آیا مگاپیکسل در انتخاب دوربین اهمیت دارد؟

عصر کالا- از بدو اختراع دوربین‌ دیجیتال، جدال سنگینی میان سازندگان سنسور برای رسیدن به رزولوشن بالاتر در عکس‌ وجود داشته است. آیا واقعا به هنگام خرید یک دوربین عکاسی، باید به این موضوع توجه کنیم؟

يکشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۶:۰۰

آیا مگاپیکسل در انتخاب دوربین اهمیت دارد؟

 به گزارش پایگاه خبری «عصرکالا» به نقل از زومیت ؛ معمولا افراد هنگام خرید دوربین سؤالاتی از این دست که چه دوربینی از چه برندی خریداری کنند، برایشان مطرح می‌شود. کاربران حتی برای ارتقاء تجهیزات و خصوصا بدنه‌ی دوربین، همیشه با این سؤال گیج‌کننده درگیر هستند و برای یافتن پاسخ آن با چالش مواجه می‌شوند. به همین دلیل، در این مطلب به نقش مگاپیکسل و حجم خروجی عکس در انتخاب دوربین می‌پردازیم.

دیدگاه ماکیاولی می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد: «هدف وسیله را توجیه می‌کند.» با این اوصاف می‌توان پاسخ سؤالی را که در تیتر این مطلب آمده است، خیلی خلاصه بیان کرد؛ هدفی که شما در عکاسی دارید، باید نقشی اساسی در انتخاب دوربین و رزولوشن خروجی سنسور آن داشته باشد.

در بازار رقابتی، هر تولید‌کننده‌ در تلاش است تا تفاوت‌های مثبت محصول خود را در مقایسه با رقبا بزرگ‌نمایی کند یا روی تقویت مشخصه‌ای از محصولاتش که اهمیت تبلیغاتی و جذب مخاطب دارد، بیشتر سرمایه‌گذاری کند. اگر به طراحی جعبه و پوسترهای مربوط به معرفی دوربین‌های عکاسی توجه کنید، بعد از نام برند و مدل دوربین، مهم‌ترین عبارتی که به چشم می‌خورد، رزولوشن سنسور خواهد بود. پس می‌توان نتیجه گرفت که از منظر تجاری، مگاپیکسل سنسور نقشی اساسی در فروش دوربین عکاسی دارد. بر اساس آمار، بالاترین حد ایزو (ISO) پس از رزولوشن، برای کاربران دوربین‌های عکاسی اهمیت دارد، و پس از آن توانایی‌های مربوط به رزولوشن و سرعت فیلم‌برداری قرار دارد.

چه رزولوشنی برای چاپ عکس مناسب است؟
اگر عکاس تازه‌کاری نباشید و سابقه‌ی استفاده از دوربین‌های 2 مگاپیکسلی تلفن همراه داشته باشید، متوجه این موضوع هستید که به شرط عکاسی در شرایط نوری مناسب، مثل فضای باز و در میانه‌ی روز، حتی عکس‌های یک دوربین موبایل قدیمی و 2 مگاپیکسلی هم در سایز عادی آلبوم‌ها که معمولا 10x15 سانتیمتر است، به‌خوبی چاپ می‌شود و کیفیت قابل قبولی دارد.

شاید جالب باشد بدانید که رزولوشن بیلبوردهای تبلیغاتی سطح شهر چقدر است و اینکه عکس‌های باکیفیت آن‌ها با چه دوربینی گرفته می‌شوند؟ در پاسخ باید گفت دوربینی با خروجی عکس 24 مگاپیکسل، به‌خوبی پاسخ‌گوی چاپ تصویر در سایز 10 متر است و اکنون شرکت‌های تبلیغاتی مشکلی با این موضوع ندارند و حتی از عکس‌های با رزولوشن 10 مگاپیکسل هم در طراحی بیلبورد استفاده می‌کنند.

در ادامه‌ی این مطلب، اشاره‌ای کوتاه به مفهوم DPI لازم به نظر می‌رسد که مخفف عبارت Dots per inch به معنی نقطه در خطی به طول یک اینچ است. آنچه ما در عکاسی دیجیتال می‌شناسیم، PPI به معنی Pixel per inch است و برای تبدیل شدن به عکس واقعی و فرایند چاپ، باید به DPI برای دستگاه چاپ ترجمه شود. چنانچه عکسی را که در کامپیوتر خود دارید، بزرگ‌نمایی (زوم) کنید، نقاطی مربع شکل را می‌بینید که تمام سطح آن‌ها، یک رنگ واحد دارد. این مربع، یک پیکسل نام دارد و طبیعتا برای چاپ هم دستگاه نقطه‌ای روی کاغذ می‌گذارد که حجم آن‌ها در یک سطح مشخص (خطی به طول یک اینچ معادل 2.54 سانتیمتر) DPI نامیده می‌شود. طبیعی است که بالا رفتن DPI به معنی زیاد شدن نقاط رنگی در یک اینچ است و کیفیت چاپ را بالا می‌برد؛ اما چشم انسان تا کجا تفاوت تصاویر با DPI-های مختلف را تشخیص می‌دهد؟

همان‌طور که با زوم کردن روی تصویر در مانیتور کامپیوتر، پیکسل‌ها مشخص می‌شوند؛ با نزدیک کردن یک عکس چاپ‌شده به چشم هم نقطه‌های رنگی دیده می‌شوند. به همین دلیل DPI چاپ عکس در بیلبوردهای تبلیغاتی 15 است؛ چون شما قرار است از فاصله‌ای بیش از 10 متر بیننده‌ی آن باشید و چنانچه با عدد DPI بیشتری چاپ شود، تفاوت خاصی نخواهد داشت. جالب است بدانید که مجله‌هایی با بهترین کیفیت چاپ، نهایتا از عدد 150 DPI استفاده می‌کنند؛ چراکه حتی افراد نزدیک‌بین هم مجله را در فاصله‌ای بیش از 15 سانتیمتر مطالعه می‌کنند و از کیفیت عکس‌ها راضی خواهند بود.

اگر به دنبال عددی از DPI هستید که چشم انسان حتی از فاصله‌ی بسیار نزدیک هم قادر به دیدن نقاط رنگی در عکس چاپ‌شده نباشد؛ عدد 300 پاسخ شما خواهد بود. هرچند به‌ندرت چاپگری پیدا می‌شود که با عدد 300DPI (موسوم به DPI طلایی) بتواند تصویری در سایز بزرگ چاپ کند؛ لازم است بدانید که از نظر تئوری، دوربینی با رزولوشن 50 مگاپیکسل، نهایتا توان چاپ عکسی با کیفیت 300DPI در سایز 73 سانتیمتر خواهد داشت که اصلا زیاد نیست؛ اما حتی با چسباندن آن به چشم‌هایتان هم نقاط رنگی دیده نخواهند شد.

سایزی که عکاسان حرفه‌ای معمولا برای چاپ عکس‌ در نمایشگاه‌ها استفاده می‌کنند، 100 سانتیمتر است که مسلما بیننده برای تماشای آن‌ها، حداقل 2 متر فاصله می‌گیرد. پس می‌توان نتیجه گرفت دوربینی با سنسور 15 مگاپیکسلی، جوابگوی نیاز آن‌ها خواهد بود؛ چرا که با بزرگ شدن سایز چاپ، بیننده هم مجبور به عقب رفتن و تماشا از دور است.

آیا رزولوشن بالاتر، نشانه‌ی جزئیات بیشتر است؟
پاسخ شما خیر است. در واقع شارپنس تصویر شما، حاصل مگاپیکسل دوربین نیست و عوامل بسیار زیادی وجود دارند که بیش از رزولوشن، در کیفیت عکس و جزئیات آن تأثیر دارند. به‌عنوان مثال، عکاسی در نور کم می‌تواند شما را مجبور به استفاده از دوربین در ایزوهای بالا کند که نویز بالا و افت کیفیت عکس به دنبال خواهد داشت. تصویری که شما ثبت می‌کنید، از طریق لنز به سنسور دوربین می‌رسد؛ پس این قطعه هم نقش زیادی در میزان وضوح عکس خواهد داشت. استفاده از سه‌پایه و هزاران تکنیک عکاسی نیز می‌تواند بر تصویر شما تأثیر زیادی بگذارد.

نمی‌توان بالا بودن رزولوشن و تأثیر آن بر کیفیت عکس را کاملا نادیده گرفت؛ اما این تأثیر در مقایسه با دیگر عوامل دخیل بر این موضوع، چندان مهم نیست و اگر شما به دنبال عکسی شفاف و اصطلاحا شارپ هستید، به‌هیچ‌وجه نباید رزولوشن سنسور را عاملی تعیین‌کننده در خرید دوربین قرار دهید. به‌عنوان مثال در ایزوهای بالا، دوربین‌ها از فناوری‌های گوناگونی برای کاهش نویز استفاده می‌کنند که در خروجی تصویر آن‌ها بسیار تأثیرگذار است. عکسی که با دوربین حرفه‌ای کنن 1DX در ایزوی 12800 گرفته می‌شود، بسیار بهتر از عکسی است که با کنن 6D در همان ایزو گرفته شده؛ درحالی‌که هر دو دوربین از سنسور فول فریم با رزولوشن مشابه استفاده می‌کنند، اما فناوری‌های مختلف به‌کاررفته در 1DX، وضوح تصویر بهتری برای آن رقم می‌زند. توانایی‌های گوناگون این دوربین، قیمتی معادل 4 برابر 6D را موجب می‌شود.

دوربین‌های با رزولوشن بالا، برای چه کسانی مفید هستند؟

هدف شما از عکاسی، می‌تواند داشتن مگاپیکسل بالای سنسور را توجیه کند و آن را به خدمت بگیرد.
برش زدن عکس یا اصطلاحا کراپ‌ کردن (Cropping) در عکسی با رزولوشن بالا، بسیار راهگشا خواهد بود. فرض کنید تصویری با رزولوشن 5 مگاپیکسل دارید که از اعضای یک خانواده به‌صورت تمام‌قد گرفته شده است. اگر بخواهید قسمت سر یکی از افراد حاضر در عکس را برش بزنید، در نهایت عکسی بی‌کیفیت با رزولوشن بسیار کم خواهید داشت که عملا فایده‌ای ندارد. اما اگر همان‌ تصویر، با یک دوربین حرفه‌ای و با رزولوشن خروجی 20 مگاپیکسل باشد؛ پس از برش، تصویری با کیفیت بالاتر باقی خواهد ماند.

با این اوصاف، به هنگام عکاسی پرتره در استودیو و حتی عکاسی تبلیغاتی از محصولات تجاری که همه‌چیز تحت کنترل است و کادربندی دقیق، با صبر و حوصله انجام می‌شود نیز به دلیل اینکه نیاز به برش زدن عکس به‌ندرت اتفاق می‌افتد، دوربین‌هایی با رزولوشن عکس 10 تا 30 مگاپیکسل، شرایط مشابهی دارند.

از سویی دیگر چنانچه عکسی با یک دوربین مدرن مدیوم فرمت با رزولوشن 50 مگاپیکسل گرفته شده باشد، مثلا در عکاسی مدلینگ از انسان تمام‌قد، می‌توان قسمت سر مدل را از کل عکس جدا کرد و یک تصویر جدید با رزولوشن بالا داشت. در عکاسی تجاری هم می‌توان تصویر یک محصول را از قسمت‌های مختلف برش زد و عکس‌های مختلف با وضوح قابل قبول داشت. این موضوع در عکاسی از اشیاء کوچک، مثل جواهرات اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در ادامه‌ی این مطلب، نمونه‌ی عکس گرفته‌شده با دوربین هاسلبلاد H6D با سنسور 50 مگاپیکسلی آورده شده و بخشی از آن برای نشان‌ دادن کیفیت تصویر، برش خورده است.

فراموش نکنیم، امروزه بیلبوردهایی هستند که در فاصله‌ی نزدیک به چشم عابران نصب می‌شوند. در ایستگاه‌های مترو، آسانسورها و فروشگاه‌های پرتردد، پوسترهای تبلیغاتی بزرگ و چند متری در نزدیکی مردم هستند. چنین شرایطی، وجود دوربین‌های با خروجی تصویر بیش از 20 مگاپیکسل را توجیه می‌کند و در صورت همراه شدن با چاپگرهایی که از DPI بالا پشتیبانی می‌کنند، وضوح بسیار خوبی را نتیجه می‌دهد.

برای یک عکاس خبری هم گرفتن یک عکس با زاویه دید باز (اصطلاحا واید) و جدا کردن بخشی از آن، ممکن است مثل گرفتن همان عکس به‌وسیله‌ی یک لنز تله، راه‌گشا باشد یا به هنگام ویرایش عکس، کادربندی را تصحیح کند و در نهایت، باز هم عکسی با رزولوشن مناسب برای چاپ در جراید داشته باشد.

اگر یک عکاس آماتور هستید، دوربینی با خروجی تصویر 10 تا 15 مگاپیکسل پاسخ‌گوی نیازهای شما خواهد بود. اگر یک عکاس حرفه‌ای هستید و مواردی که در بالا ذکر شد، به‌ندرت برای شما اتفاق می‌افتد؛ خرید دوربینی با خروجی سنسور بیش از 20 مگاپیکسل، صرفا اسراف هزینه خواهد بود و تعویض دوربین فعلی با دوربینی که رزولوشن بالاتری دارد، کار عاقلانه‌ای نیست؛ مگر اینکه دیگر فناوری‌های به‌کاررفته در بدنه‌ی دوربین، (مثل کیفیت عکس، نویز کم در ایزوهای بالا، توانایی عکاسی پیاپی و...) برای شما اهمیت داشته باشد.

در انتهای مطلب، تصاویری آورده شده که با دوربین هاسلبلاد H6D گرفته شده است و با رزولوشن 50 مگاپیکسلی قابل دانلود خواهد بود. بدنه‌ی این دوربین 26 هزار دلار قیمت دارد؛ اما قابل خرید با سنسور 100 و 200 مگاپیکسل نیز هست که در آن صورت به ترتیب 33 و 45 هزار دلار ارزش خواهد داشت.


تصاویر را می توانید به ترتیب لیست زیر در بخش تصاویر مشاهده کنید:

Hasselblad H6D | 1/320 sec | f/5.6 | 28.0 mm | ISO 400

هاسلبلاد Hasselblad H6D | 1/500 sec | f/11.0 | 50.0 mm | ISO 100

هاسلبلاد Hasselblad H6D | 1/500 sec | f/11.0 | 50.0 mm | ISO 100

هاسلبلاد Hasselblad H6D | 1/500 sec | f/11.0 | 50.0 mm | ISO 100

برچسب ها

دوربین عکاسی
مطالب مرتبط بیشتر
قیمت‌ دوربین‌های‌ عکاسی پاناسونیک در بازار؟ +جدول برای خرید دوربین عکاسی دیجیتال چقدر هزینه کنیم؟ + قیمت هشدار درباره حمله باج افزارها به دوربین های عکاسی بلک مجیک از یک دوربین سینمایی جیبی با رزلوشن ۶K رونمایی کرد قیمت‌ دوربین‌های‌ عکاسی پاناسونیک در بازار؟ +جدول قیمت‌ دوربین‌های‌ عکاسی کانن در بازار؟ +جدول قیمت‌ دوربین‌های‌ عکاسی پاناسونیک در بازار؟ +جدول قیمت انواع لنز دوربین‌ عکاسی در بازار؟ +جدول قیمت‌ دوربین‌های‌ عکاسی پاناسونیک در بازار؟ +جدول قیمت پرفروش‌ترین لنز دوربین‌ عکاسی در بازار تهران؟ +جدول قیمت‌ دوربین‌های‌ عکاسی نیکون در بازار؟ +جدول قیمت‌ دوربین‌های‌ عکاسی کانن در بازار تهران؟ +جدول جدیدترین لنز دوربین‌عکاسی چند؟ +جدول تولید دوربین با قدرت زوم ۶۵ برابر چه لنزی برای عکاسی منظره مناسب است؟ ساخت دوربینی که تصاویر پنج بعدی ثبت می کند قیمت‌ دوربین‌های‌ عکاسی کانن +جدول قابی که گوشی را تبدیل به دوربین عکاسی حرفه ای می کند معرفی دوربین کامپکت لنز دوربین عکاسی در بازار چند به فروش می‌رسد؟ دوربین با حلقه فیلم دیگر تولید نمی شود پرفروش‌ترین‌ دوربین‌های عکاسی در بازار کدامند؟+ قیمت قیمت‌ دوربین‌های‌ عکاسی کانن +جدول دوربینی که صدا را ضبط می کند! راهنمای خرید فیلتر لنز دوربین‌ عکاسی راهنمای خرید فیلتر لنز دوربین‌ عکاسی قیمت فروش انواع دوربین کامپکت در بازار لیست قیمت انواع پروژکتور دوربین فیلمبرداری ۳۶۰ درجه اندرویدی با تدوین آنی مظنه خرید و فروش دوربین های canon فلاش دوربین عکاسی هوشمند شد پاناسونیک دوربین‌های کامپکت جدیدش را معرفی کرد نگران سرعت انتقال عکس‌ از گوشی به رایانه نباشید گردنبندی که ویدئوهای ۳۶۰ درجه ضبط می کند دوربین ویژه بازی های المپیک زمستانی به بازار آمد جدیدترین لنز دوربین‌عکاسی چند؟ +جدول مظنه فروش لنزدوربین عکاسی تولید دوربین فیلمبرداری فوق دقیق اندازه گیری ضربان قلب با دوربین فیلمبرداری دوربین سلفی توپی دوربینی که زمان مناسب عکاسی را تشخیص می دهد قیمت دوربین‌های عکاسی نیکون در بازار تولید پهپاد تاشوی جیبی با قابلیت تصویربرداری فوق دقیق دوربین ۳.۲ گیگاپیکسلی هر شب ۸۰۰ تصویر از آسمان می گیرد رونمایی از دوربین ۴۰۰ مگاپیکسلی +عکس مظنه خرید انواع لنز دوربین عکاسی ورود شرکت کداک به تجارت ارز رمزنگاری شده شانزدهمین نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی، صوتی و تصویری و فرش ماشینی گرگان قاب محافظ لنز دوربین در برابر هرگونه آسیب و نفوذ آب قیمت جدیدترین دوربین‌های‌عکاسی؟ +جدول قیمت انواع دوربین‌ فیلم برداری سونی +جدول برای عکاسی چه دوربینی و با چه قیمتی بخریم؟ لیست قیمت جدیدترین دوربین های فیلمبرداری بازگشت به عصر عکاسی آنالوگ با یک برنامه موبایلی دوربین DxO One برای موبایل های اندرویدی معرفی شد خرید یک دوربین عکاسی کامپکت چقدر تمام می شود؟ قیمت‌ دوربین‌های‌ عکاسی کانن؟ +جدول برای خرید دوربین چاپ سریع چقدر باید هزینه کرد+ جدول لیست قیمت دوربین های دیجیتال Panasonic دوربین واقعیت مجازی ۳۶۰ درجه با قابلیت پخش زنده دوربینی که گوی سبقت را از پهپادها ربود لیست گران ترین دوربین های عکاسی دوربین حرفه ای قابل اتصال به گوشی های اندوریدی اچ پی از دوربین Sprocket ۲-in-۱ با قابلیت چاپ فوری عکس رونمایی کرد قیمت‌ دوربین‌های‌ عکاسی نیکون؟ +جدول RED از دوربین Monstro ۸K رونمایی کرد با فناوری دوربین ساده گوگل کلیپس آشنا شوید قیمت فروش انواع کیف دوربین عکاسی در بازار خرید یک دوربین عکاسی چقدر آب می خورد؟ برای خرید لنز دوربین چقدر باید هزینه کرد؟ گوپرو از دوربین Hero ۶ Black رونمایی می‌کند خرید یک دوربین چاپ سریع چقدر تمام می شود؟ جدیدترین تصاویر از دوربین «هیرو۶ بلک» گوپرو+ عکس نیکون دوربین تازه ای برای حرفه ای ها در دست ساخت دارد سونی از دوربین RX۱۰ IV با قابلیت عکس‌برداری و فوکوس فوق سریع رونمایی کرد دوربین جدید پولاروید با نوستالژی عکس فوری خرید یک فلش برای دوربین عکاسی چقدر تمام می شود؟ کانن دوربین بدون آینه M۱۰۰ را برای کاربران مبتدی معرفی کرد دوربین Nikon D۸۵۰ DSLR هفته آینده رونمایی می‌شود تماشای خورشید گرفتگی کامل مرداد ۹۶ با لنز ۴۵ میلیون تومانی کانن عکس از دوربین جدید نیکون D۸۵۰ منتشر شد لیست ارزان قیمت ترین دوربین های عکاسی در بازار چگونه یک دوربین عکاسی مناسب بخریم؟ رونمایی از دوربین دیجیتال جدید با حساسیت فوق العاده قیمت‌ انواع دوربین‌های‌ عکاسی کانن؟ +جدول اولین نگاه به گوشی Hydrogen One لیست دوربین عکاسی های گرانقیمت در بازار خرید فیلتر لنز چقدر تمام می شود؟ دوربین‌های جدید کانن و نیکون با تأخیر عرضه خواهند شد مشخصات سخت افزاری دوربین D۸۵۰ نیکون لو رفت دوربین ال جی وی ۳۰ می‌تواند گزینه ایده‌آلی برای عکاسی در شب باشد نرخ فروش لنز دوربین برای خرید یک دوربین عکاسی چقدر باید هزینه کرد؟ دوربین نیکون D۸۵۰ در راه است برای خرید دوربین عکاسی چقدر باید هزینه کرد؟ اولین دوربین دنیا با ۱۶ دوربین راهی بازار می‌شود جدیدترین لنز دوربین‌عکاسی چند؟ +جدول قیمت‌ دوربین‌های‌ عکاسی فوجی فیلم؟ +جدول لیست قیمت برخی از دوربین های عکاسی محبوب در بازار لیست برخی از دوربین های عکاسی گران قیمت قرارداد Nokia و ZEISS برای وضع استانداردهای جدید تصویربرداری موبایل اطلاعات جدید از دوربین TL۲ لایکا لو رفت دوربین‌های عکاسی سونی چند؟ +جدول موبایل های تحت برند نوکیا، به لنزهای Carl Zeiss مجهز می شوند مظنه قیمت دوربین های عکاسی Nikon کانن دوربین ۲۰۰D را معرفی کرد کانن دوربین ۶D Mark II را معرفی کرد شرکت کانن از دو دوربین EOS ۶D Mark II و EOS Rebel SL۲ رونمایی کرد اطلاعات بیشتری درباره Canon EOS ۶D MK II منتشر شد ویژگی های منسوب به Sony A۷III تائید شد اطلاعاتی تازه از دوربین دوگانه وان پلاس ۵ قیمت پرفروش‌ترین دوربین‌های‌عکاسی؟ +جدول قیمت دوربین عکاسی حرفه ای چند است + جدول قیمت زمان معرفی دوربین Canon EOS M۲۰ مشخص شد  راهکارهای عکسبرداری بهتر با موبایل دوربین جذاب واقعیت مجازی کمپانی GoPro قیمت لنز دوربین‌عکاسی در بازار قیمت لنز دوربین‌عکاسی در بازار +جدول این قاب آیفون را به یک دوربین حرفه ای تبدیل می کند با تازه ترین دوربین های حرارتی موبایلی شرکت FLIR آشنا شوید دوربین عکاسی ضد آب و ضد ضربه W۳۰۰ نیکون با قابلیت ثبت ویدیو ۴K معرفی شد قیمت انواع کارت حافظه دوربین؟ +جدول قیمت و تاریخ عرضه نسخه جدید دوربین Gear ۳۶۰ مشخص شد هسل بلاد دوربین ۱۰۰ مگاپیکسلی A۶D را برای تصویربرداری هوایی معرفی کرد خرید یک دوربین عکاسی چقدر تمام می شود؟ قیمت پرفروش‌ترین انواع دوربین عکاسی + جدول کانن دوربین بدون آینه فول فریم معرفی می‌کند دوربین‌های‌ عکاسی فوجی فیلم چند؟ +قیمت مدل های مختلف دوربین ضد ضربه و ضد آب ۴k قیمت‌ دوربین‌های‌ عکاسی کانن؟ سریع ترین دوربین دنیا ساخته شد قیمت دوربین عکاسی در بازار ایسر از دوربینی ۳۶۰ درجه ای با قابلیت برقراری تماس های صوتی رونمایی کرد قیمت نجومی دوربین فوق حرفه ای جدید سونی دوربین عکاسی قدرتمند بدون آینه سونی دوربین آنالوگ «سیمپل یوز» عرضه دوربین عکاسی حرفه ای با قابلیت سلفی گرفتن جدیدترین دوربین‌های‌عکاسی کدامند؟ عرضه دوربینی با ۱۶ لنز به بازار سونی موفق به کسب رتبه دوم فروش دوربین های فول فریم شد دومین برند پرفروش دوربین های فول فریم کدام است؟! برای خرید لنز دوربین چقدر باید هزینه کرد؟+جدول قیمت لنزهای جدید نیکون وارد بازار می‌شوند دوربین D۷۵۰۰ با سنسور ۲۰.۴ مگاپیکسلی و سرعت عملکرد بیشتر رونمایی شد خروج سامسونگ از بازار دوربین‌های دیجیتال شیائومی از دوربین ۳۶۰ درجه جدیدی به نام Mi Panoramic Camera رونمایی کرد دوربین خودتان را انتخاب کنید! مهمترین ویژگی دوربین عکاسی حرفه ای چیست؟ قیمت انواع دوربین عکاسی در بازار اعلام شد خرید یک دوربین عکاسی چقدر تمام می شود؟ رونمایی غیرمنتظره کانن از سه دوربین جدید
برگشت به بالا