کرم‌های ضد آفتاب نانویی در راه است

عصر کالا- سرانجام دانشمندان علوم مواد و مهندسی نانو در UC سن‌دیه‌گو موفق به ساخت کرم ضد آفتاب طبیعی شدند.

کرم‌های ضد آفتاب نانویی در راه است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از باشگاه خبرنگاران ، دانشمندان با استفاده از نانوذرات پیشرفته که رفتار ملانوزوم‌های طبیعی را تقلید می‌کنند، ساختار سلولی ملانین تولید کرده‌اند. ملانین‌ها از پوست، چشم‌ها و دیگر بافت‌های بدن در برابر پرتوهای فرابنفش حفاظت می‌کنند.
    ناتان جیانی چی استاد شیمی و بیوشیمی از بخش مهندسی نانو و علوم مواد UC اظهار کرد: در حال حاضر در تولید ملانین طبیعی با نانوذرات برای ساخت مواد محافظ پوست موفق شده‌ایم که کمبود این ماده در بدن موجب بیماری‌های ویتیلیگو و آلبینیسم خواهد شد.

    وی افزود: این ذرات ملانین به طور طبیعی در اندازه‌ها و شکل‌های مختلف در بدن حیوانات تولید می‌شوند و استخراج این ملانین‌ها از منبع طبیعی کار دشواری است. به همین دلیل این گروه تحقیقاتی با استفاده از نانوذرات، ملانین مصنوعی و قابل کنترل ساخته‌اند.

    در انسان سالم ملانین تولید شده به کراتینوسیت‌ها در پوست فرستاده شده و سپس ملانوزوم‌ها از ملانوسیت‌ها حذف می‌شوند.

    محققان نیز با استفاده از نانوذرات روشی مشابه عملکرد طبیعی بدن در حفاظت از پوست ارائه کرده و دریافتند این مواد مصنوعی نه فقط موجب توزیع طبیعی مشابه ملانوزوم‌های طبیعی از طریق کراتینوسیت‌ها شده بلکه موجب حفاظت از سلول‌های پوست و آسیب DNA به دلیل پرتوهای فرابنفش می‌شوند.

    استفاده از این روش جدید موجب درمان بیماری‌های پوستی مرتبط با کمبود ملانین نیز خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی