صنعت ظروف غذاخوری در ایران تشنه توسعه بازارهای صادراتی

عصر کالا- تولید ظروف غذا خوری ایرانی در طول سالیان اخیر با رشد و ارتقای کیفی بالایی همراه شده اما در رقابت تنگاتنگ با کشور چین،حصول موفقیت هر چه بیشتر،مستلزمِ حضور تولید کنندگان در گستره وسیع تری از بازارهای جهانی است.

صنعت ظروف غذاخوری در ایران تشنه توسعه بازارهای صادراتی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از باشگاه خبرنگاران، یکی از فعالیت های تولیدیِ سود آور و اشتغالزا ، صنعتِ تولیدِ ظروف غذاخوری و پذیرایی بخصوص ظروف چینی است؛ فعالیت به اصطلاح سبز و آلایندگی حداقلی این صنعت در حوزه زیست محیطی یکی دیگر از ویژگی های بارز صنعت اشاره شده محسوب می شود.

    در طول سالیان گذشته،صنعت تولید ظروف چینی در ایران با رشد و توسعه کِیفیِ بسیار مطلوب و قابل توجهی همراه بوده،اما برخی از محدودیت ها و مشکلات اقتصادی و کاهش قدرت خرید خانوارهای ایرانی،باعث بروز مشکلاتی جدی در مسیر حرکتیِ فعالان این عرصه شده است.

    به هر ترتیب در رکود اقتصادی،تمامی فعالیت های صنفی،خدماتی،تولیدی و صنعتی تحت تاثیر قرار می گیرند که به نوعی گریز از تبعات و پیامدهایِ آن ، سهل و آسان نخواهد بود.

    به تعبیر محمد رضا مولایی،دانش آموخته رشته اقتصاد،در شرایطِ جاری و ساری بودن رونق اقتصادی،تمامی فعالیت های تولیدی و خدماتی مُتِنَفِع می شوند و در نقطه مقابل،در دوران رکود نیز شغل و فعالیتی را نمی توان یافت نمود که تحت تاثیر ترکش ها و آثار مخرب این عارضه (رکود) قرار نگیرد زیرا تمامی مشاغل به نوعی با واسطه یا بی واسطه با یکدیگر در ارتباط و تعامل هستند.

    احمد توتون چی،یکی از فعالان عرصه تولید ظروف چینی،در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با اشاره به تنوع و گستردگی بازار و جامعه هدفِ ظروف چینی در کشور،اظهار داشت:برخی گمان می کنند متقاضیان این محصولات،صرفا زنان خانه دار،عروس ها و دامادها و خانوارهای ایرانی خواهند بود،در صورتی که تمامی رستوران های کشور نیز از این ظروف استفاده می کنند و این موضوع فرصتی ویژه برای فروش و عرضه ظروف مذکور محسوب می شود.

    وی افزود:علیرغم این تنوع و گستردگی و تکثر جامعه هدفِ محصولات اشاره شده ،مشکلات اقتصادی و کمبود نقدینگی،چالش ها و محدودیت های متعددی را برای این حوزه ایجاد کرده است.

    این تولید کننده ظروف چینی عنوان کرد:متاسفانه در این عرصه ،واردات ظروف اشاره شده از کشور چین از تهدیداتی به شمار می رود که می تواند در میان مدت و بلند مدت،بقاء و استمرار این صنعت را به مخاطره اندازد.

    توتون چی گفت:در شرایطی که ظروف چینی تولید شده در داخل ایران در زمره با کیفیت ترین و مرغوب ترین تولیدات در سطح منطقه و جهان محسوب می شود،خرید محصولات و ظروف تولیدی در کشور چین و یا واردات آن به ایران،هیچ توجیهی ندارد.

    این فعال در عرصه تولید ظروف چینی عنوان کرد:اگر در برخی از محصولات و اقلام تولیدی،کیفیت پایین از دلایل گرایش به خرید و تهیه محصولات خارجی محسوب می شود،اما در این خصوص،چینی ایران از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و به تعبیری باید گفت،نمی توان با توجیه کیفیت مرغوب تر محصولات خارجی به نسبتِ تولیدات داخلی ، به سمت خرید چینی های کشور های دیگر رغبت بیشتری نشان داد.

    وی افزود:با همه این اوصاف،کسادی در بازار مذکور به میزانی عمیق شده که بسیاری از تولید کنندگان و توزیع کنندگان خرد و عمده،مبادلات خود را از طریق چک های مدت دار انجام می دهند و به تبع این پدیده، مویدکمبود نقدینگی،اُفتِ گردش مالی و کاهشِ رغبتِ متقاضیان به خرید این محصولات در شرایط فعلی اقتصادی کشور می باشد.

    توتون چی گفت:می طلبد با اتخاذ تدابیر ویژه و موثر،حمایت های تسهیلاتی هر چه بیشتری از این فعالیت سود آور و اشتغالزا شود.

    این فعال در حوزه تولید ظروف چینی عنوان کرد:البته به صفر رساندنِ ضریبِ واردات نیز،منطقی و معقولانه نیست زیرا این امر، عاملی محرک برای تنگ تر شدن فضای رقابتی و ارتقای هر چه بیشتر کیفیت محصولات داخلی به شمار می رود،اما باید با لحاظ نمودن برنامه ریزی و مدیریت مدبرانه ، این امر بصورتی کاملا کنترل شده و عقلانی انجام پذیرد.

    نقش تعیین کننده طراحی و زیبایی در خرید و جلب نظر متقاضیان ظروف چینی

    میثم خسرو شاهی،یکی از توزیع کنندگان عمده ظروف چینی در غرب استان تهران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی ،با اشاره به نقش برجسته و حائز اهمیت تنوعِ طراحی ها و زیباییِ لحاظ شده در ظروف چینی به عنوان عاملی تاثیر گذار در جلب نظر مشتری،گفت:به واقع،با تنگ تر شدن فضای رقابتی و تکثر و تنوع فعالان این عرصه و تولیدات متعدد کشورهای آسیایی و اروپایی،زیبایی تولیدات،حرف اول را در جلب نظر مشتری می زند.


    وی افزود:تجربه ثابت کرده در میان ظروف چینی،عنصر زیبایی و تنوع رنگ ها،نقش بسزایی را در فروش محصولات ایفاء می کند و قطعا با حرفه ای تر شدن طراحی های داخلی،قادر خواهیم بود،سهم بیشتری از تقاضا در بازارهای جهانی را به خود اختصاص دهیم.

    این توزیع کننده عمده ظروف چینی عنوان کرد:قیمت تمام شده از دیگر مولفه های اثرگذار در فروش هر چه بیشتر این محصول به شمار می رود و به واقع یکی از دلایل گرایش بخش قابل توجهی از تقاضای بازار ایرانی به تولیدات کشور چین،به قیمت پایین تر این تولیدات معطوف می شود.

    توسعه صادرات،اصلی ترین مولفه نجات بخش صنعت چینی در ایران است

    هاشم بیگی،یکی دیگر از فعالان حوزه تولید ظروف چینی و بلور در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با اشاره به رکود اقتصادی حاکم بر بازار و کاهش ضریب تقاضا برای خرید ،گفت:طبیعتا در چنین شرایطی،صادرات و عرضه فرا مرزی،نقش بسزایی در بقاء و حیات این صنعت ایفاء خواهد کرد.

    وی افزود:یکی از پیش نیازهای حصول موفقیت در این عرصه، به بازار یابی حرفه ای معطوف می شود که حضور در نمایشگاه های بین المللی و معرفی منطقی و حرفه ای تولیدات داخلی در اقصی نقاط جهان می تواند بستر مناسبی را برای سود آوری و ارزآوری هر چه بیشتر فراهم نماید.

    این فعال در صنعت چینی در خاتمه یادآور شد:البته در حال حاضر،محصولات ایرانی به برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس،آسیای میانه و...صادر می شود،اما شایسته است بُردِ صادراتیِ چینیِ ایرانی بیش از پیش افزایش  یابد که قطعا در چنین شرایطی قادر خواهیم بود ، تعداد هر چه بیشتری از متقاضیان جویای کار را به فعالیت در این عرصه هدایت نماییم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی