فیسبوک در مسیر سیستم‌عامل مستقل

عصر کالا- مقام‌های بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی جهان به‌دنبال ساخت سیستم‌عامل جدیدی هستند تا دیگر به گوگل وابستگی نداشته باشند.

فیسبوک در مسیر سیستم‌عامل مستقل
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از همشهری، فیسبوک دیگر نمی‌خواهد سخت‌افزارهایش مثل هدست واقعیت مجازی اوکولس تحت سیطره گوگل و سیستم عامل اندروید این شرکت باشد. مقام‌های فیسبوک خیز برداشته‌اند تا از این به بعد به سیستم عامل خودشان متکی باشند و به همین دلیل، فیسبوک به مارک لوکوفسکی یکی از سازندگان Windows NT  مایکروسافت این وظیفه را محول کرده که برای این شبکه اجتماعی یک سیستم عامل مستقل بسازد. مدیر بخش سخت‌افزار فیسبوک، اندرو بوز به تک کرانچ می‌گوید: ما واقعا نمی‌خواهیم از نسل آینده سخت‌افزارها جا بمانیم. برای همین نمی‌توانیم به رقبا تکیه کنیم تا در بازار رقابتی به ما کمک کنند، بنابر‌این باید خودمان دست به‌کار شویم.

    سیستم عامل Eye

    فیسبوک با حرکت به سمت سیستم عامل مستقل خودش، می‌تواند آزادی بیشتری برای تعامل اجتماعی- و به‌صورت خوش‌بینانه در حفظ حریم‌شخصی- در دستگاه‌هایش داشته باشد. ساخت چنین سیستم عاملی به اختلاف نظرات بی‌پایان بین گوگل و فیسبوک نیز پایان می‌دهد و به این ترتیب نقشه راه گجت‌های آنها از بین نمی‌رود.

    به گفته مقامات فیسبوک، هم‌اکنون آنها روی ساخت عینک واقعیت افزوده متمرکز هستند و در این مسیر همه راه‌ها از جمله مشارکت بالقوه با شرکت‌های دیگر یا ساختن یک سیستم عامل سفارشی به‌طور خاص برای واقعیت افزوده را هم مدنظر دارند.

    فیسبوک همیشه به‌خاطر نداشتن یک سیستم‌عامل و وابسته بودن به برخی رقبای خود متضرر شده است. از جمله این موارد می‌توان به اپل اشاره کرد که مدیرعامل آن «تیم کوک» بارها و بارها فیسبوک و رئیس آن «مارک زاکربرگ» را بر سر حفظ حریم شخصی و جمع‌آوری داده‌ها متهم کرده است. پیش از اینها، فیسبوک روی یک پروژه سری با نام رمزی «اکسیژن» حدود سال 2013 کار کرد که به توزیع برنامه‌های اندروید در خارج از فروشگاه گوگل پلی کمک می‌کرد.

    سرمایه‌گذاری روی تکنولوژی فردا

    امید این است که فیسبوک از اشتباهات گذشته‌اش درس گرفته باشد. به همین‌خاطر این شرکت تلاش‌هایش را برای ارائه یک سخت‌افزار جدید در ساختمان اداری جدید با تیمی متشکل از کارشناسان واقعیت مجازی در برلینگام متمرکز کرده است.

    فیسبوک می‌گوید تیم این شرکت در نیمه دوم سال 2020 در ساختمانی غول‌پیکر مستقر خواهند شد تا آزمایشگاهی

    سخت‌افزار جدید

    فیسبوک تلاش‌هایش را برای ارائه یک سخت‌افزار جدید در ساختمان اداری جدید با تیمی متشکل از کارشناسان واقعیت مجازی در برلینگام متمرکز کرده است

    برای نمونه اولیه و فضایی برای تست آن ایجاد شده باشد. این تیم واقعیت مجازی دفاتر دیگری در کالیفرنیا، واشنگتن، نیویورک و سایر شهرها هم دارند.

    فیسبوک می‌گوید آنها در ساختمان جدید برلینگام در واقع قصد دارند فضایی ایجاد کنند که مشتری ابتدا محصول را امتحان کند و سپس آن را بخرد. این نخستین قدم مشخص در برندسازی شخصی فیسبوک خواهد بود؛ ایجاد فروشگاه‌هایی مانند اپل و مایکروسافت.

    سخت‌افزار اجتماعی

    فیسبوک روی تجربه‌های سخت‌افزاری بسیاری کار کرده است. تماس‌های ویدئویی فیسبوک در محل کار اکنون با بزرگ‌نمایی خودکار دوربین هوشمند می‌تواند روی پرتال اجرا شود تا همه افراد در یک قاب دیده شوند. بر اساس اطلاعات به‌دست آمده، فیسبوک همچنین نمونه اولیه سیستم عینک مجازی ویدئوکنفرانس را که توسط تیمش تست شده است به‌زودی ارائه می‌کند.

    اطلاعاتی که فیسبوک از طریق کار افراد روی سخت‌افزارهای اکولوس و پلتفرم خود به‌دست می‌آورد می‌تواند آنها را در مسیر ارسال تبلیغ موردنظر به افراد کمک کند. آنها به تمام برنامه‌ها و تماس‌هایی که فرد در اکولوس برقرار می‌کند دسترسی دارند- از بازی‌ها گرفته تا سفرهای مجازی که انجام می‌دهند- همین‌ داده‌ها سود زیادی برای فیسبوک دارند. فیسبوک می‌گوید هم‌اکنون هر فردی که روی پلتفرم این شرکت وارد شده یا تماس تلفنی برقرار کند اطلاعاتش ذخیره می‌شود و تبلیغاتی بسته به تماس‌های او برایش ارسال می‌شود و اگر با اکولوس به فیسبوک متصل شوند اطلاعاتشان درباره برنامه‌هایی که استفاده می‌کنند  یا رویدادهایی که می‌پیوندند، برای تنظیم الگوریتم و تبلیغات مورد استفاده قرار‌می‌گیرد.

    فروش هدست اکولوس، نمایشگرهای پورتال و سخت‌افزارهای ذهن‌خوان هرگز نمی‌تواند میلیاردها سودی را که فیسبوک از مسیر تجارت تبلیغاتی به‌دست می‌آورد تکرار کند اما می‌تواند به آنها این اطمینان را بدهد که این شبکه اجتماعی بزرگ از موج جدید کامپیوتری دنیا عقب نخواهد ماند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط