با حضور معاون وزیر صنعت؛

سامانه شناسه کالا رونمایی شد

عصر کالا- سامانه شناسه کالا امروز (سه شنبه) در مراسمی با حضور «یدالله صادقی» معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت رونمایی شد.

سامانه شناسه کالا رونمایی شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایلنا صبح امروز در نشست خبری معاونت اقتصادی وزیر صنعت، معدن و تجارت از سامانه شناسه کالا رونمایی شد.

    صادقی با بیان اینکه در این سامانه کالاها از نظر محل تولید، ابعاد و رنگ و دیگر مشخصات که شامل 8 تا 12 قلم است مشخص شده اند، اظهار داشت: ما در ابتدا کالا ها را در سه گروه تقسیم بندی کردیم. در گروه الف ردیف اول اقلام آرایشی، بهداشتی، خوارکی، آشامیدنی و فراورده‌های بهداشتی هستند. در ردیف دوم تلفن همراه و سایر لوازم ارتباطی که سیم کارت داشته باشند و  ردیف سوم دخانیات.

    در گروه ب، ردیف اول لوازم خانگی برقی با اولویت یخچال فریزر و ماشین لباسشویی و در ردیف دوم قطعات مصرفی خودرو و لوازم یدکی، ردیف سوم مشتقات نفتی و گازی و تولیدات پتروشیمی، ردیف چهارم شامل طلا، شمش مصنوعات تزئینی. ردیف پنجم شامل منسوجات ،پوشاک ردیف ششم اسباب بازی و ردیف هفتم شامل دام زنده، گوشت سفید و قرمز

    در گروه پ محصولات کشاورزی شامل برنج، گندم ،چای ،دانه های روغنی ،شکر و کود شیمیایی، سموم هستند.

    وی تصریح کرد: هدف از ایجاد چنین شناسه‌ای  اجرای ماده 13 قانون مبارزه با قاچاق کالا و شفافیت است و در این مرحله هزار و 497 قلم کالا برای دریافت شناسه کالایی در نظر گرفته شده و 400 هزار قلم کالا و تجهیزات دارویی و پزشکی نیز باید این شناسه ها را دریافت کنند.

    صادقی در خصوص امنیت این طرح و دچار نشدن آن به سرنوشت طرح شبنم گفت: ما با کمک سازمان تجارت الکترونیک تمهیدات ویژه‌ای برای امنیت این شناسه ها اندیشیده ایم. ضمن آن که این بار از مبدا و از کارخانه این شناسه نصب خواهد شد. در مورد کالاهای وارداتی وارد کننده باید ضمن گرفتن کد شناسه از سامانه مربوطه از تولید کننده بخواهد آن را بر روی کالا درج کند. علاوه بر اینها کمیته ای در وزارت صنعت متشکل از نهادهای درگیر این پروژه به صورت دائم این روند را پایش می کنند تا در مواقع اضراری وارد عمل شوند.

    معاون امور اقتصادی و بازرگانی تصریح نمود : صرف به کارگیری شناسه رهگیری تمام مباحث مربوط به قاچاق کالا را برطرف نمی‌کند.

    به گفته صادقی :  بر اساس این سیستم جامع ، تجارت هم شفاف‌تر می شود و هم زمینه لازم فراهم می گردد. بعد از اینکه در سامانه بیمه و حمل و نقل هم اطلاعات کالا را درج شد  ، کالا به  انباری می‌رود که دارای شناسه است (سامانه جامع انبارها)

    وی افزود : تمام مراکزی که محل دپو و نگهداری کالا هستند شناسه انبار دریافت می‌کنند و همه کالاهای تولید داخل و وارداتی به هر جا می‌روند باید دارای شناسه باشند و این شناسه و کد رهگیری مجموعه‌ای را تشکیل می‌دهد که به شفافیت گردش کالا تولید و توزیع کمک می‌کند و در کنترل قاچاق مؤثر است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی