تخت خواب ارتوپدیک چندمنظوره ساخته شد

تسهیل انتقال بیمار

عصر کالا- محققان موفق شدند تخت خوابی چند منظوره در راستای تسهیل حرکت و انتقال معلولان طراحی کرده و بسازند.

تخت خواب ارتوپدیک چندمنظوره ساخته شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از مهر، محمد فخری زاده مجری طرح تختخواب ارتوپدیک چند منظوره اظهار کرد: این تخت خواب از چند سازه که توسط اجزایی به هم مرتبط شده اند، تشکیل شده است.
    وی افزود: حرکت سازه ها در این تخت خواب توسط سامانه الکترونیکی هماهنگ و کنترل می شود؛ این سازه ها از ستون ها و صفحات مختلفی تشکیل شده و هر ستون و صفحه با حرکات موزون و هماهنگ و کنترل شده بدن فرد معلول حرکتی حدکت میکنند.
    وی با بیان اینکه افراد با ضایعه نخاعی، سکته مغزی و ... در حالت مختلف می توانند از این تخت خواب استفاده کنند، افزود: این تخت علاوه بر تجمیع حالات فرد معلول، حرکت چرخشی به راست و چپ، نشستن کامل، ایستادن کامل را برای معلول فراهم می آورد.
    وی عنوان کرد: صفحه زیر باسن در این تخت به همراه فرد در زمان انتقال آن از انتها به صندلی چرخدار جدا می شود؛ این نوآوری علاوه بر آسان کردن مراحل انتقال بیمار از تخت به خارج سرعت می بخشد.
    وی با اشاره به دیگر مزایای این طرح گفت: صفحه زیر بالاتنه و نشیمنگاه از هم دور و یا به هم نزدیک می شوند که فواید متعددی برای ستون فقرات و ماهیچه های افراد معلول دارد و در تقویت پوست و گردش خون آنها موثر است.
    به گفته وی، این دستگاه کمر و باسن را ماساژ داده و آرامش بخش است. همچنین محور چرخش بالاتنه تخت در حین بالارفتن با محور بدن فرد تنظیم می شود و از هل دادن فرد به جلو و ایجاد فشارهای مختلف شدید به بدن آنها جلوگیری می کند.
    وی خاطر نشان کرد: با استفاده از این تخت خواب کار لگن گذاری، تعویض لباس و ملحفه و همچنین استحمام برای افراد به طور غیرقابل تصوری تسهیل می شود.
    این طرح توسط محققان سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران به ثبت اختراع رسیده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی