ایمپلنتی که معتادان را از مرگ نجات می دهد

عصر کالا- محققان دانشگاهی یک ایمپلنت بیوالکترونیک ابداع کرده اند که با ردیابی اکسیژن خون فرد اوردوز بامواد مخدر را ردیابی و داروی نالوکسان را آزاد می کند تا جان فرد را نجات دهد.

ایمپلنتی که معتادان را از مرگ نجات می دهد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از مهر، گروهی از محققان با دریافت کمک 10 میلیون دلاری موسسه بهداشت آمریکا مشغول ابداع یک ایمپلنت بیوالکترونیکی هستند که اوردوز ناشی از موادمخدر را حس می کند و به سرعت  داروی نالوکسان را آزاد می کند. این ماده برای درمان مسمومیت ناشی از مواد مخدر به کار می رود.

    جان راجرز محقق ارشد این پروژه می گوید: مرگ و میر ناشی از اوردوز با مواد مخدر  نشان دهنده یک بحران بهداشتی است.  ما معتقدیم  یک روش مهندسی محور می تواند این بحران را درمان کند.

    ایمپلنت پیشنهادی در این تحقیق راه حلی سریع و کارآمد برای اوردوز با مواد مخدر است. یک دستگاه به اندازه یک یو اس بی کوچک زیرپوست فرد قرار می گیرد و به وسیله یک حسگر اکسیژن خون را رصد و مشخص می کند فرد اوردوز کرده است.

    راجرز در این باره می گوید: این ایمپلنت های ساده و بی سیم دارای ذخیره ای از ماده نالوکسن هستند.  یک حسگر مینیاتوری رصد اکسیژن رسانی بافت با ردیابی سطح کاسته ذخیره این گاز در بدن اوردوز را ردیابی و به طور خودکار دوزی از ماده نالوکسان را آزاد می کند.

    گروهی از محققان دانشگاه پوردو نیز ایمپلنت مشابهی ابداع کرده اند. هر دو این ایمپلنت ها قبل از آنکه روی انسان آزمایش شوند، نیازمند بررسی بیشتر هستند.

    از سوی دیگر هرچند آنها روشی نوین برای حل مشکل اوردوز ناشی از مواد مخدر به حساب می آیند اما هنوز مشخص نیست در شرایط واقعی تا چه میزان کارآمد هستند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی