلال در تولید وارد بازار می‌شوند، شناسایی خواهد شد .

    معاون سازمان ملی استاندارد با تأکید بر اینکه در این طرح برای اظهارات خلاف نیز جرائمی دیده شده است، عنوان کرد: اظهارارت تولیدکنندگان در سازمان ملی استاندارد به عنوان یک مرجع رسمی ثبت می‌شود و منافعی برای مصرف‌کنندگان و مبادلات بین واحدهای تولیدی خواهد داشت .

    وی با اشاره به اینکه بحث خوداظهاری توسط تولیدکنندگان نیز الزامی خواهد شد، گفت: در این میان تولیدکنندگان مختارند یکی از استانداردهای ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی را اظهار کرده و مسئولیت نمونه‌برداری و آزمون با خود تولیدکننده خواهد بود چرا که در نامه‌ای خود واحد تولیدی اعلام می‌کند محصول تولیدی براساس چه استانداردی بوده و تعهد می‌کند آن را رعایت کند .

    مرندی‌مقدم با بیان اینکه استانداردها تنها مسیر توسعه پایدار هستند، یادآور شد: استاندارد اجباری یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی در دنیاست.

    وی یادآور شد: در کشور پویشی تحت عنوان «من کالای ایرانی استاندارد می‌خرم» را ایجاد کریده‌ایم و از مسئولان دستگاه‌های دولتی می‌خواهیم تا بر خرید کالای ایرانی به منظور کمک به تولید ملی تأکید داشته باشند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط