انواع اجاق گاز برای فضای آشپزخانه شما

عصر کالا- آشپزخانه یک کدبانوی ایرانی بدون اجاق معنا و مفهومی ندارد. اجاق گاز مهم ترین وسیله در آشپزخانه به شمار می‌رود و باید بیش از بقیه وسایل در انتخاب آن دقت داشته باشید تا بتوانید مناسب ترین مدل را مطابق با شرایط آشپزخانه‌تان برگزینید.

انواع اجاق گاز برای فضای آشپزخانه شما
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از زنبیل ، اجاق‌های گازی، الکتریکی، اجاق‌های بزرگ و قدیمی یا اجاق‌های توکار با شعله‌های مجزا، انواع انتخاب‌هایی هستند که پیش روی شما قرار دارند.
    البته بودجه، فضای آشپزخانه و ترجیحات شخصی شما تا حد زیادی در انتخابتان تاثیرگذار خواهد بود. با این حال بهتر است کاتالوگ‌های مربوط به این‌گونه وسایل را مطالعه و مدل‌های مختلف اجاق‌، امکانات و پیشرفته‌ترین فناوری‌های موجود را بررسی کنید تا از شرایط و قابلیت های ویژه ی هرکدام مطلع شوید. این کار به شما در انتخاب صحیح تر اجاق گاز بر حسب نیازتان کمک می کند.
    ارزان‌‌ترین انتخاب، خرید یک اجاق ساده فردار با شعله مرکزی است اما امروزه انواع پهن تر آن نیز در بازار وجود دارد. قبل از خرید، دقت کنید که فر آن مطابق با نیاز شما باشد (ظرفیت داخلی آن باید از بیرون قابل برآورد باشد) و توجه داشته باشید که فرهای خودشوی، عموما فضای پخت کمتری دارند. در صورت امکان، فری تهیه کنید که در‌های شیشه‌ای داشته باشد. در شیشه‌ای آسان‌تر شسته می‌شود و در زمان پخت نیز می‌توانید مواد داخل آن را ببینید.اجاق‌های امروزی بسیار متنوع‌تر از انواع قدیمی است و دارای کباب‌پزها، شعله‌هایی برای سرخ‌کن‌های بزرگ، جایی خاص برای ماهی‌تابه و انواع دو شعله‌ای یا شش شعله‌ای هستند تا بیشترین تطتبق را با آشپزخانه شما داشته باشند.
    اگر شعله‌ها را جداگانه خریداری می‌کنید، در انتخاب خود دقت کنید تا پاسخگوی نیاز و آشپزخانه شما باشند (جنس این شعله‌ها بسیار متنوع است: شیشه، استیل، لعابی) و تصمیم بگیرید که کدام یک از آنها برای شما ( با توجه به مصرف و نیازتان) کارآیی بهتری خواهد داشت.
    به عنوان مثال اگر سطح کابینت شما باریک است، اجاق‌های خوراک‌پزی چهار شعله که همه در یک ردیف قرار دارند انتخاب مناسب تری به نظر می رسند. اگر چپ دست هستید، اجاق‌هایی را انتخاب کنید که کلیدهای تنظیم آن برخلاف اجاق‌های استانداردی که در سمت راست قرار دارند، در جلوی اجاق‌ قرار گرفته باشند تا برای دسترسی به کلیدها مجبور نباشید دست خود را روی اجاق و گرما دهید. همچنین اطمینان حاصل کنید که تعداد شعله‌های کافی در اختیار دارید تا بتوانید بصورت همزمان چند ماهی تابه و قابلمه را روی آن قرار دهید.
    اجاق‌های قدیمی
    اجاق‌های قدیمی دارای پوشش لعابی بسیار سنگین هستند و باید کفپوش محکمی داشته باشند. این اجاق‌ها با گاز، نفت، برق یا سوخت جامد کار کرده و صفحه شعله‌‌ها و فر آنها دائماً داغ می‌شود. افرادی که این نوع اجاق‌ها را ترجیح می‌دهند، بر این باورند که این اجاق‌ها در مقایسه با مدل‌های جدید و مدرن، کارآمدتر و مناسب تر است و عملکرد بهتری دارند. این اجاق‌ها از نظر قیمت ارزان نیستند اما طول عمر آنها  در مقایسه با سایر اجاق ها زیاد است و این قابلیت را دارند که منازل شما را نیز گرم کنند.
    گازی یا برقی
    هنگامی که زمان انتخاب بین اجاق‌های گازی و برقی می‌رسد، تفاوت‌ها بسیار کم و انتخاب بسیار سخت است. با وجود اینکه کنترل اجاق های گازی آسان‌تر است، اما اجاق‌های هالوژنی، خدماتی مانند چراغ‌های گازی را ارائه می‌دهد، گرمای آنها بسیار سریع است و به راحتی نیز خاموش می‌شوند. اما فارغ از انتخاب هر نوع سوخت، اکثر غذاهایی که امروزه ما طبخ می‌کنیم، سرخ کردنی یا بخارپز هستند که تولید بخار، بو و دود می‌کنند بنابراین وجود سیستم تهویه مناسب به صورت هواکش‌ها یا هود ضروری به نظر می‌رسد.
    اجاق‌های توکار و شعله‌های مجزا
    یکی دیگر از مدل‌های بسیار رایج امروزی، اجاق‌های توکاری هستند که دارای شعله‌های مجزا هستند و به شما این امکان را می‌دهند تا دو فضای مجزای پخت و پز داشته و فر خود را نیز در محل مناسبی جای دهید. این اجاق‌گاز‌ها بسیار گران‌تر از اجاق‌های مجزای استاندارد، اما در عین حال انعطاف‌پذیرتر و متداول‌تر هستند.
    اجاق‌های پیشرفته و مدل‌های فرانسوی
    این وسایل مدرن و پیشرفته، ظرفیت بالایی از نظر امکانات و تجهیزات برای پخت و پز دارند . اینگونه اجاق ها شامل دو یا چند اجاق چند منظوره، پنج یا شش شعله گازی، گریل‌ها و فرها هستند.حتی ممکن است تسهیلاتی مانند کشوهای گرم کننده، بخارپز و چرخ‌های دوار برای کباب کردن نیز داشته باشند. اجاق‌های مجزا بسیار سنگین هستند و نیاز به کفپوش‌های محکم نیز دارند. این نوع اجاق‌ها از مدل‌های مورد علاقه سرآشپز‌ها و معمولا بسیار گران‌قیمت هستند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی