مراقب قاتل خاموش در سرما باشید!

عصر کالا- به دلیل خطرآفرینی نصب و استفاده از بخاری و وسایل گرمایشی غیراستاندارد، برای جلوگیری از حوادث ناگوار باید از وسایل گرمایشی استاندارد استفاده و نکات ایمنی در این رابطه را رعایت کرد.

مراقب قاتل خاموش در سرما باشید!
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، با توجه به سرد شدن هوا و استفاده شهروندان از بخاری‌های گازسوز، رعایت الزامات و نکات ایمنی برای استفاده از بخاری‌های گازسوز الزامی است.

    بخاری گازسوز و ملحقات آن از جمله شلنگ‌های رابط، باید دارای علامت استاندارد بوده و براساس دستورالعمل‌های فنی سازنده، نصب و مورد بهره‌برداری قرار گیرد و در صورت لزوم و از جمله در مکان‌های آموزشی، دسترسی اطفال و دانش‌آموزان به بخاری و سایر اجزا و ملحقات آن به نحو مناسبی محدود و آموزش‌های لازم به دانش‌آموزان داده شود.

    طبق توصیه سازمان استاندارد، بخاری‌ها باید در محل‌هایی که کف و جداره دیوارهای آن در برابر آتش مقاوم باشد، نصب شود و دودکش‌های مورد استفاده نباید دارای هیچگونه منفذ و یا نشتی بوده و خروجی آن از پشت بام حداقل یک متر از سطح بام و نیز دیواره‌های جانبی بام، فاصله داشته باشد.

    همچنین نصب کلاهک با شکل H در خروجی دودکش و نیز اطمینان یافتن از باز بودن طول مسیر آن الزامی است. شیب این لوله‌ها باید رو به بالا و مطابق دستورالعمل‌های نصب بخاری باشد و قطر لوله‌های دودکش نیز باید مساوی یا بزرگ‌تر از قطر لوله خروجی دستگاه گازسوز در نظر گرفته شود.

    در عین حال استفاده از دودکش و یا شیر گاز مشترک برای دو یا چند وسیله گازسوز مجاز نیست و عبور دودکش بخاری از شیشه، مجاز نبوده و لوله دودکش باید در فاصله ایمن از مواد آتش‌گیر، از جمله پرده‌ها، نصب شود و شعله بخاری در هنگام روشن بودن باید آبی و پایدار باشد ضمن آن‌که از بخاری‌های بدون دودکش نباید در فضاهای کاملا بسته و برای مدت طولانی استفاده شود.

    موضوع دیگر که باید به آن اشاره کرد این است که بخاری‌ها و سایر اجزا و یا الحاقات سیستم گرمایشی باید هر سال قبل از استفاده مجدد، مورد بررسی و بازبینی قرار گیرند و هرگونه نقص در سیستم و یا عملکرد بخاری‌ها فقط باید از طریق مراکز فنی مجاز اصلاح و از دست‌کاری بخاری خودداری شود.

    در پایان نیز باید توجه داشت که سیستم‌های کنترلی از جمله ODS و سنسورهای خاص، برای حفاظت و ایمن نگاه داشتن مصرف‌کنندگان از خطرات احتمالی، بر روی بخاری‌ها تعبیه شده است بنابراین از دست‌کاری و یا قطع آنها اکیدا خودداری شود.

    علاوه بر این عموم شهروندان در هنگام خرید بخاری و وسایل گرمایشی باید ضمن توجه به نشان استاندارد کالا، به برچسب انرژی و رده انرژی آن نیز توجه داشته باشند. طبق اعلام سازمان ملی استاندارد ایران شهروندان می‌توانند در راستای حفظ سلامتی و ایمنی، در صورت مشاهده هرگونه وسایل گرمایشی غیراستاندارد با شماره تلفن گویای سازمان استاندارد (1517) یا سامانه پیامکی 10001517 ارتباط برقرار کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر