ایجاد روزانه پنج صفحه جعلی توسط کلاهبرداران

عصر کالا- رئیس سازمان فناوری اطلاعات گفت: در شش ماهه نخست سال جاری ۸۵۷ سایت فیشینگ شناسایی و مسدودسازی شده‌اند، یعنی روزانه بیش از پنج صفحه جعلی توسط کلاهبرداران ایجاد می‌شود.

شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۵:۰۰

ایجاد روزانه پنج صفحه جعلی توسط کلاهبرداران

به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، امیر ناظمی درباره حملات فیشینگ در اینستاگرام خود نوشته است: فیشینگ، سایت‌ها و صفحه‌های اینترنتی جعلی هستند که سعی می‌کنند از طریق فریب کاربران اطلاعات مربوط به نام کاربری، گذرواژه یا اطلاعات کارت بانکی را به دست ‌آورند. از این طریق کاربرانی که دارای سواد دیجیتالی کمتر هستند، یا ابزارهای به‌روزنشده استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض خطر هستند و اطلاعات آنان مورد سواستفاده قرار می‌گیرند.

وی با بیان این‌که برای مقابله با فیشینگ راه‌های مختلفی وجود دارد، افزود: از افزایش دانش کاربران تا پایش مداوم بانک‌ها برای شناسایی صفحات جعلی و راه‌حل‌های فنی (ابزارک‌های نصب‌شده بر مرورگرها یا دیواره آتش یا غیره). البته فیشینگ یک چالش جهانی است. به همین دلیل نیز ابزارهایی جهانی نیز در این خصوص طراحی شده است.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به نقش این سازمان در جلوگیری از حملات فیشینگ اظهار کرد: اگرچه ماموریت سازمان فناوری اطلاعات به صورت مستقیم شناسایی و مسدودسازی این صفحات نیست و این امر در حیطه وظایف پلیس فتا و بانک‌ها است؛ اما بیشترین شناسایی و مسدودسازی را ما در مرکز ماهر انجام داده‌ایم. در شش ماهه نخست 857 سایت فیشینگ شناسایی و مسدودسازی شده‌اند؛ یعنی روزانه بیش از پنج صفحه جعلی توسط کلاهبرداران ایجاد می‌شود.

ناظمی ادامه داد: در مجموع کمتر از 10 مورد (حدود یک درصد) از این موارد در شبکه‌های اجتماعی توسط کاربران هشدار داده می‌شود و 99 درصد دیگر را به صورت فنی مقابله می‌شود. اما نکته قابل توجه آن است که ما 95 درصد از این موارد را از طریق همکاری بین‌المللی با مراکز CERT  دنیا انجام می‌دهیم. به صورت متقابل هم مراکز مشابه در کشورهای دیگر پس از شناسایی به ما اطلاع می‌دهند. در حقیقت صیانت از حقوق کاربران بر پایه قواعد جهانی است و از مبدا مسدود می‌شود.

‌وی خاطرنشان کرد: اگرچه شاید بسیاری ترجیح می‌دهند تا روز به روز بر کنترل بیش‌تر اینترنت مردم بیافزایند و این امر را به بهانه محافظت از مردم و صیانت از داده‌های آن‌ها انجام می‌دهند؛ واقعیت آن است که اصلی‌ترین راه مقابله با چالش‌های جهانی، استفاده از قواعد جهانی است. همکاری بین‌المللی نه تنها پایدارتر است، بلکه ریسک تعرض به حقوق مردم را نیز کاهش می‌دهد.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات با بیان این‌که در عصر فناوری، به همان دلیلی که فناوری جهانی است، اتکاء به شیوه‌ها و قواعد جهانی نیز راه‌حل است، افزود: شاید گاهی باید این نگاه منفی به همکاری بین‌المللی را کنار نهاد، تا بتوان منافع همکاری جهانی را نیز دید. در مورد چالش‌های جهانی راه‌حل‌های جهانی کارآمدتر از کنترل شدید بر کاربری مردم است که گاهی پشت سر واژه‌های درستی مانند شبکه ملی اطلاعات پنهان می‌شوند. شبکه ملی اطلاعات ضروری و مهم است، اما حداقل این را خوب می‌دانیم که کاربردش مقابله با فیشینگ نیست.

به گزارش ایسنا، یکی از اقدامات کلاهبرداران این است که با راه‌اندازی سایت‌های جعلی که شبیه به سایت‌های اصلی است، به ربودن اطلاعات افراد، اغلب برای سوءاستفاده‌های مالی اقدام می‌کنند؛ در این شیوه که اصطلاحاً به فیشینگ معروف است، از طریق اطلاعات واردشده توسط کاربران در صفحات جعلی حساب‌های بانکی قربانیان خالی می‌شود.

چندی پیش افزونه ضدفیشینگ درگاه بانکی، توسط مرکز آپا دانشگاه سمنان با حمایت مرکز ماهر (مدیریت امداد و هماهنگی رخدادهای رایانه‌ای)، با هدف شناسایی و آگاه ساختن سرویس‌گیرنده وب از درگاه‌های جعلی پرداخت اینترنتی ساخته شده است. با فعال بودن این افزونه و هنگام هدایت کاربر به صفحات پرداخت اینترنتی در یک سایت، به صورت خودکار اصل بودن یا فیشینگ بودن آن صفحه تشخیص داده شده و پیام مناسبی به کاربر نمایش داده می‌شود.

برچسب ها

کلاهبرداریخرید آنلاینحملات فیشینگی
مطالب مرتبط بیشتر
هنگام خرید از سایت‌های اینترنتی دقت کنید تماس‌های از دست رفته خارجی که به عمد قطع می شوند کلاهی که هنگام خرید اینترنتی سر مشتریان می‌رود گرفتار کلاهبرداری خرید آنلاین لوازم‌التحریر نشوید هشدار پلیس فتا به شهروندان در مورد کلاهبرداری‌ها هنگام خرید اینترنتی مراقب کلاهبرداری در سایت‌های خرید و فروش کالا باشید مراقب کلاهبرداری در سایت‌های خرید و فروش کالا باشید جاسوسی از صفحه نمایش رایانه توسط میکروفون شناسایی مالباختگان از طریق آگهی فروش کدام کالا ها را آنلاین بخریم و کدام یک را نخریم؟ آسیب پذیری در سیستم پرداخت موبایلی آشنایی با قابلیت‌های جدید واتس اپ اپلیکیشن دستیار خرید و فروش هوشمند کالا طراحی شد ایرانگردی در ۱۳روز با تلفن همراه کلاهبرداری و اخاذی به بهانه تعمیرات موبایل خریدهای اینترنتی عید را آگاهانه انجام دهید افزودن برچسب آر اف آی دی به محصولات غذایی ممکن شد دورکاری و خرید آنلاین مصرف انرژی را کاهش داد رونق کسب و کار با گسترش فروشگاه های اینترنتی تحولی بزرگ در فروش اینترنتی کالا پیش رو است وان پلاس، هک کارت‌های اعتباری مشتریانش را تایید کرد در خریدهای اینترنتی کلاه سرتان نرود صدور "برگ خرید" فروش کلیه کالاها الزامی شد+سند کدام یک در خرید آنلاین‌ مهمتر است؛ امنیت یا راحتی؟ فروش ۷.۹ میلیارد دلاری فروشگاه‌های آنلاین آمریکایی در جمعه سیاه صف‌ خریداران جمعه سیاه کوتاه‌تر شد مشکلات فنی و حقه‌های آنلاین در حراج جمعه اینترنتی خدمات خرید گوگل به روز شد پردازشگر ۵۰ کوانتوم بیتی ساخته شد چین در حال تسخیر بازار خرده فروشی اینترنتی روسیه رجیستری موبایل و امکانی به نام فروشگاه های آنلاین نرم افزار سوپر مارکت آنلاین راه اندازی شد فروش ۷۰ درصدی موبایل‌های قانونی به‌صورت آنلاین آغاز عصر آمازون و علی‌بابا در جهان تجارت آنلاین چه می‌گذرد؟ علی بابا بزرگترین شرکت تجارت الکترونیکی جهان شد آمازون به بازار آنلاین عرضه "دارو" وارد می‌شود سایتی که بر اساس سلیقه کاربر لباس پیشنهاد می‌دهد خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای با فرمان صوتی ممکن شد در سایت‌های شیپور و دیوار کلاهبرداری‌های اینترنتی بیشتر است بازداشت کلاهبردار ۵۰ میلیاردی کبسه در مازندران توصیه پلیس در خصوص امنیت لپ‌تاپ ها شاگرداول‌های خرید و فروش آنلاین را بشناسید چند نکته امنیتی درباره خریدهای آنلاین ال جی الکترونیک با به خط کردن نمایندگی های انحصاری خود آنلاین می شود راهنمای یک خرید اینترنتی مناسب کلاهبرداری هکرها از یک میلیون تلفن همراه نرم افزاری برای مقایسه محصولات ایرانی و خرید آنلاین طراحی شد یکه تازی آمازون در بازار اسپیکرهای هوشمند در سال ۲۰۱۷ هم ادامه خواهد یافت از برگزاری نمایشگاه در سایت‌های غیرمجاز جلوگیری شود بهترین شهرهای دنیا برای خرید مقرون‌به‌صرفه هشدارهای امنیتی در رابطه با خریدهای اینترنتی ایام نوروز خریدهای اینترنتی عید را آگاهانه انجام دهید دستگیری کلاهبردار ۷۵۰ میلیونی سایت تقلبی لوازم‌خانگی موبایل‌ها رکورد خرید آنلاین را شکستند موبایل‌ها رکورد خرید آنلاین را شکستند کلاهبرداری ۶۰ میلیاردی در پوشش بازار یابی و خرید کالا کلاهبرداری ۶۰ میلیاردی در پوشش بازار یابی و خرید کالا
برگشت به بالا