۱۰ نکته طلایی برای خرید زودپز

عصر کالا- امروزه سرعت در کارهای خانه و آشپزی یکی از ارکان مهم به ویژه برای خانم های خانه داری که خارج از خانه نیز شغلی در اختیار دارند به شمار می رود. به همین دلیل است که پای دستگاه هایی که سرعت بیشتری به انجام عملیات آشپزی می دهند هر روز بیشتر از قبل به آشپزخانه ها باز می شود.

۱۰ نکته طلایی برای خرید زودپز
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از زنبیل ، یکی از این لوازم آشپزخانه محبوب که سال ها است یار و همدم خانم های خانه دار، اعم از شاغل و غیرشاغل است زودپز است. دستگاهی که برخلاف سایر کالاهای قدیمی آشپزخانه، همچنان محبوب است و هنوز از گردونه خارج نشده است.
    در این مطلب قصد داریم تا شما را با 10 نکته کلیدی برای خرید زودپز آشنا کنیم.
    1- همانطور که قبلا هم در مطالب مربوط به زودپز گفتیم ، بایستی قبل از انتخاب هر نوع زودپزی ، بودجه خود را مشخص کنید . چنین اقدامی مشخص می کند که چه نوع زودپزی (آلومینیومی قدیمی یا استیل یا استیل چند لایه) را می توانید خریداری کنید.
    2- ظرفیت زودپز باید متناسب با تعداد افراد خانواده باشد.  البته لازم به ذکر است که امروزه برخی از برندها زودپزهایی به بازار عرضه کرده اند که به دو دیگ بزرگ و کوچک مجهزند و کاربر می تواند از هر دو دیگ استفاده کند. جالب است بدانید یکی از این دیگ ها می تواند نقش بخارپز را نیز ایفا کند.
    در کل ، قاعده معمول بدین گونه است که یک زودپز چهار لیتری برای یک خانواده دو نفره و یک زودپز شش لیتری برای اکثر خانواده ها مناسب است. اگر زودپز بزرگ تری می خواهید می توانید به سراغ نمونه های هشت لیتری و بزرگ بروید.
    3- همیشه به یاد داشته باشید که هنگام خرید، زودپزهای استاندارد و مرغوب را انتخاب کنید. در میان زودپزهای استاندارد انواعی که مجهز به سیستم های ایمنی بیشتر و امکان برنامه ریزی پخت هستند گزینه های بهتری هستند.
    4- هنگام خرید از فروشنده بخواهید تا طرز استفاده صحیح از محصول را به طور کامل به شما آموزش دهد. توضیحات او را به دقت گوش دهید و هر سوالی برای تان پیش آمد بپرسید. بعد از فروشنده ، دفترچه راهنمای محصول کمک زیادی به شما خواهد کرد.
    5- همانطور که گفته شد وجود دفترچه راهنمای در جعبه زودپز ضروری است زیرا هنگام کار با این کالا باید به تمام نکات دقت شود. هر وسیله ای دستورالعمل استفاده مخصوص به خودش را دارد. مثلا در دفترچه راهنمای برخی زودپزها نوشته شده که یک سوم ظرف را آب کنید و در برخی دیگر این مقدار تا نیم یا دوسوم حجم ظرف متغیر است. پس خواندن آن برای ایمنی خود و سلامت دستگاه مفید خواهد بود.
    6- بهتر است اگر از نظر هزینه مشکلی ندارید زودپزهای مجهز به قفل ایمنی را انتخاب کنید. در برخی از زودپزهای قدیمی این امکان وجود داشت که بعد از بالا رفتن فشار بخار داخل ظرف، در زودپز به طور ناگهانی باز شود و ایجاد حادثه کند. با در نظر گرفتن نکات ایمنی، زودپزهای جدید طوری طراحی شده اند که مجهز به قفل داخلی هستند و تا زمانی که بخار آب داخل ظرف وجود دارد امکان باز شدن درب را به شما نمی دهدتا مبادا فشار زیاد بخار موجب آسیب دیدن شما شود.
    7- بدنه دیگ های زودپز معمولا از جنس Stainless Steel یا همان فولاد ضدزنگ یا آلیاژی از آلومینیوم است که انواع استیلی به دلیل مقاومت بالا، توزیع حرارت و سیاه نشدن به مراتب مناسب تر از انواع دیگر هستند.
    8- طراحی زودپز هم به اندازه حجم آن اهمیت دارد. زودپز در طرح ها و اندازه های مختلف در بازار وجود دارد. بهتر است زودپزهایی را انتخاب کنید که یک دسته بلند در یک سمت و دسته کوتاهی در سمت دیگر دارند چون در این صورت امکان باز و بسته کردن در راحت تر بوده و حمل و نقل و جا به جا کردن ظرف بهتر انجام می شود. در ضمن بلند بودن دسته موجب می شود دسته ظرف خیلی داغ نشود و هنگام برداشتن ظرف ناگهان از دست تان رها نشود. البته برای پیشگیری از چنین اتفاقی توصیه می شود برای برداشتن و جا به جا کردن زودپز پس از پخت غذا حتما از دستکش و دستگیره آشپزی استفاده کنید.
    9- در رابطه با مشخصات ایمنی زودپز ، بهتر است زودپزهای مجهز به شیر خروج بخار اضطراری را انتخاب کنید. در این زودپزها موارد ایمنی در نظر گرفته شده و در صورت زیاد شدن فشار بخار، درب زودپز جدا نمی شود و محتویات ظرف در آشپزخانه پخش نمی شود.
    برای پیشگیری از این اتفاق یک شیر خروج فشار اضطراری تعبیه شده است که در صورت بالا رفتن بیش از حد فشار بخار در داخل زودپز فعال می شود. در این زودپزها نشانه اولیه بالا رفتن بیش از حد فشار صدایی شبیه سوت است که فرد را از خطر مطلع می کند. در صورت عدم توجه افراد و ادامه این روند شیر خروج فشار اضطراری فعال می شود و مقداری از فشار درون زودپز را می کاهد.
    10- اکیداً توصیه می شود از خرید کالای بدون گارانتی و خدمات پس از فروش خودداری کنید، زیرا این کالا به اندازه کالاهای بسیار گران قیمت آشپزخانه مهم و حساس است و ممکن است حتی کوچک ترین ایراد و نقص در آن منجر به خسارات بسیار زیاد و احیاناً جبران ناپذیری شود.
    پس لازم است سلامتی و ایمنی زودپز هر از چند گاهی چک شود. به همین منظور برای رفع این معضلات بهتر است به جای مراجعه به تعمیرکاران متفرقه، به نمایندگی های مجاز و مراکز گارانتی آن دستگاه مراجعه شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی