چطور یک کیسه خواب مناسب انتخاب کنیم؟

عصر کالا- اگر مقصد سفر جایی باشد که هوای خنکی دارد و قصد داشته باشیم در آنجا اطراق کنیم، یکی از وسایل لازم برای این‌ کار، همراه داشتن کیسه‌خواب است.

چطور یک کیسه خواب مناسب انتخاب کنیم؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از باشگاه خبرنگاران، زندگی روزمره، ما را گرفتار تکرار می‌کند؛ روزها سپری می‌شوند و ما مشغول انجام کارهایی هستیم که برایمان شبیه یک دستورالعمل شده‌اند. راه‌های متفاوتی برای تغییر این چرخه‌ی مکررات وجود دارد و هرکس بنا به سلیقه‌ و سبک زندگی شخصی‌اش، تصمیم می‌گیرد کاری انجام دهد تا تنوع در روزهایش از دست نروند.

    سفر یکی از دوست‌داشتنی‌ترین انتخاب‌هاست. بسته به اینکه مقصد سفر کجاست و با چه هدفی سفر می‌کنیم، وسایلی که باید به همراه ببریم متفاوت خواهند بود.

    اگر مقصد سفر جایی باشد که هوای خنکی دارد و قصد داشته باشیم در آنجا اطراق کنیم، یکی از وسایل لازم برای این‌ کار، همراه داشتن کیسه‌خواب است. در این راهنمای خرید قصد داریم تا به‌طور مختصر، نکاتی را درباره‌ی خرید کیسه خواب شما یادآوری کنیم.

    گستره‌ی دمایی کیسه‌خواب‌ها به‌صورت یک تعریف واحد درآمده و معمولا روی آن‌ها ذکر شده است. البته از آنجایی که هر تولیدکننده و برند با تشخیص خود از این تعریف واحد استفاده می‌کند، بازده واقعی دو کیسه‌خواب با گستره‌ی دمایی یکسان می‌تواند کمی متفاوت از هم باشد. بنابراین زمانی که می‌خواهید کیسه‌خواب مورد نظرتان را انتخاب کنید، با توجه به نوع استفاده‌ای که دارید کمی گستره دمایی را پایین‌تر یا بالاتر از آنچه روی کیسه‌خواب ذکر شده، در نظر بگیرید.

    یکی از نکات مهم درباره‌ی خرید کیسه‌خواب، کاربرد آن است. برخی مدل‌ها را اصطلاحا سه فصل ‌می‌نامند که مناسب همه‌ی فصل‌ها به‌جز زمستان هستند و برای طبیعت‌گردی و کوهنوردی در ارتفاعات بسیارکم ساخته شده‌اند. اما کیسه‌خواب‌های زمستانه مناسب صعود به ارتفاعات بالا و یا اطراق در مکان‌هایی است که دمای آن‌ها بسیار پایین می‌آید و در انتخاب آن‌ها باید دقت بیشتری به خرج داد.

    کیسه‌خواب‌ها در شکل‌های مختلفی در بازار وجود دارند. بعضی از آن‌ها به‌صورت مستطیل شکل طراحی می‌شوند و برخی مدل‌های دیگر نیز شکل‌های مخروطی دارند. البته اینکه کدام‌یک از این کیسه‌خواب‌ها مناسب شما هستند تنها با سلیقه‌ی شما مربوط نمی‌شود. نکته‌ی مهم دراین‌باره، میزان فضای آن و همچنین زمان لازم برای گرم شدن است.

    کیسه‌خواب‌های مستطیل شکل معمولا فضای بیشتری دارند، وضعیتی که برخلاف کیسه‌خواب‌های مومیایی شکل است. اگر ترجیح می‌دهید که هنگام خواب فضای آزاد بیشتری داشته باشید، باید به این نکته توجه کنید که کیسه‌خواب‌هایی که فضای بیشتری در اختیارتان قرار می‌دهند علاوه بر اینکه دیرتر گرم می‌شوند، احتمالا وزن بیشتری داشته و جای بیشتری را نیز اشغال می‌کنند.

    کیسه‌های خواب در دو نوع پر و الیاف هستند که هر یک مزایای خاص خود را دارند:

    - کیسه‌خواب پر نسبت به الیاف گرمای بیشتری داشته و همچنین سریع‌تر گرم می‌شود. حمل کیسه‌خواب پر به دلیل وزن کمتر نسبت به الیاف آسان‌تر است.

    - کیسه‌خواب الیاف نسبت به پر، جذب رطوبت کمتری داشته و دیرتر خیس می‌شود. طول عمر کیسه‌خواب پر نسبت به الیاف بیشتر است.

    درنهایت این نکات را مدنظر قرار دهید تا تجربه‌ای خوب از سفرتان برای شما باقی بماند:

    قرار گرفتن در کیسه‌خواب به این معنا نیست که دیگر نیازی به لباس گرم ندارید، به‌اندازه‌ی کافی لباس بپوشید.

    از کلاه استفاده کنید. سر بیشترین میزان گرما را نسبت به نقاط مختلف بدن از دست می‌دهد.

    - زیرانداز مناسب را قبل از رفتن در کیسه‌خواب فراموش نکنید تا سرمای زمین کمتر به شما منتقل شود.

    - هنگام خواب در محلی اطراق کنید که باد نوزد و یا تا حد ممکن شدت و سرعت باد کمتر باشد.

    - در صورت امکان در چادر از کیسه‌خواب استفاده کنید.

    - قبل از اینکه داخل کیسه‌خواب بروید، یک لیوان نوشیدنی گرم بنوشید تا بدن‌تان گرم‌تر شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی