فرهنگ سازی برای مصرف تولیدات داخلی،راه درمان اقتصاد بیمار ایران

عصر کالا- رونق،توسعه و شکوفایی تولید داخلی،یکی از اصلی ترین ارکان و مولفه ها در رشد و توسعه اقتصادی ایران و حصول سیاست های اقتصاد مقاومتی محسوب می شود.

پنجشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۵:۰۰

فرهنگ سازی برای مصرف تولیدات داخلی،راه درمان اقتصاد بیمار ایران

به گزارش پایگاه خبری  «عصرکالا» به نقل از لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، با تاملی بر وضعیت اقتصادی ایران به برخی از خلاء ها،کاستی ها و نارسایی های جدی بر می خوریم که بدون حل و فصل و مرتفع سازی آن،امکان رشد،توسعه و شکوفایی اقتصاد فراهم نمی شود.

قاچاق کالا،تعطیلی و ورشکستگی تعداد بسیاری از واحدهای صنعتی و تولیدی،ورود بی رویه محصولات خارجی،بیکاری و دغدغه اشتغال در بین بسیاری از خانوارها و جوانان،تنها نمونه ای از این نارسایی هایی محسوب می شود که عامل اصلی بسیاری از ناهنجاری ها و مشکلات فرهنگی و اجتماعی نیز به شمار می رود.

اگرچه چالش های اشاره شده در قالب و چارچوب مسائل اقتصادی و صنعتی معنا می شود،اما بسیاری از صاحب نظران عرصه اقتصادی بر این عقیده اند تا زمانی که فرهنگ استفاده از کالاها و تولیدات ایرانی در میان لایه ها و اقشار متعدد اجتماعی ایران تقویت نشود،برون رفت از مشکلات اشاره شده،دشوار و بعضا غیر ممکن خواهد بود.

مصطفی نامور،دانش آموخته رشته اقتصاد،در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران، با اشاره به نقش تعیین کننده رونق و شکوفایی تولید داخلی در پیشبرد اهداف اقتصادی،اظهار داشت:رهبر معظم انقلاب در آخرین روزهای بهمن سال 1392،سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را در 24 بند تعیین،تشریح و ابلاغ فرمودند.

وی افزود:به واقع،مساله مذکور،نه تنها به عنوان نقشه راهی در حل و فصل مشکلات اقتصادی مطرح است،بلکه در تحقق سیاست های سند چشم انداز بیست ساله کشور نیز نقش بسزایی ایفا می کند.

این دانش آموخته رشته اقتصاد عنوان کرد:یکی از الزامات حصول سیاست های مذکور،روحیه جهادی،پشتکار، انعطاف پذیری در زمان مناسب،فرصت سازی،توجه به طرح های مولد،درون زایی و برون گرایی می باشد.

نامور عنوان کرد:بدون تردید،تمامی بندهای سیاست مذکور،به نوبه خود به عنوان مسیری شفابخش در برون رفت از انسدادهای اقتصادی،تاثیرگذار و مطلوب اثر خواهد بود.

وی افزود:در این میان،بند هشتم سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی از اهمیت برجسته ای برخوردار است که با عنایت ویژه به آن،می توان بسیاری از ناهمواری ها و مشکلات پیش رو در حوزه اقتصادی کشور را حل و فصل نمود.

دانش آموخته رشته اقتصاد در تشریح بند اشاره شده(هشتم)عنوان کرد: مدیریت مصرف و با تاکید بر اجرای سیاست های کلی اصلاح الگوی مصرف و ترویج مصرف کالاهای داخلی همراه با برنامه ریزی برای ارتقای کیفیت و رقابت پذیری در تولید،پیام و دستور کار اصلی بند مذکور محسوب می شود.

نامور گفت:متاسفانه به این امر خطیر،آنچنان که باید توجه نشده و علیرغم برخی از اقدامات،اما در مقام عمل بسیاری از طرح ها،تصمیمات و رویه های غلط بر خلاف سیاست و نقشه راهبردی مذکور به شمار می رود.

وی افزود:تبلیغ و ترویج کالاها و محصولات خارجی،آن هم در شرایطی که نمونه داخلی آن وجود دارد، عارضه ای است که همچون آفتی،آرام آرام و به تدریج بنیه تولید داخلی را تضعیف خواهد کرد.

دانش آموخته رشته اقتصاد عنوان کرد:توجه به عنصر فرهنگی در تحقق سیاست مذکور،یکی از اصلی ترین الزامات و ضروریات تامین و تحقق این مولفه به شمار می رود و تا زمانی که به این امر حائز اهمیت،توجه کافی و وافی نشود،شعار حمایت از تولید داخلی جنبه عملیاتی پیدا نخواهد کرد.

فرهنگ استفاده از محصولات داخلی،موید عزم ملی برای مقابله با قاچاق است

سعید نژاد واحد،محقق و پژوهشگر اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به لزوم برخورد،مهار و کنترل هر چه بیشتر پدیده شوم و نامبارک قاچاق گفت:قاچاقچیان برای سود جویی و تامین مطامع و اهدافی که در سر می پرورانند از نارسایی ها به بهترین نحو ممکن سوء استفاده می کنند.

وی افزود:در این میان،نقش دستگاه های نظارتی در مبادی ورودی کالا و سپس توزیع آن در کانون های مرتبط همچون استان تهران و ارتقای تجهیزات مربوط به کنترل و رصد تجهیزات و ادوات حمل و نقل،غیر قابل انکار است.

نژاد واحد عنوان کرد:با این وجود نباید از نقش مردم نیز به عنوان گروهی متنوع و متعدد از جامعه مصرف کننده در برخورد و مقابله ملی و همگانی با معضل قاچاق به سادگی گذشت.

محقق و پژوهشگر اقتصادی عنوان کرد:به واقع،علیرغم بسیاری از کاستی ها موجود در عرصه مقابله با قاچاق کالا،لذا جامعه مصرف کننده به عنوان اصلی ترین هدف قاچاقچیان،نقش تعیین کننده ای در مهار و کنترل این عارضه ایفاء می کنند.

وی افزود:بدون تردید،یکی از اصلی ترین مولفه ها در تولید،توزیع و واردات هر کالا و محصولی به سطح و ضریب تقاضا برای تهیه،خرید و استفاده از آن معطوف می شود.

نژاد واحد گفت:با چنین اوصافی،فرهنگ سازی و بستر سازی برای خرید،تهیه و استفاده کالاها و محصولات داخلی از ضروریات اجتناب ناپذیری است که هر آنچه در این عرصه به توفیقات بیشتری نائل شویم،قطعا بسیاری از مشکلات اقتصادی اعم از بیکاری،قاچاق،مشکلات اجتماعی و فرهنگی،رکود واحدهای تولیدی و صنعتی،تعطیلی و ورشکستگی برخی از کارگاه ها و کارخانجات تولیدی و صنعتی حل خواهد شد.

وی افزود:متاسفانه در طول سالیان اخیر،آنچنان که باید به موضوع سبک زندگی و ترویج و تقویت آن در قالب فرهنگ اصیل ایرانی-اسلامی توجهی نشده که اگر غیر از این بود،قطعا در شرایط فعلی،شاهد بسیاری از مصایب و  مشکلات اقتصادی،اجتماعی و...نبودیم.

نژاد واحد گفت:با مطالعه و بررسی مسیر طی شده از سوی کشورهای توسعه یافته جهان و جوامعی که از حیث اقتصادی،قوی و  توانمند هستندبه این واقعیت پی می بریم که تمامی آنها از یک الگوی واحد و مشترک تحت عنوان آموزش نیروی انسانی و تقویت و پشتیبانی از تولید داخلی پیروی نموده اند.

محقق و پژوهشگر حوره اقتصادی در خاتمه یادآور شد:برای حصول موفقیت در ترغیب و تشویق جامعه ایرانی به خرید و تهیه محصولات داخلی،باید تمامی دستگاه ها و ارگان های ذیربط،بالاخص فرهنگی در این مقوله،نقش آفرینی بیشتری را ایفاء کنند و قطعا با هدفمندی،همسویی و یکپارچگی،شاهد رونق و شکوفایی فزاینده ای در عرصه اقتصادی کشور خواهیم بود.

برچسب ها

تولید
مطالب مرتبط بیشتر
سیاست های ارزی برای حمایت از کالای ایرانی است ‎افتتاح خط تولید جدید محصولات ال‌جی توسط شرکت صنایع گلدیران در سیرجان ایران بزرگترین تولید کننده کفش خاورمیانه است ۶۰ درصد لوازم خانگی بازار تولید داخلی است صادرات ۶۵۰ میلیون دلار کالا از ورامین در سال ۹۵ با خرید تولیدات داخلی به ساختن ایران کمک کنیم تولید نسخه انحصاری ویندوز ۱۰ برای دولت چین تلاش دولت برای احیای کارخانه های تعطیل شده محسوس است تعرفه های گمرکی سال ۹۶ فعلا تغییر نمی کند تولید داخلی زیر آوار واردات تولیدکنندگان ایرانی برای معرفی محصولات خود به مردم هزینه کنند زنجیره تولید لوازم خانگی ملی، با پلی استایرن اسنوا تکمیل شد به زودی فروش اینترنتی لوازم خانگی آغاز می شود مصرف کالاهای تولید داخل از لوازم رونق تولید در کشور است شرکت کره ای در ایران واحد تولید پلی پروپیلن می‌سازد تولید داخلی یا تولید صادراتی؟ حمایت از تولید داخلی لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی جبران تاخیرها رونق تولید،به افزایش قدرت خرید مردم می‌انجامد ورشکستگی ۵۵درصدی تولیدی‌های بازار خرید کالای ایرانی، کمک به تولید ملی و تقویت اقتصاد مقاومتی است بخشنامه جدید گمرک برای تسریع در ترخیص کالا و حمایت از تولید ملی هشدار به مصرف کنندگان طرح رونق تولید باعث دلگرمی واحدهای تولیدی شد
برگشت به بالا