ایران در زمره پنج کشور برتر تولید کننده لوستر در جهان

عصر کالا- یکی از موفقیت‌های ایران اسلامی در عرصه‌های تولید و صادرات، به صنعت لوستر معطوف می‌شود که علاوه بر تامین نیاز داخلی، بستری مناسب برای ارز آوری است.

ایران در زمره پنج کشور برتر تولید کننده لوستر در جهان
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از باشگاه خبرنگاران، بازار خرید و تهیه لوستر برای اماکن مسکونی، واحد‌ها و دفاتر لوکس تجاری، اداری و... همواره با جذابیت‌های خاص به خود همراه بوده است و اگر نگوییم اقلام تولیدی مرتبط با این حوزه، در قالب نیاز‌های اساسی قابل تعریف است، اما به هر ترتیب عرضه و تولید چنین محصولاتی در بازار از ضرورتی است که می‌توان با اتکای به آن، روند توسعه و شکوفایی اقتصادی کشور را با سرعت و شتاب هر چه بیشتری همراه کرد.

    ایجاد فرصت‌های شغلی در سایه عرضه این محصولات یکی از مولفه‌هایی است که با رونق بازار لوستر تقویت خواهد شد و به تبع در شرایطی که یکی از نیاز‌های اساسی اقتصادی جامعه به توسعه فرصت‌های شغلی و اشتغالزایی معطوف می‌شود، گسترش هر چه بیشتر فعالیت‌ها در این بخش، به اقتصاد کشور کمک‌های شایانی می‌کند.

    خوشبختانه در سالیان اخیر، کشور ایران، در حوزه تولید لوستر به موفقیت‌های بسیاری نائل شده و در واقع بخش قابل توجهی از نیاز‌های مربوط در این بخش، به واسطه تولید داخلی تامین می‌شود.
    80 درصد از لوستر‌های مورد نیاز بازار، در داخل کشور تولید می‌شود

    یکی از نمود‌ها و تجلی گاه‌های توسعه و پیشرفت ایران در حوزه تولید لوستر به افزایش ضریب کمی این کالا باز می‌گردد.

    احمد رحمانی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوستر در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، اظهار کرد: 80 درصد از لوستر مورد نیاز بازار به واسطه تولید داخلی تامین و عرضه می‌شود.

    وی افزود: بخش قابل توجهی از واردات لوستر‌های خارجی، از مبداء کشور چین انجام می‌پذیرد و به دلیل قیمت ارزان‌تر تولیدات کشور مذکور، خانوار‌های ایرانی میل و اقبال هر چه بیشتری به خرید لوستر‌های چینی نشان می‌دهند.

    رحمانی معتقد است: نمایشگاه‌هایی که در داخل کشور برای نمایش تولیدات ایرانی برپا و راه اندازی می‌شوند، از حیث تنوع و گستردگی محصولات، قابل رقابت با نمایشگاه‌های لوستر اروپایی هستند.

    رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوستر گفت: گاهی شاهد هستیم کیفیت بالای لوستر‌های ایرانی به میزانی است که تحت عنوان تولیدات خارجی و با قیمت‌هایی بالاتر به فروش می‌رسند.

    وی در ادامه بیان کرد: خوشبختانه در زمینه صادرات لوستر‌های ایرانی نیز موفقیت های قابل توجهی به دست آمده و در سایه این مهم، ارز آوری مطلوبی نیز برای کشور حاصل می‌شود که به تبع، این دستاورد، در تسریع هر چه بیشتر توسعه و شکوفایی اقتصادی کشور موثر خواهد بود.

    رحمانی گفت: کیفیت لوستر‌های تولیدی ایران با محصولات فرانسوی و آلمانی رقابت می‌کند و با توجه به سرمایه گذاری‌های قابل توجهی که در طول سالیان اخیر در این حوزه عملیاتی شده و خلاقیت و نوآوری عوامل تولید، تنوع  لوستر‌ها با تعدد قابل توجهی همراه شده است.
    ایران در زمره پنج کشور برتر تولید کننده لوستر در جهان

    قره یاضی مدیر عامل تعاونی تولیدکنندگان لوستر و چراغ‌های تزئینی در حاشیه بیست و ششمین نمایشگاه لوستر، چراغ‌های تزئینی و روشنایی و در تشریح جایگاه ایران در حوزه تولید لوستر در عرصه بین المللی و جهانی گفت: صنعت مذکور سالیانه 150 تا 200 میلیون دلار ارزآوری برای کشور به همراه دارد که با کسر هزینه‌های تولید و در شرایط دلاری فعلی، قادر به افزایش صادرات هر چه بیشتر این محصول نیز هستیم.

