۵ نکته برای خرید بخاری

عصر کالا- لم دادن کنار یک شومینه یا بخاری گرم و خوردن یک نوشیدنی گرم‌تر در فصل‌های سرد سال لذتی است که نمی‌شود از آن گذشت.

۵ نکته برای خرید بخاری
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از خبرآنلاین، تصور کنید از محیط سرد بیرون وارد خانه می‌شوید و چیزی که برای ریلکس شدن نیاز دارید فقط و فقط گرمای بخاری است.  برای خرید و فروش سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی استاندارد نیاز به بررسی دقیق وجود دارد؛ زیرا استاندارد نبودن این وسایل، علاوه بر مصرف بالای انرژی ممکن است جان افراد را نیز به خطر بیاندازند.

    بخاری‌ها انواع مختلفی دارند. چند دهه قبل بخاری‌های نفتی مرسوم بودند که بوی حاصل از سوختن نفت در آن‌ها اذیت کننده بود. کمی بعدتر با گسترش لوله کشی گاز در ایران، بخاری‌های گازی متداول شدند و حالا بخاری‌های برقی نیز به این لیست اضافه شده‌اند. برای خرید بخاری نیاز به رعایت 5 نکته‌ی اصلی دارید:

    1.   استاندار بودن: خرید بخاری گازی مستقیما با سلامت شما در ارتباط است. هر سال در فصل سرد سال شاهد مسمومیت‌های گازی ناشی از این بخاری‌ها و مرگ هم‌وطنان هستیم. رعایت استاندارد در ساخت و نصب بخاری می‌تواند مهم‌ترین نکته در خرید بخاری باشد. برخی از بخاری‌ها مجهز به سنسور سنجش گازهای مسمومیت‌زا در محیط شده‌اند؛ به این ترتیب با افزایش گازهای مضر در فضای خانه، بخاری به طور اتوماتیک خاموش می‌شود. بخاری برقی نیز خطرات مربوط به آتش سوزی ایجاد می‌کند؛ پس در خرید و استفاده از آنها دقت لازم را داشته باشید. به اتصالات برق و سیم این بخاری‌هل دقت کنید.

    2.   مصرف گاز یا برق: مصرف انرژی یکی از ویژگی‌های مهمی است که باید در هنگام خرید درباره‌ی آن از فروشنده سوال کنید و برچسب‌های روی بخاری را بررسی کنید. بازده بخاری به صورت نسبت کل گرمای داده شده به محیط به کل انرژی آزاد شده از احتراق (ارزش گرمایی سوخت در جرم سوخت مصرف شده) تعریف می‌شود. برخی بخاری‌های گازی به دلیل ضعف در طراحی مقدار زیادی از گرمای تولید شده را از طریق دودکش اتلاف می‌کنند. بخش دیگری از صرفه جویی در انرژی نیز به خود شما بستگی دارد. باید درزها را به خوبی بپوشانید و شعله را در حد دمای رفاه نگه دارید.

    خرید بخاری برقی مساوی با دریافت قبض برق نجومی است. تنها در صورت عدم دسترسی به گاز شهری از این بخاری‌ها استفاده کنید.

    3.   بخاری متناسب با فضا: برای یک اتاق یک یا دو نفره و نه چندان بزرگ نیازی به بخاری‌های بزرگ ندارید. خرید بخاری بزرگ علاوه بر اشغال فضا، باعث هزینه‌های اضافی می‌شود. در نظر داشته باشید اندازه‌ی بخاری باید به گونه‌ای باشد که در فصولی که به آن نیاز ندارید بتوانید آن را در انباری خانه جا دهید.

    4.   ظرفیت گرمایش: این ظرفیت با واحد کیلو کالری در روی بخاری نشان داده شده است. این عدد را بر 24 تقسیم کنید و حاصل را در جایی یادداشت کنید؛ سپس متراژ منزلتان را در 3 ضرب کنید. حالا نتیجه‌ی دو عبارت را با هم مقایسه کنید. اگر این دو عدد به هم نزدیک هستند، ‌این بخاری ظرفیت لازم برای گرم کردن منزل شما را دارد.

    5.   خدمات پس از فروش: برخی شرکت‌ها برای نصب بخاری که از آنها خریده‌اید فنی کار متخصص به محل اعزام می‌کنندو فنی کار بعد از نصب بخاری تست‌های مربوط به گازهای آلاینده و احتراق درست را انجام می‌دهد. بهتر است نصب و تعمییر بخاری را تعمیرکاران مجاز و نمایندگی‌ها بسپارید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر