کتانی‌های ایرانی به اسم برند خارجی به فروش می‌رسند

عصر کالا- کتانی از نمونه پاپوش‌هایی است که متقاضیان آن حاضرند برای خرید این کالا هزینه‌های سنگینی را متحمل شوند، اما در این میان برخی کتانی‌های تولید داخل به اسم برند خارجی به چندین برابر قیمت به فروش می‌رسند.

کتانی‌های ایرانی به اسم برند خارجی به فروش می‌رسند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از باشگاه خبرنگاران، کتانی از نمونه کفش‌ها و به عبارتی پاپوش هایی به شمار می رود که در ایران و بسیاری از جوامع دیگر، طالبان و متقاضیان خاص به خود را دارد.

    برخی از دوستداران کتانی حاضر هستند برای خرید و تهیه آنچه که مورد قبول آنها واقع شده، هزینه های سنگینی را نیز متحمل شوند.

    محمد نوری، یکی از فعالان تولید کتانی و کفش های ورزشی در استان تهران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به گردش مالی نسبتاً مطلوبِ تولید و عرضه کتانی اظهار داشت: البته در طول سالیان اخیر، با عنایت به رکود حاکم در اقتصاد کشور و کاهش قدرت خرید مردم، رونق بازار کتانی نیز تحت تأثیر قرار گرفته اما هنچنان افراد و گروه‌های بسیاری با پرداخت هزینه های سنگین نسبت به تهیه کتانی مورد علاقه خویش اقدام می کنند.

    وی افزود: یکی از چالش های موجود در این عرصه به معضل قاچاق معطوف می شود که متأسفانه در طول سالیان گذشته با شدت و ضعف هایی، همواره شاهد آن بوده ایم.

    این تولید کننده کتانی عنوان کرد: متأسفانه در طول 12 سال گذشته بخش قابل توجهی از مراکز و واحدهای تولید کننده کتانی و بسیاری دیگر از اقلام ورزشی به تعطیلی و کاهشِ ظرفیتِ تولید دچار شده اند.

    نوری گفت: در چنین شرایطی، حمایت و پشتیبانی هر چه بیشتر گره گشای بسیاری از نارسایی ها و معضلات خواهد بود.

    این تولید کننده کفش ورزشی تصریح کرد: البته در طول سالیان اخیر، گام های نسبتاً مطلوبی در حمایت از تولیدِ داخلی عملیاتی شده که یکی از مصادیق آن به مبارزه و مقابله با قاچاق معطوف می شود که  البته با جدیت هر چه بیشتر در مقابه با این پدیده شوم (قاچاق) ، می توان ضریب دستیابی به موفقیت‌ها و توفیقات را سرعت و شتاب هر چه بیشتری بخشید.

    وی افزود: یکی از مشکلات پیش رو در بخش تولید کتانی به کمبود تجهیزات به روز و مدرن باز می گردد که به تبع در صورت تأمین تجهیزات مربوطه می‌توان به نحو شایسته تری امر استاندارد سازی را رعایت و لحاظ نمود.

    نوری گفت: البته در برخی از تولیدی‌ها  به‌واسطه تأمین و تجهیز کارگاه‌ها به ادوات و دستگاه های پیشرفته، کتانی های با کیفیت و استانداردی نیز تولید می شود، اما این ذهنیت به غلط در میان بسیاری از اقشار و عمومِ مردم جاری و ساری است که اساساً هر کتانی که در داخل کشور تولید می‌شود، بی کیفیت است که چنین دیدی غلط و ناصحیح است.

    وی افزود: تردیدی وجود ندارد که امکانات و تجهیزات کشورهای توسعه یافته و فعال در تولید کتانی های ورزشی همچون برخی از برندهای کره ای، آلمانی و...بسیار به روز و مدرن است و به تبع، سطح و ضریب استاندارد و کیفیت آن بسیار مطلوب است اما این به معنای نفی هر آنچه در ایران تولید می شود، نیست.

    نوری عنوان کرد: در حال حاضر برخی از تولیدات ایرانی که از کیفیت بسیار مطلوبی نیز برخوردار هستند، تحت پوشش و عنوان برندهای خارجی و با قیمت هایی گزاف به متقاضیان و مشتریان  فروخته می‌شود که همین موضوع گواهی است به کیفیت بالای برخی از تولیدات داخلی . در واقع میزان ظرافتِ لحاظ شده در تولیدات مذکور آنچنان مطلوب است که به جامعه هدف و خریدار این کفش ها، این‌چنین القاء می شود که محصول و کالای مورد نظر در فلان کشور اروپایی و یا فلان منطقه در شرق آسیا تولید شده است.

    ضرورت کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی به تولیدکنندگان احساس می شود

    امیر خسروی نژاد، کارشناس بازار در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به معضل کمبود نقدینگی به عنوان چالشی جدی در مسیر فعالیتی واحدهای تولیدی همچون مراکز تولید کتانی عنوان کرد: در چنین شرایطی، تزریق تسهیلات به‌صورتی هدفمند با سود پایین، راهکاری سازنده در حمایت از تولید کنندگان داخلی خواهد بود.

    وی افزود: در حال حاضر، سود برخی از تسهیلات بانکی پرداختی تا 24 درصد نیز برآورد می شود و این در شرایطی است که در سال‌های نه چندان دور، نرخ سود چنین تسهیلاتی 14 تا 15 درصد محاسبه می شد.

    این کارشناس بازار عنوان کرد: بدون تردید،حمایت از تولید کنندگان داخلی و به‌خصوص فعالان عرصه تولید کتانی و کفش های ورزشی مستلزم دو اقدام جدی و حمایتی است که یکی از این اقدامات، مشمول اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و فرهنگ سازی برای خرید و مصرف کالاهای داخلی می شود و به موازات آن باید با افزایش و تشدید برخوردها با قاچاقچیان و واردکنندگان کتانی‌های غیر مجاز و پشتیبانی مالی هر چه بیشتر ظرفیت‌های بالقوه و موجود در این بخش را بصورت بالفعل ارتقا بخشید.

    خسروی نژاد در خاتمه یادآور شد: قطعاً با برنامه ریزی مدون و اصولی، بهره گیری شایسته ای از توانمندی ها و استعدادهای تولیدیِ موجود حاصل خواهد شد و قطعاً در شرایطی که بر اساس برخی گزارشات، 40 درصد از کتانی‌های عرضه شده در بازار در زمره تولیدات داخلی هستند که تحت عنوان برندهای خارجی به فروش می رسند، به این واقعیت پی خواهیم برد که زمینه لازم برای ارتقای کمی و کیفی تولیدات کتانی ایرانی وجود دارد، اما حصول آن مستلزم عزم و همت مضاعفِ دستگاه‌های ذی‌ربط و متولی در حمایت از تولیدکنندگان داخلی است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر