گزیده باید خرید کرد

عصر کالا- معمولا وقتی خانواده‌ای دختردار می‌شود، حالا نه از همان ثانیه‌ صفر ولی بعداز گذشتن دوره کودکی، پدر و مادر به فکر تهیه جهیزیه برای دخترشان می‌افتند.

گزیده باید خرید کرد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از همشهری آنلاین، در رسم و رسوم ایرانی‌ها عروس‌خانم‌ها سعی می‌کنند جهیزیه کاملی داشته باشند؛ جهیزیه‌ای که الزاما قرار نیست با توجیه کامل‌بودن، گران هم باشد بلکه می‌تواند براساس الگوهای اسلامی، بسیار سبک و البته کاملا کارآمدتعریف شود. برای خرید وسایل خانه، باید سعی کنید بهترین کیفیت را با درنظر گرفتن گزینه مقرون به‌صرفه بودن، انتخاب کنید.

    با توجه به اینکه مجموع وام ازدواج عروس و داماد 20میلیون تومان می‌شود، این مطلب را بر این اساس تولید کرده‌ایم که اگر 20میلیون تومان پول داشته باشید و قرار باشد خانه‌تان را تجهیز کنید، چه گزینه‌هایی روی میزتان است و چه چیزهایی می‌توانید بخرید. لازم است از خیلی چیزهای غیر ضروری چشم بپوشید. در نگاه اول سخت است اما کاملا شدنی است!

        آشپزخانه

    یخچال و فریزر: بسته به اینکه شما قصد دارید برای خرید یخچال چقدر هزینه کنید گزینه‌های متفاوت با قیمت‌های مختلف پیش روی شما قرار دارد. با یک‌میلیون و 200هزارتومان می‌توانید یک یخچال فریزر خوب و با کیفیت ایرانی بخرید. البته برای خرید یخچال ساید بای ساید باید چیزی حدود 3میلیون و 500تا 4میلیون تومان هزینه کنید.

    ماشین لباسشویی: ماشین لباسشویی در اندازه‌های مختلفی وجود دارد. اما برای یک زوج جوان که حداقل تا 5سال می‌خواهند از این وسیله استفاده کنند، ماشین لباسشویی 5کیلویی کافی‌است. برای خرید نوع با کیفیت ایرانی کافی است یک‌میلیون و 500هزار تومان کنار بگذارید.

    اجاق گاز: اجاق گازهای موجود در بازار در 2نوع رومیزی و مبله هستند. قیمت اجاق گازهای مبله ایرانی از 800هزارتومان شروع می‌شود و پاسخگوی خانواده‌ای است که توقعات خاص مثل تایمر و سخنگو بودن را از اجاق گازشان ندارند. شروع قیمت گازهای صفحه‌ای هم از 700هزار تومان است. اگر آشپزخانه خیلی بزرگی دارید، به یک فر توکار یا یک مایکروفر هم احتیاج خواهید داشت. برای خرید مایکروفر هم 700هزار تومان درنظر بگیرید.

    ظروف غذاخوری: اگر سری به بازار ظروف چینی بزنید با دنیایی از طرح و رنگ و مدل و البته قیمت روبه‌رو خواهید شد. اما به‌طور متوسط برای خرید یک‌دست سرویس چینی باید یک‌میلیون تومان هزینه کنید. برای خرید ظروف دم‌دستی هم چیزی حدود 400هزار تومان باید پرداخت کنید. پس برای خرید ظروف غذاخوری یک‌میلیون و 400هزار تومان کنار بگذارید.

    کتری و قوری و پارچ و لیوان: اگر کتری و قوری با قیمت 120هزار تومان و یک‌دست پارچ و لیوان با قیمت 130هزار تومان خرید کنید، جمعا برای این گزینه باید 250هزار تومان هزینه کنید. البته قیمت کتری و قوری‌ ایرانی از 60تا 240هزار تومان است و قیمت پارچ و لیوان از 90هزار تومان شروع می‌شود.

    سرویس قابلمه: بازار سرویس قابلمه، بازار بزرگ و متنوعی است؛ از قابلمه‌های آلومینیومی و استیل بگیرید تا انواع چدنی و سرامیکی. اما اگر می‌خواهید سرویس قابلمه‌ای که می‌خرید حداقل 5الی 6سال برایتان کار کند، انواع چدنی یا سرامیکی را انتخاب کنید که برای سلامتی‌تان نیز ضرری نداشته باشد. برای این گزینه هم800هزار تا یک‌میلیون تومان باید هزینه کنید.

    موارد ضروری دیگر: آشپزخانه که بدون قاشق و چنگال و سرویس چاقو و جاادویه‌ای و ظروف مخصوص نگهداری قندوشکر و چای نمی‌شود. برای قاشق و چنگال به‌صورت متوسط باید 500هزار تومان هزینه کنید؛ در بازاری که انواع مختلفی از طرح و جنس وجود دارد و در قیمت تقریبا انتها ندارد. برای خرید سرویس چاقو 300هزار تومان، جاادویه‌ای 150هزار تومان و ظروف نگهدارنده قندوشکر و چای حدودا 200هزار تومان باید هزینه کنید. هزینه‌ای هم برای خرید ظروف پلاستیکی یا فلزی آشپزخانه در پیش دارید. برای خرید این وسایل 250هزار تومان کنار بگذارید. این گزینه در مجموع یک میلیون و 400هزار تومان برای جیب‌تان آب می‌خورد.

    جمع هزینه‌ها: مجموع این هزینه‌هاحدود 8میلیون تومان می‌شود به شرط آنکه یخچال فریزر یک میلیون‌و200هزار تومانی و گاز مبله 800هزار تومانی بخرید. اگر بخواهید یخچال ساید‌بای‌ساید انتخاب کرده و برای خرید گاز رومیزی و مایکروفر هم یک‌میلیون و 500هزار‌ تومان هزینه کنید، هزینه تجهیز آشپزخانه شما 11میلیون و 600هزار تومان خواهد شد. حالا اگر قرار باشد همه آن 20میلیون تومان را برای خرید وسایل آشپزخانه هزینه کنید، می‌توانید به گزینه‌های خرید ماشین ظرفشویی یک‌میلیون و 500هزار تومانی و هود یک‌میلیون تومانی فکر کنید. خرید وسایل دیگری مثل سرویس غذاخوری آرکوپال، آبمیوه‌گیری، چرخ‌گوشت، زودپز، پلوپز، مخلوط‌کن، چایساز، ساندویچ ساز، رنده برقی، توستر نان و خردکن، سرخ‌کن و غذاساز هم حدود 6میلیون تومان برایتان هزینه خواهد داشت.

        اتاق پذیرایی

    بعد از آشپزخانه، پرخرج‌ترین قسمت خانه، اتاق پذیرایی است. نخستین چیزی که برای پذیرایی احتیاج دارید فرش زیرپایتان است. برای خرید یک تخته فرش 12متری حداقل یک‌میلیون و 500هزار تومان باید هزینه کنید. بعد از خرید فرش، نوبت خرید تلویزیون است. برای این گزینه یک‌میلیون و 500هزار تومان تا 2میلیون تومان درنظر بگیرید. برای خرید مبل 3میلیون تومان، میز غذاخوری 600تا 700هزار تومان، میز تلویزیون 500هزار تومان، جاکفشی 200هزار تومان، پرده اتاق پذیرایی یک‌میلیون و 500هزار تومان، بوفه 300هزار تومان و خرید ظروف پذیرایی حدودا 3میلیون تومان باید هزینه کنید. تجهیز اتاق پذیرایی‌تان تا اینجای کار، چیزی حدود 12تا 13میلیون تومان برایتان هزینه خواهد داشت. اگر خانه‌تان مجهز به سیستم گرمایشی و سرمایشی است که هیچ، در غیراین صورت برای خرید کولر و بخاری جمع و جور یک‌میلیون تومان باید بپردازید. 500هزار تومان هم برای خرید وسایل سرویس بهداشتی و آینه درنظر بگیرید.

        اتاق خواب

    اگر عادت دارید حتما روی تخت بخوابید، برای خرید یک سرویس خواب نقلی و جمع و جور باید حداقل یک‌میلیون و 500هزار تومان خرج کنید. هزینه‌ای هم برای خرید تشک خوشخواب دارید که باید 500هزار تومان برای این گزینه درنظر بگیرید. می‌توانید 500هزار تومان هم برای خرید روتختی کنار بگذارید. هزینه خرید اتو بخار معمولی 300هزار تومان، میز اتوی ساده 70هزار تومان و هزینه خرید کمد 200تا 250هزارتومان است. اگر بخواهید کف اتاق را موکت کنید، 90هزار تومان هزینه موکت‌کردن اتاقتان می‌شود به شرط اینکه اتاقتان 9متری باشد و هر متر موکت را 10هزار تومان خریداری کنید. هزینه خرید جاروبرقی 700هزار تومان و چرخ‌خیاطی 700هزار تومان است. 400هزار تومان هم برای خرید یک پرده‌ برای اتاق خواب باید کنار بگذارید. این گزینه تقریبا 5میلیون تومان می‌شود. البته هزینه دیگری هم برای خرید وسایل داخل حمام دارید. برای خرید سبد رخت، قفسه و رخت‌آویز، سرویس حوله و... حدود 500هزار تومان باید هزینه کنید.

        بسته‌ پیشنهادی 20میلیون تومانی

    خرید لوازم آشپزخانه با 8میلیون تومان، جمع و جور می‌شود. اینجا باید از خرید لوازم لوکس‌تری مثل ماشین ظرفشویی و مایکروفر و سرخ‌کن و غذاساز و... چشم‌پوشی کنید. 2میلیون تومان برای خرید تلویزیون، یک‌میلیون و 500هزار تومان برای خرید فرش و 3میلیون تومان یک دست مبل راحتی خریداری کنید؛ یعنی اگر بودجه‌تان همین 20میلیون تومان است، بی‌خیال خرید بوفه و ظروف کریستالی داخل آن شوید. تا اینجای کار 14میلیون و 500 هزار تومان خرج کرده‌اید و 5‌میلیون و 500هزار تومان برایتان باقی‌مانده است. با این باقیمانده پول هم می‌توانید اتاق ‌خوابتان را تجهیز کنید و اقلام ضروری مثل سرویس خواب، کمد، اتو، جاروبرقی و پرده را خریداری کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی