استانداردهای خرید کوله‌پشتی برای دانش‌آموزان

عصر کالا- کوله‌پشتی یکی از اقلام مورد نیاز دانش‌آموزان است که بی‌دقتی در خرید آن می‌تواند عوارضی همچون تغییرات ساختاری و انحراف ستون فقرات را به همراه داشته باشد.

استانداردهای خرید کوله‌پشتی برای دانش‌آموزان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از تسنیم، ‌کوله پشتی یکی از ملزومات مورد نیاز دانش آموزان است که والدین هنگام خرید لوازم‌التحریر باید دقت لازم را در تهیه کوله پشتی استاندارد داشته باشند چرا که استفاده از کوله پشتی نامناسب می‌تواند موجب تغییرات ساختاری و فیزیولوژیکی منفی در دانش‌آموزان شود. تغییراتی از جمله انحراف جلویی و جانبی ستون فقرات، کج پشتی، گردپشتی، خستگی زودرس، درد در ناحیه گردن و پشت کمر.

    این مسائل در کودکان و نوجوانان که هنوز عضلات و استخوان‌های آنها تا پایان دوران بلوغ و حدود 19 سالگی مراحل تکمیلی و رشد فیزیکی خود را طی می‌کند از حساسیت زیادی برخوردار است و آنها مستعد بیشترین ضایعات و آسیب‌ها هستند.

    والدین باید توجه داشته باشند که میزان مصرف انرژی هنگام استفاده از کوله پشتی نسبت به انواع دیگر کیف‌ها کمتر است و استفاده از آن آسیب کمتری را برای بدن ایجاد می‌کند. به همین دلیل خرید کوله پشتی در مقایسه با دیگر کیف‌ها برای دانش آموزان پیشنهاد می‌شود.

    کوله پشتی‌های چرخدار تنها در شرایطی توصیه می‌شوند که در تمام مسیر رفت و آمد و محیط مدرسه و خانه نیازی به حمل و نقل دستی آن مثلا از روی پله‌ها نباشد. زیرا این کوله‌ها وزن بالاتری نسبت به کوله‌های عادی دارند. همچنین چرخ و اسکلت مخصوص دسته در صورت قرار گرفتن روی شانه ها به پشت و کمر صدمه وارد می‌کند.

    مشخصات کوله استاندارد:

    والدین هنگام خرید کوله پشتی باید به این نکات توجه داشته باشند: کوله پشتی که انتخاب می‌شود سبک باشد، دارای قسمت‌های مختلف برای وسایل باشد به طوری که بتوان به صورت متقارن از هر دو سمت راست و چپ آن استفاده کرد تا فشار بیشتری به هیچ سمتی از شانه و کمر وارد نشود.

    بند سینه ای و کمری داشته باشد. در قسمت‌های مختلف آن (پشت و بندها) از اسفنج استفاده شده باشد. جهت توزیع مناسب‌تر نیرو بندهای شانه‌ای پهن باشند.

    نحوه حمل صحیح کوله پشتی

    کوله پشتی نباید روی پشت جابجا شود لذا بندهای شانه ای آن باید طوری تنظیم شوند که کوله پشتی به طور کامل قالب پشت بدن را بپوشاند.

    بندهای شانه‌ای متقارن تنظیم شوند یعنی یکی شل و یکی سفت نباشد حتما بندهای سینه‌ای و کمری بسته شوند.

    استفاده از یک بند کوله پشتی در کوله پشتی‌های دوبندی، کوله پشتی‌های تک بندی و کوله پشتی‌هایی با بند نازک باعث افزایش فشار وارده بر شانه‌ها و ستون مهره‌ها و ایجاد درد می‌شود. به همین دلیل موقع خرید کوله پشتی دقت کنید که حتما دارای دو بند اسفنج دار باشد و هنگام حمل آن از هر دو بند آن استفاده کنید.

    بهتر است در چیدمان وسایل کوله پشتی اشیا سنگین‌تر در قسمت عقب کوله پشتی نزدیک به پشت، اشیا با وزن متوسط در قسمت میانی و اشیا سبک در جلوی کوله پشتی قرار بگیرند و تا حد امکان از فضای کوله پشتی استفاده شود.

    چنانجه پس از چیدمان در کوله پشتی وزن آن بیش از حد استاندارد شود وسایل مازاد با دست حمل شود. خانواده‌ها باید توجه داشته باشند کوله پشتی به همراه محتویات آن نباید بیش از 10 درصد وزن دانش آموز باشد مثلا اگر فردی 60 کیلوگرم وزن دارد کوله پشتی او نباید سنگین تر از 6 کیلوگرم باشد.

    در فاصله های طولانی به طور مداوم کوله پشتی حمل نشود و در صورت احساس خستگی کوله پشتی کنار گذاشته شود و تعدادی حرکت کششی انجام شود.

    خانواده ها هنگام خرید نوشت افزار دقت داشته باشند به جای کتب و دفاتر با جلدهای کلفت و سنگین دفاتر با جلدهای کاغذی و سبک خریداری شود.

    در هنگام خرید کوله پشتی دقت شود تا علاوه بر درنظر گرفتن ویژگی های فرهنگی استانداردهای لازم در انتخاب آن رعایت شود. والدین به طور منظم از فرزندانشان بخواهند در صورت احساس درد در شانه و گردن، سوزش، خارج و گزگز بازو و قرمزی روی شانه حتما این موارد را اطلاع دهند تا از طریق کاهش وزن و تنظیم اتصالات عوارض رفع شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی