آثار کریم رشید، طراح این محصولات مشهور در جهان

عصر کالا: طراحی صنعتی به شدت بر زندگی روزمره ما تأثیر می‌گذارد.

آثار کریم رشید، طراح این محصولات مشهور در جهان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰:۰۰
  • آثار کریم رشید، طراح این محصولات مشهور در جهان
  • آثار کریم رشید، طراح این محصولات مشهور در جهان
  • آثار کریم رشید، طراح این محصولات مشهور در جهان
  • آثار کریم رشید، طراح این محصولات مشهور در جهان
  • آثار کریم رشید، طراح این محصولات مشهور در جهان
  • آثار کریم رشید، طراح این محصولات مشهور در جهان

همه ما ساعات زیادی را در محل کار و منزلمان می‌گذرانیم، اما چقدر به محیط اطرافمان توجه می‌کنیم؟ تحقیقات علم رفتار شناسی امروزه ثابت کرده است که وسایل و ابزارآلاتی که از آنها استفاده می‌کنیم به‌شدت بر جسم، روح و رفتارهای اجتماعی مان تأثیر می‌گذارد. همه ما بی‌آنکه خود بدانیم در خانه یا اداره، یک گاربینو یا گاربو داریم.

مشهورترین و فراگیرترین محصول طراح معروف کریم رشید تا به امروز، سطل آشغال گاربینو و نسخه بزرگ‌تر آن، گاربو است که در سال 1996 طراحی شده است. هم‌چنین نسخه کوچک‌تر این سطل را با نام گاربینی به عنوان یک لیوان جامدادی رومیزی ارائه شده است. این سطلِ ساده با فرم منحنی نرم از جنس ِپُلی‌پراپیلنِ بازیافتی، یکی از پرفروش‌ترین فراورده‌های دنیا به شمار می‌رود که بیش از هفت میلیون عدد به فروش رسیده است. این محصول به عنوان یکی از نمادهای موفقِ طراحی معاصر در گنجینه دایمی موزه هنر مدرن نیویورک جای گرفته است. از ویژگی‌های ظاهری این محصول ایده از انحنای بدن انسان و دسته یکپارچه و راحت در بالای آن برای کاهش تماس دست با محتویات داخل آن و امکان حمل و نقل راحت است.

یک اثر ماندگار معماری چه ویژگی‌هایی دارد؟

یک راه حل خوب، فکر کردن به جایگزین‌های اشیای خسته‌کننده‌ای است که دور و برمان را شلوغ کرده‌اند. با طرح‌های جدید می‌توانیم محیط اطراف و محل زندگیمان را برای مطابقت با زندگی و بازار امروزی تغییر دهیم؛ به طور مثال حضور گاربینو در همه جا موفقیت تجاری طراحی را نشان می‌دهد که این محصول همراه با فرم زیبا عملکرد مطلوبی را هم دارا بوده است. از دیگر آثار معروف او می‌توان به صندلی‌های تخم مرغی (هوپ) با پایه‌های فلزی و چوبی اشاره کرد.

کریم رشید کیست؟

کریم رشید طراح مصری الاصل کانادایی است. او دانش‌آموخته طراحی صنعتی از دانشگاه کارلتون اوتاوا است و کارشناسی ارشدش را از دانشگاه پلی‌تکنیک میلان دریافت کرده است .طرح‌های او از وسایل زندگی روزمره مانند مبلمان، نور و ظروف و هم‌چنین محصولات لوکس مانند ادکلن و ساعت و غیره است. به نقل از نشریات معتبر، کریم رشید مشهورترین طراح صنعتی قاره آمریکا است. به او لقب شاهزاده پلاستیک داده‌اند که به دلیل علاقه شدید او به این ماده و تعداد زیاد آثار پلاستیکی اوست. وی با بیش از 3000 طرحِ در حال تولید و بیش از 300 جایزه طراحی که در بیش از 40 کشور جهان به طور بی‌وقفه به نوآوری می‌پردازد.

جوایز کریم رشید

جایزه Red Dot برای کیفیت بالای طراحی – 2010، 2009، 2008، 2007، 2006
Good Design – 2009، 2008، 2007، 2006
بهترین محصول سال طراحی داخلی – 2009
بهترین طراحی محصول کانادا – 2009
مدال طلایی پاپای برای نوآوری و فناوری – 2009
جایزه بهترین ایده، Actualidad Economica – 2009
جایزه Cersaie – 2008
مدال نقره جایزه برتر طراحی صنعتی IDSA – 2008
جایزه Compasso d`Oro – 2008
جایزه ADEX برای طراحی برتر – 2008، 2007
جایزه بهترین طراح محصول  D&D Building`s Stars of Design – 2007
جایزه سالانه مجله I.D (بسته بندی) – 2007
جایزه انجمن طراحی و مبلمان – 2007
جایزه Fifi بهترین بسته بندی – 2007
جایزه IF (طراحی محصول) – 2007
جایزه Pratt Legend – 2006
مدال برنز جایزه طراحی صنعتی برتر IDSA – 2006
جایزه بهترین محصول سال 2005 از طرف مجله تایم

دیزاینوکراسی در طراحی

وی در سال‌های اخیر، اصطلاحِ «دیزاینوکراسی» را ابداع کرده است؛ گرایشی که یک طراحی والا را حقِ اکثریت مردم جامعه می‌داند و آن را از انحصارِ طبقه‌ای خاص درمی‌آورد. بر پایه این رویکرد، همه شهروندان حق دارند به یک طراحی متعالی، باکیفیت و در عین حال، کم‌هزینه و دوستدار محیط زیست دسترسی داشته باشند و این امر به عنوان یکی از حقوق انسانی، باید همواره مورد توجه طراحان قرار گیرد.

معرفی یک سبک نو برای معماران و طراحان

من بر این باورم که فضاهای ما باید نرم، منحنی و مفهومی بوده و فناوری، اطلاعات بصری، بافت و انبوهی از رنگ را به خدمت گیرند، همچنان که همه نیازهایی را که برای زندگی در یک محیطِ ساده‌تر، سامان‌یافته‌تر و البته احساس‌برانگیزتر لازم است، برآورده سازند. اتاق‌های گِرد برای تحریکِ یک محیطِ دوستانه انسانی‌تر، ماهیتی نرم و ملایم دارند، اما افزون بر آن در آثارم یک وجهِ بسیار زاویه‌دار (هندسی) نیز دارم.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
مطالب مرتبط