تولید نانوپوشش‌هایی با خاصیت ترمیم‌شوندگی

عصر کالا- محققان کشور با وارد کردن نانوذرات به درون پوشش‌های گالوانیزه، علاوه بر بهبود خواص ضدخوردگی آن‌ها،‌ خاصیت خودترمیم شوندگی را نیز به خواص این پوشش‌ها اضافه کردند.

شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۹:۰۰

تولید نانوپوشش‌هایی با خاصیت ترمیم‌شوندگی

به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از مهر، مسئله خوردگی و خسارات ناشی از آن سالانه هزینه‌های هنگفتی را به صنایع مختلف تحمیل می‌کند. استفاده از پوشش‌های سطحی از جمله پوشش‌های گالوانیزه یکی از روش‌های پرکاربرد جلوگیری از خوردگی در سازه‌های فولادی به شمار می‌رود. این نوع پوشش‌ها علی‌رغم مزایای فراوان، عیوبی هم دارند که فناوری نانو توانسته تا حدود زیادی این عیوب را پوشش دهد.

دکتر فرزاد نصیرپوری یکی از محققان این طرح از خواص مکانیکی ضعیف پوشش‌های گالوانیزه به‌عنوان یکی از عیوب اصلی این دسته از پوشش‌ها یاد کرد و افزود: پوشش‌های الکتریکی گالوانیزه از طریق مکانیسم حفاظت کاتدی، قطعات فولادی را حفاظت می‌کنند، اما طول عمر حفاظت و مشخصه‌های مکانیکی آن‌ها در عمل نسبتاً ضعیف است.

وی گفت: یکی از روش‌های بهبود خواص آن‌ها، بالا بردن سختی و کاهش سرعت خوردگی آن‌ها از طریق هم نشانی فلز روی با نانوذرات سرامیکی است. در این پژوهش از نانوذرات سیلیکا برای نیل به این هدف استفاده شده است.

وی ادامه داد: روی نانوذرات به‌کاررفته در این پژوهش اصلاح سطحی صورت گرفته است که این موضوع موجب شده تا پوشش نهایی یک پوشش هوشمند و خودترمیم شونده باشد.

نصیر پوری در خصوص سازوکار عملکرد نانوذرات در افزایش کارایی پوشش گفت: «نانوذرات اکسید سیلیسیوم پایداری قابل‌توجهی در محلول‌های مختلف از خود بروز می‌دهند. به همین دلیل در این پژوهش از این نانوذرات استفاده شده است. ساختار این نانوذرات به‌صورت متخلخل است و قبل از اعمال به درون پوشش، توسط بازدارنده خوردگی مولیبداتی عامل دار شده‌اند. این موضوع سبب می‌شود، در هنگام سرویس‌دهی، وقتی این پوشش دچار خراش می‌شود، بازدارنده خوردگی آزاد شده و زیرلایه و خود پوشش را حفاظت کند.

به گفته وی، در طرح حاضر به‌منظور پوشش‌دهی از روش آبکاری الکتریکی استفاده شده است. هم‌زمان نانوذرات اصلاح‌شده نیز بر روی سطح زیرلایه هم‌نشانی شده. در ادامه نیز پوشش اعمال‌شده مشخصه یابی شده و خواص آن با استفاده از روش‌های الکتروشیمیایی نظیر امپدانس الکتروشیمیایی و پولاریزاسیون تافل مورد ارزیابی قرار گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: نتایج به‌دست‌آمده از آزمون‌های خوردگی حاکی از آن است که سرعت خوردگی پوشش اعمال‌شده 1.25 میل بر سال است که این مقدار در حدود یک‌دهم پوشش‌های مشابه است.

کتایون علی پور – فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد و دکتر فرزاد نصیر پوری- عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی سهند تبریز در انجام این طرح همکاری داشته‌اند. نتایج این کار در مجله‌ی RSC Advances با ضریب تأثیر 3.108 (جلد 7، سال 2017، صفحات 51879 تا 51887) منتتشر شده است.

برچسب ها

فناوری نانوالیاف نانونانو پوشش
مطالب مرتبط بیشتر
سنجش میزان سلامتی از روی لباس با لیزر ماده ای قدرتمندتر از تار عنکبوت ساخته شد عرضه پارچه‌های ضدآتش با کمک نانو فناوری همکاری شرکت‌های فناور ایران و کره‌جنوبی در حوزه فناوری نانو همکاری شرکت‌های فناور ایران و کره‌جنوبی در حوزه فناوری نانو همکاری شرکت‌های فناور ایران و کره‌جنوبی در حوزه فناوری نانو تولید عایق ارزان و قدرتمند از چوب صنعت لوارم خانگی ایرانی با فناوری نانو عجین شد صنعت لوارم خانگی ایرانی با فناوری نانو عجین شد تولید نانوالیاف هوشمند با قابلیت ذخیره گرما ساخت نانوفیلم‌های منعطف با توانایی ذخیره سازی اطلاعات نانوربات تومورهای سرطانی موش ها را از بین برد کشتن باکتری ها و بازسازی پالپ دندان با سلول های بنیادی الهام از نوعی پروتئین برای ساخت نانولوله‌های تصفیه کننده‌ آب دستکش آنتی باکتریال بافته شده با فناوری نانو تولید شد تولید عایق برای جلوگیری از انتشار صدا بین طبقات ساختمان صادرات شیشه و آینه نانویی به ۴ قاره سرمایه گذاری روی پارچه های ضد امواج نانویی در کشور با موتور برقی تاشو راحت‌تر در شهرها رفت و آمد کنید ساخت کوچکترین اسپینر جهان با نانوحکاکی راه اندازی خط تولید صنعتی نانوالیاف ایرانی در چین آغاز تولید انبوه رم های کم مصرف ۸ گیگابایتی و ۱۰ نانومتری تقویت خواص سیمان با فناوری نانو توسط محققان کشور محلول آب گریزکننده منسوجات تولید شد تشخیص بیماری پارکینسون و آلزایمر با فناوری نانو ساخت فناوری دستگاه های خودشارژ با الهام از مارماهی رشد گیاهان در تاریکی برای اولین بار ممکن شد افزایش سرعت بهبود زخم‌های عمیق سوختگی با پانسمان‌های نانویی فرش های نانویی با خاصیت آنتی باکتریال وارد بازار شد ساخت برچسب های هوشمند امنیتی کالا با فناوری نانو عرضه نانورنگ‌های ضدخوردگی با ماندگاری بالا ۱۰ محصول نانو تاییدیه دریافت کردند جداسازی گازهای گلخانه‌ای با فناوری نانو توسط محققان کشور جوراب پای دیابتی با خاصیت آنتی باکتریال تولید شد اسکن سه بعدی ارزان برای زنان باردار بالشت هوشمندی که دمای بدن را در حین خواب تنظیم می‌کند لباسها تا ۳ سال آینده خودشان سرد و گرم می شوند زخم‌ پوش‌های نانو لیفی برای ترمیم زخم های دیابتی ساخته شد ابداع فناوری جدید برای تولید تراشه های موبایلی ۸ نانومتری ساخت نانو سامانه انتقال همزمان دارو و ژن به سلول‌های سرطانی پانسمان نانویی برای ترمیم زخم ساخته شد جوهر نانویی برای چاپ روی پارچه و شیشه تولید شد ۴۰درصد تولیدات علمی دنیا در حوزه نانو متعلق به ایران است تولید سرویس های بهداشتی ضد میکروب با فناوری نانو تولید نانوپوشش‌هایی برای افزایش مقاومت مکانیکی قطعات الکترونیکی به زودی یک تکه پلاستیک گوشیتان را خنک می کند افزایش کارایی بسته‌بندی‌های زیست تخریب پذیر با روغن ذرت بومی‌سازی نانوپوشش‌های سبز برای صنایع خودرو و لوازم‌خانگی بازار محصولات نانو پایش می شود تلفن‌های همراه چقدر پیشرفت خواهند کرد؟ پوست بیونیک برای روبات ها ساخته شد نشست تخصصی «معرفی کاربردهای فناوری نانو در صنعت لوازم خانگی» برگزار شد نسل جدید و شگفت انگیز باتری ها با نام ULTRA-EFFICIENT GLASS جایگزین LITHIUM-ION خواهد شد! لزوم استفاده از فناوری نانو برای تهیه آب سالم و پاک لزوم استفاده از فناوری نانو برای تهیه آب سالم و پاک
برگشت به بالا