    وی در ادامه افزود: هزینه‌های جانبی این محصول، حدود 38 درصد برآورد می‌شود و برای عرضه یا صادرات محصولات این چنینی، مالیات بر ارزش افزوده دو بار پرداخت می‌شود.

    قره یاضی تصریح کرد: در حال حاضر، ایران در زمره پنج کشور نخست تولید کننده لوستر قرار دارد و با حمایت هر چه بیشتر از این صنعت و حل و فصل مشکلات آن، حرف‌های بسیاری در این عرصه، برای گفتن خواهیم داشت.

    مدیر عامل تعاونی تولیدکنندگان لوستر و چراغ‌های تزئینی اظهار کرد: در حال حاضر 3 هزار واحد تولیدی در عرصه مذکور مشغول به فعالیت هستند که فرصت مطلوبی برای اشتغال 30 هزار نفر فراهم شده است، با کمک و همیاری هر چه بیشتر دستگاه‌های ذی ربط، امکان افزایش هر چه بیشتر ضریب اشتغالزایی فراهم خواهد شد.

    وی می‌گوید: لوستر‌های ایرانی به کشور‌های متعددی در حاشیه خلیج فارس، اتحادیه اروپا، شرق آسیا، عربستان، عراق و ... صادر می‌شود و به واقع بازار بسیار مناسبی برای فروش و عرضه این کالا در کشور‌های اشاره شده وجود دارد.
    با ارتقای ضریب تولید مواد اولیه لوستر، سودآوری فزاینده تری حاصل خواهد شد

    بدون تردید هر آنچه قیمت تمام شده یک محصول با کاهش هر چه بیشتری همراه شود، ضریب سودآوری آن نیز افزایش خواهد یافت. این قاعده در خصوص تولید لوستر نیز صادق است. در این میان، هزینه تامین مواد اولیه، یکی از مولفه‌های اساسی در افزایش و یا کاهش قیمت تمام شده این کالا به شمار می‌رود.

    آنچنان که محمد جواد قنبری، معاون شرکت سهامی نمایشگاه بین المللی در حاشیه افتتاح بیست و ششمین نمایشگاه لوستر و چراغ‌های تزئینی اعلام کرده در صورت تولید و تامین داخلی هر چه بیشتر مواد اولیه تزئینی لوستر (همچون کریستال)، سودآوری و صادرات افزون تری را در این صنعت شاهد خواهیم بود.

    به زعم وی می‌باید در بخش صادرات هدفمند‌تر ورود کنیم تا ارزش لوستر‌های ایرانی در سطح بالا باقی بماند.
    وقتی صادرات لوستر‌های ایرانی، خسران رکود را پوشش می‌دهد

    فرشید سخاوتمند، یکی از توزیع کنندگان لوستر در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به کاهش ضریب فروش لوستر در بازار‌های داخلی به دلیل رکود اقتصادی، اظهار کرد: متاسفانه میزان فروش به دلیل رکود و کاهش قدرت خرید مردم به نسبت سنوات گذشته با اُفت قابل توجهی همراه شده است.

    وی افزود: بدون تردید، در صورت عدم توانمندی ایران در عرصه صادرات لوستر، مشکلات صنعت مذکور مضاعف می‌شد و بسیاری از واحد‌های تولیدی، به ناچار تعطیل و یا حتی ورشکسته می‌شدند.

    سخاوتمند گفت: خوشبختانه به دلیل کیفیت بالای لوستر‌های ایرانی و بازاریابی موفق فعالان این حوزه، در شرایط رکود اقتصادی نیز، همچنان فروش محصولات مذبور، در بازار‌های خارجی به صورتی مطلوب در جریان است و امر مذکور، موید این واقعیت است که با توسعه توان صادراتی کشور، حتی در صورت بروز نارسایی‌های داخلی مرتبط با عرصه اقتصاد، ضرر و خسران قابل توجهی متوجه مراکز تولیدی نخواهد بود و به تعبیر دیگر حیات واحد‌های صنعتی و تولیدی در سایه صادرات موفق و هدفمند، حفظ و حتی تقویت خواهد شد.

    امید آن می‌رود با یک بررسی و مطالعه جامع، صنایع و مراکز تولیدی توانمند کشور، که از پتانسیل برند سازی برخوردار هستند، در صدر و اولویت حمایت و پشتیبانی دستگاه‌های ذیربط قرار گیرند که قطه به یقین ماحصل این رویکرد، به شکوفایی هرچه بیشترِ توان صادراتی و اقتصادی کشور، منتهی خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط