هر لامپی نخرید!

عصر کالا- لامپ‌های مختلف دارای طول عمر، مصرف سالانه و انتشار دی‌اکسید کربن متفاوتی هستند. بر اساس بررسیهای انجام شده، لامپ‌های LED بالاترین طول‌ عمر و کمترین میزان مصرف برق را دارند؛ همچنین باید توجه داشت که هنگام انتخاب، لامپ‌های استاندارد خریداری شود.

هر لامپی نخرید!
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از ایسنا، نیاز مصرف لامپ در کل کشور حداکثر 100 میلیون شعله تخمین زده شده و این در حالی است که علی‌رغم توان تولید داخلی، 60 درصد این لامپها وارداتی است. برای عمر مفید لامپ‌ها، استانداردهای متعددی وجود دارد، اما به طور میانگین می‌توان گفت که لامپ گازی سدیم 24 هزار ساعت، لامپ گازی متال 18 هزار ساعت، لامپ گازی جیوه 8000 ساعت، لامپ کم مصرف زیر 7000 ساعت و لامپ‌های ال ای دی 24 تا 48 هزار ساعت عمر مفید دارند.

    در این بین، برخی از لامپ‌های خارجی که در بازار وجود دارند، اطلاعات غلطی را روی بسته‌بندی برای فریب مخاطب درج کرده‌اند. به طور مثال ممکن است روی بسته لامپ توان آن را 22 وات نوشته، اما توان آن فقط 18 وات باشد و به همین دلیل لازم است که شهروندان هنگام خرید لامپ‌های استاندارد را خریداری کنند.

    در همین راستا، خمسه - عضو سندیکای صنعت برق - ضمن انتقاد به این مساله که لامپ‌های تقلبی در بازار زیاد شده است، به ایسنا گفت: آمار دقیقی برای این مساله وجود ندارد اما گاهی دیده می‌شود که از نام شرکت‌های معتبر برای تولید لامپ‌های تقلبی استفاده شده است. برخی از شرکت‌های معتبر برای جلوگیری از این مساله از جوهری پاک نشدنی روی لامپ استفاده کردند که از هیچ طریقی امکان از بین رفتن این جوهر وجود ندارد، اما با این حال لازم است که شهروندان نیز هنگام خرید دقت کافی را داشته باشند.

    300 هزار لامپ غیراستاندارد از بازار تهران جمع‌آوری شد

    در همین راستا، شهریور امسال بازرسان استاندارد در جریان بازرسی از واحدهای صنفی خیابان لاله‌زار تهران، 300 هزار لامپ غیراستاندارد را توقیف و جمع‌آوری کردند. مدیرکل استاندارد تهران در این باره گفت: لامپ‌های کم‌مصرف مشمول استاندارد اجباری است و شهروندان باید در حین خرید، به استاندارد بودن کالای مورد نظر توجه کنند.

    به گفته وی، 26 واحد تولیدی لامپ در استان تهران دارای پروانه کاربرد علامت استاندارد از این اداره‌کل هستند.

    گفتنی است که طول عمر لامپ‌های رشته‌ای 60 وات 1200 ساعت، لامپ کم‌مصرف 12 وات 8000 ساعت و لامپ ال ای دی 8 وات 25 هزار ساعت است. همچنین مصرف برق سالانه لامپ رشته‌ای 220 کیلووات ساعت، مصرف برق سالانه لامپ کم‌مصرف 45 کیلووات ساعت و مصرف برق سالانه لامپ ال ای دی 30 کیلووات ساعت است.

    علاوه بر این، انتشار دی‌اکسید کربن در لامپ‌های رشته 170 کیلوگرم در سال در لامپ‌های کم‌مصرف 35 کیلوگرم در سال و در لامپ‌های ال ای دی 23 کیلوگرم در سال است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر