معاون سازمان حمایت مصرف کنندگان خبرداد؛

خدمات پس از فروش کالاها رتبه بندی می‌شوند

عصر کالا- معاون سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: دستورالعمل شرایط و ضوابط ارزیابی و رتبه بندی کیفی خدمات پس از فروش کالاهای مصرفی در دستور کار قرار دارد.

خدمات پس از فروش کالاها رتبه بندی می‌شوند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، وحید منایی گفت: پس از تصویب قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان در مجلس شورای اسلامی، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در تدوین آیین نامه های اجرایی آن مشارکت موثر داشته است که براساس آن شرایطی به منظور ارتقاء خدمات قابل ارایه به مصرف کنندگان تعیین شد.

    وی اقدامات سازمان حمایت را بمنظور ارتقاء خدمات قابل ارائه به مصرف کنندگان تشریح کرد و افزود: در این راستا، نظر به ضرورت و لزوم پایش مستمر فعالیت شرکت های ارایه دهنده خدمات فروش و پس از فروش بویژه در حوزه کالاهای مصرفی با دوام و ارزیابی اثر بخشی اقدامات انجام شده با ایجاد فرهنگ رقابت در ارتقاء کیفیت خدمات پس از فروش فی مابین فعالین این بخش و همچنین کاهش شکایات و بالارفتن سطح اعتماد مصرف کنندگان به کالاها و خدمات به منظور رعایت بیش از پیش حقوق مصرف کنندگان، بادوام با همکاری سازمان حمایت و نمایندگان سایر حوزه های وزارت صنعت ،معدن و تجارت دستورالعمل شرایط و ضوابط ارزیابی و رتبه بندی کیفی خدمات پس از فروش کالاهای مصرفی تهیه و در تاریخ .... از طرف وزیر صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شده است.

    معاون کالاهای سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت ارزیابی اثربخشی خدمات پس از فروش ارائه شده توسط واحدهای تولیدی را از موارد مهم دستورالعمل یاد شده دانست و اضافه کرد: علی رغم ضرورت این ارزیابی از زمان ابلاغ ضوابط اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان بلحاظ شرایط ناشی از تحریمهای ظالمانه این موضوع در بخش واحدهای تولیدی جدی گرفته نشده و به نحو مطلوب عملیاتی نشد.

    منایی ادامه داد: دراین ارتباط هر چند موضوع در بخش واردات بواسطه الزامات ماده 4 قانون حمایت از وضعیت بهتری برخوردار می‌باشد و تعداد شرکتهایی که مورد ارزیابی قرار گرفته اند به مراتب بیش از واحدهای تولیدی می‌باشند ، ولی میزان جامعه آماری مورد ارزیابی برای رتبه بندی و مقایسه عملکرد بین عرضه کنندگان به میزان کافی نبوده و از طرفی دربرگیرنده کلیه محصولات مصرفی با دوام نمی‌باشد. لذا پیش بینی می‌شود در آینده نزدیکی بخش قابل توجهی از نواقض قبلی بر طرف شود.

    معاون کالاهای سرمایه ای و خدمات سازمان حمایت متذکر شد: در ادامه دستورالعمل یادشده ضوابط مربوط به چگونگی ارزیابی و نظارت بر عملکرد عرضه کنندگان کالاهای مصرفی بادوام براساس آیین نامه های مرتبط مشخص شده که به عنوان حداقل شرایط و ضوابط مورد پذیرش وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه خدمات پس از فروش کالاهای مصرفی با دوام تلقی می‌شود و رعایت مفاد آن برای تمام عرضه کنندگان، واسطه های خدمات پس از فروش و نمایندگی های مجاز الزامیست تا رضایت مشتریان در این بخش به نحو مطلوب حاصل شود.

    منایی، همچنین در زمینه ویژگی های دستور العمل جدید گفت: ارزیابی مستمر و برنامه ای شرکت های عرضه کننده کالاهای مصرفی بادوام، نمایندگی های مجاز و پایش عملکرد عرضه کنندگان از جمله این ویژگی ها به شمار می‌آید.

    وی ادامه داد: در دستورالعمل یاد شده ؛ نمایندگی های مجاز طی دوره های زمانی مشخص و براساس شاخص های خدمات پس از فروش عرضه کنندگان کالاهای مصرفی بادوام ، نمایندگیهای مجاز به همراه ضریب وزنی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

    این مقام مسئول ، کیفیت خدمات ، سرعت خدمات ، هزینه ، وضعیت نمایندگی ، نیروی انسانی ، تجهیزات تعمیرگاهی ، شرایط محیطی را از معیارهای عمده ارزیابی برشمرد.

    منایی در خصوص چگونگی پایش عملکرد عرضه کنندگان کالاهای مصرفی بادوام و نمایندگی های مجاز گفت : براساس امتیازات کسب شده در فرآیند ارزیابی ادواری در پایان هر سال رتبه شرکت های عرضه کننده کالاهای مصرفی با دوام و نمایندگی های مجاز آنها براساس جداول مشخص محاسبه و اعلام خواهد شد. که در پی آن تشویق و تنبیه نمایندگی های مجاز براساس عملکرد آنها منطبق با یک نظام مشخص موردنظر است.

    منایی با بیان اینکه براساس ارزیابی های انجام شده ؛ رتبه های ممتاز 1 تا 3 به عنوان سطوح قابل قبول و امتیاز پایین تر از رتبه 3 مردود شناخته می‌شود ، تصریح کرد : چنانچه هر یک از نمایندگی های مجاز در ارزیابی دوره ای مردود شناخته شوند، حداکثر سه ماه از زمان اعلام نتایج ارزیابی به نمایندگی مربوطه فرصت داده می‌شود تا نسبت به اصلاح موارد اقدام کند و پس از آن لازم است جهت ارزیابی مجدد ازطرف شرکت عرضه کننده یا واسطه خدمات پس از فروش به بازرسی معرفی شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی