تولید برق از هوای اتاق

عصر کالا- نوسان دما با شدت‌های مختلف همواره در اطراف ما وجود دارد، و دانشمندان سیستمی ابداع کرده‌اند که می‌تواند این نوسانات را به برق تبدیل کند.

تولید برق از هوای اتاق
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از همشهری آنلاین، از برق تولید شده توسط این ماشین می‌توان برای تامین انرژی حسگرها و تجهیزات ارتباطاتی استفاده کرد. در این شیوه،‌ذخیره انرژی به واسطه پدیده‌ای به نام تشدید‌کننده حرارتی انجام می‌شود، ابزاری که گرما را از یک سو جذب کرده و آن را به سوی دیگر می‌تاباند. زمانی که دمای دو طرف به تعادل رسید، انرژی آن توسط فرایند ترموالکتریک جذب می‌شود.

    به گفته محققان دانشگاه MIT این تشدید‌کننده جدید حرارتی می‌تواند حسگرهای راه دور و هر ابزار برقی خارج از شبکه برقی را تنها با استفاده از اختلاف دمای هوا برای سال‌ها روشن نگه دارد. این ابزار را می‌توان به راحتی روی میز رها کرد و دستگاه به راحتی از نوسان دمای هوای اتاق برق تولید می‌کند و این یعنی منبعی بی‌نهایت از انرژی.

    تولید برق از نوسان دما پیش از این نیز به واسطه تکنیک‌های مختلفی آزمایش شده‌بود، اما این تکنیک جدید نسبت به تکنیک‌های پیشین کارامد‌تر است و اولین نمونه‌ای است که می‌توان آن را برای سازگاری با نوسانات دوره‌ای دمایی تنظیم کرد.

    یکی از کلیدی‌ترین دستاورد‌های دانشمندان در ساخت این نیروگاه کوچک استفاده از ترکیبی از مواد بوده‌است، موادی مانند فوم فلزی، گرافن، و نوعی موم ویژه به نام اکتادیکن که با تغییر دما به راحتی از جامد به مایع و برعکس تبدیل می‌شود. این ترکیب از گنجایش بالای ذخیره‌سازی دما برخوردار بوده و توزیع دما در آن به صورت یکدست انجام می‌شود.

    زمانی که از این ماده در نوسان دمای اتاق برای تولید برق استفاده شد، توانست در دمای 10 درجه سانتیگراد 350 میلیولت برق تولید کند. از این تشدید‌کننده حرارتی می‌توان در هر محیطی استفاده کرد و حتی می‌توان آن را در زیر صفحات خورشیدی نصب کرد تا از حرارت ایجاد شده در آن برق بیشتری تولید کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط