زباله‌های الکترونیکی، معدنی ارزشمند برای استخراج

عصر کالا- پژوهشی جدید نشان می‌دهد بازیابی فلز از زباله‌های الکترونیکی،‌فرایندی که به معدنکاوی شهری شهرت یافته‌است، نسبت به معدن‌کاوی سنتی بسیار‌ کم‌هزینه‌تر و پرمنفعت‌تر است.

زباله‌های الکترونیکی، معدنی ارزشمند برای استخراج
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از همشهری آنلاین, اگر درحال خواندن این مطلب هستید، شما هم بخشی از بزرگترین مشکل سیاره زمین به شمار می‌روید: زباله‌های الکترونیک. به تدریج دستگاه شما چه رایانه باشد چه گوشی هوشمند،‌ کارایی خود را از دست داده و به کناری گذاشته می‌شود و به زباله‌ای تبدیل می‌شود که شما آن را از یاد خواهید برد، اما سیاره زمین نه.

    براساس گزارش نظارت بر زباله‌های الکترونیک سازمان ملل متحد در سال 2016 جهان 44 میلیارد و 700 میلیون کیلوگرم الکترونیک غیرقابل استفاده یا ناخواسته را به زباله تبدیل کرد. این میزان برابر تعداد گوشی، لپ‌تاپ، مایکروویو و تلویزیونی است که می‌توان با آن 4500 برج ایفل بنا کرد. در این شرایط تنها 20 درصد از این زباله‌ها بازیافت شده‌اند و مابقی آنها به حال خود رها شدند تا ماننددیگر سازه‌های بشریت به جان طبیعت افتاده و آن را نابود کنند.

    شاید اگر افراد بدانند زباله‌های الکترونیکی‌شان به نوعی معدن طلا محسوب می‌شود، رویکردی متفاوت با این زباله‌ها داشته باشند. با توجه به اینکه مردم سالانه 1.7 میلیارد گوشی موبایل خریداری می‌کنند که تنها از میان یک میلیون دستگاه از آنها می‌توان 34 کیلوگرم طلا، 15875 کیلوگرم مس و 350 کیلوگرم نقره استخراج کرد. با این‌همه گفته می‌شود استخراج این فلزات از زباله‌های الکترونیکی مقرون به صرفه نیست.

    از این رو محققان دانشگاه پکن و مک‌کواری تحقیقی انجام دادند و هزینه‌های هشت شرکت بازیافت در چین را از مرحله جمع‌آوری زباله‌ها تا خرید و ساخت تجهیزات مورد نیاز را بررسی کردند. سپس دریافتی‌های این شرکت‌ها از محل کمک‌هزینه‌های دولتی و فروش قطعات قابل استفاده زباله‌ها را نیز محاسبه کرده و در نهایت هزینه نهایی استخراج از این زباله‌ها را برآورد کردند و دریافتند معدن‌کاوی سنتی 13 برابر پرهزینه‌تر است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی