توصیه فروشندگان پلاستیک:

از ۲۰۰۰ تومانی‌ها خرید نکنید

عصر کالا- رییس اتحادیه سازندگان و فروشندگان پلاستیک و نایلون خطاب به مردم گفت: توصیه اکید ما این است که از برخی واحدهای صنفی مانند ۲۰۰۰ تومانی‌ها خرید نکنند، چراکه رقمی که این واحدها برای اجناس خود در نظر می‌گیرند حتی از ماده اولیه آن به مراتب کمتر است و برهمین اساس به احتمال زیاد مواد استفاده شده در این کالاها، ضایعاتی و غیربهداشتی است.

از ۲۰۰۰ تومانی‌ها خرید نکنید
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، سید رحیم مقیمی‌اصل اظهار کرد: در حال حاضر صنعت پلاستیک ما در حوزه تامین موادی که مربوط به بخش پتروشیمی می‌شود با مشکلاتی مانند توزیع ناعادلانه مواجه است و تنها عده‌ای محدود می‌توانند در بورس نسبت به خرید مواد اولیه پتروشیمی اقدام کنند، چرا که انجام این موضوع نیاز به نقدینگی بالایی دارد که متاسفانه در میان همکاران ما در اغلب موارد چنین سرمایه‌ای وجود ندارد و همین موضوع باعث روی کار آمدن واسطه‌ها و افزایش قیمت مواد اولیه برای همکاران ما می‌شود.

    وی ادامه داد: در فقدان مدیریت و نظارت صحیح دولتی براین روند، مشکلات متعددی متوجه صنف ما می‌شود به گونه‌ای که اکنون در اکثر موارد بخش قابل توجهی از ظرفیت تولید همکاران ما بدون استفاده مانده است.

    رییس اتحادیه سازندگان و فروشندگان پلاستیک و نایلون با بیان این‌که صنعت پلاستیک کشور چشم به صادرات داشته و توان تولید بیش از مصرف داخلی در این بخش وجود دارد، اظهار کرد: حتی با صادرات این کالاها می‌توان جای صنعت توریست را هم پر کرد اما متاسفانه اکنون به جای صادرات نمونه‌های چینی که در اغلب موارد غیربهداشتی و غیراستاندارد هستند وارد کشور می‌شوند و با قیمتی به مراتب ارزان‌تر به فروش می‌رسند.

    مقیمی‌اصل با بیان این‌که تاکنون این صنف پیگیری‌های متعددی برای جلوگیری از واردات پلاستیک به کشور صورت داده، افزود:متاسفانه همچنان در این زمینه توجهی صورت نگرفته و اقدام خاصی رخ نداده است. برهمین اساس حتی می‌توان گفت که ما در حوزه صادرات تا 70 درصد افت داشته‌ایم، چرا که مواد اولیه ما به مراتب بالاتر از هزینه‌های منطقی تامین می‌شود. در حالی که در کشورهای مختلف برای بخش تولید یارانه‌های مختلفی در نظر گرفته می‌شود.

    وی همچنین عنوان کرد: صنف ما توان پاسخگویی به نیاز داخل را داشته و حتی می‌توانیم در حوزه صادرات هم وارد شویم اما ا دستگاه‌های همکاران ما با حدود 30 تا 40 درصد ظرفیت کار می‌کند. اکنون در این شرایط توان رقابت ما برای بازاری مانند چین کاهش یافته چرا که در این کشور چنان مشوق‌هایی برای تولید در نظر گرفته می‌شود که ما به هیچ عنوان امکان رقابت با آن را نداریم. برهمین اساس حداقل 30 درصد پلاستیکی که مورد استفاده قرار می‌گیرد و به عنوان مثال در بخش پلاستیکی که در صنایع مختلف مانند یخچال‌سازی و موکت‌سازی و غیره  استفاده می‌شود معمولا کالای چینی است که این موضوع قطعا به ضرر ما خواهد بود.

    رییس اتحادیه سازندگان و فروشندگان پلاستیک و نایلون در پایان صحبت‌های خود با اشاره به برخی از واحدهای صنفی که به تازگی در سطح شهر گسترده شده اند و پلاستیک‌هایی که با قیمت 2000 تومان به فروش می‌رساند، گفت:  شاید حداقل 70 درصد اجناس این واحدها غیربهداشتی باشند. به همین دلیل توصیه ما به مردم آن است که به هنگام خرید کالاهایی که دارای جنس پلاستیک هستند حتما به برندی که زیر جنس هک شده دقت کرده و بعد جنس را خریداری کنند، چرا که در بسیاری از موارد این کالاها با مواد ضایعاتی تولید شده‌اند که این موضوع از نظر بهداشتی مشکلات متعددی به همراه دارند حتی در حوزه سفره‌های یکبار مصرف نیز در بسیاری از موارد کربناتی استفاده می‌شوند که واقعا مشکل‌ساز است اما تاکنون پیگیری‌های ما در این حوزه به نتیجه نرسیده و متاسفانه مسوولان اقدامی در این زمینه انجام نداده‌اند. حتی در موارد متعدد بادکنکی که در دست کودکان ما قرار دارد از این مواد ساخته می‌شود و بدون توجه مسوولان و مردم چنین کالاهایی با دهان کودکان ارتباط پیدا کرده و سلامت آنها را در معرض تهدید قرار می‌دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی