۵۱۲ بلندگو یک هولوگرام ساختند

عصر کالا- محققان با استفاده از ۵۱۲ بلندگوی صامت و ذرات پلی استایرن توانستند تصویری هولوگرامی بسازند که برای انسان قابل لمس بود.

۵۱۲ بلندگو یک هولوگرام ساختند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از مهر، یک تصویر سه بعدی هولوگرام مانند ابداع شده که کاربران می توانند آن را لمس کنند. این تصویر به وسیله صدها بلندگوی صامت ایجاد می شود که هرگونه ذرات ریز پلی استایرن را معلق می کند.

    محققان دانشگاه ساسکس در انگلیس این هولوگرام ها را با استفاده از ماشینی متشکل از 512 بلندگو ساختند. این بلندگوها در بالا و پایین مکانی قرار گرفتند که تصویر هولوگرام در آنجا به وجود آمد.

    در این فرآیند بلندگوها امواج اولتراساوند منتشر کردند تا ذرات ریز پلی استایرن را از جای خود بلند کنند و در موقعیتی قرار دهند که بتوانند امواج صوتی را دستکاری کنند. به عبارتی آنها ذرات را به طور آکوستیکی گرفتار می کنند.

    با کنترل و تغییر میزان فشار هوا از طریق بلندگوها می توان ذرات را چنان سریع حرکت داد تا شکلی سه بعدی بسازند. این اشکال سه بعدی در محفظه هایی با فشار کم  شناور می شوند که اولتراساوند آنها را ساخته است.

    ردیابی اشکال سه بعدی  با ذرات پلی استایرن باید در کمتر از 0.1 ثانیه انجام شود تا تصویر هولوگرامی به وجود بیاید.

    ریوجی هیرایاما این فناوری را توسعه داده است. محققان تصویر یک هولوگرام سه بعدی از یک پروانه را ایجاد کردند که بالهایش را تکان می دهد.

    پورسعیدخلیلی