سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

کاهش ۲۵میلیارد دلاری قاچاق کالا

عصر کالا- سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: مطابق آمار قاچاق کالا ۲۵میلیارد دلار کاهش یافته و گفته می‌شود به حدود ۱۲.۵ میلیارد دلار رسیده است.

کاهش ۲۵میلیارد دلاری قاچاق کالا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از خبرگزاری خانه ملت،  سید حسین نقوی حسینی در تشریح نشست صبح امروز( دوشنبه27 فروردین ماه) جلسه بررسی قاچاق کالا به ویژه پوشاک و راه‌های حمایت از کالای ایرانی مشترک بین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، کمیسیون صنایع و معادن و قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: در این جلسه روسای 3 کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، صنایع و معادن و قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی  همراه با اعضای کمیسیون حضور داشتند و کلیه دستگاه‌های مربوطه به حوزه مورد بحث دعوت شده بودند.

    سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در ابتدای جلسه سعید باستانی گزارشی از ارقام مطرح در حوزه قاچاق  کالا ارائه  کرد، گفت: مطابق آمار قاچاق کالا 25میلیارد دلار کاهش یافته و گفته می‌شود به حدود 12.5 میلیارد دلار رسیده است.

    نماینده مردم پیشوا و ورامین با تاکید بر اینکه در ادامه ارائه این گزارش به زمینه‌های مشوق قاچاق کالا مانند اسکله ها، شناورها و مبادی ورودی کالای بدون نظارت مناطق آزاد و شرایط حاکم بر آنها اشاره کرد، عنوان کرد: در این گزارش آمده بود که افزایش هزینه‌های تجارت رسمی و کاهش هزینه‌های تجارت غیررسمی باعث افزایش قاچاق کالا شده است.

    وی با بیان اینکه در ادامه جلسه ابوالقاسم شیرازی مطرح کرد که پوشاک ملی نیازمند حمایت است و باید در عرصه رقابت مزیت‌دار باشد و انواع موانع و مصارف مثل مالیات، مالیات بر ارزش افزوده، بیمه، تأمین اجتماعی و ... به مشکلات این بخش اضافه کرده است، ادامه داد: وی اعلام کرد باید روی نام و نشان ایرانی به لحاظ فرهنگی کار کرد، چرا باید بخشی از تولیدات داخلی با مارک و نشان خارجی عرضه شود.

    سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، اضافه کرد: رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران اعلام کرد که حدود 100 فروشگاه بزرگ در تهران تدارک دیده شده تا تنها کالای ایرانی عرضه کنند، دستور‌العمل‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت هم باید به شکلی باشد که اجازه واردات به برندهای خارجی داده نشود؛ در حال حاضر شرایط عکس این موضوع است.

    نقوی حسینی با بیان اینکه فعالان بخش خصوصی در این جلسه عنوان کردند که در ایران توانمندی بالایی در حوزه پوشاک را داشتیم اما در حال حاضر از ما گرفته شده است؛ یکی از علت‌های آن قوانین داخلی کشور است که دست تولیدکننده داخلی را بسته و دست واردات خارجی را باز کرده است، از جمله قوانین مد لباس است که اصلا مد در آن نادیده گرفته شد، گفت: تولیدکنندگان اعلام کردند که کجای دنیا کالای پوشاک کیلویی وارد می‌شود که در کشور ما این اتفاق صورت می گیرد، ما به یک سند راهبردی در این زمینه نیاز داریم، هیچ کجای دنیا درهای ورودی کشورخود را به این شکل باز نمی کنند در حالی که عضو تجارت جهانی نیز نیستیم، صنعت پوشاک کمترین آب و انرژی را مصرف می کند و بهترین اشتغال را دارد.

    وی با اشاره به صحبت‌های یکی دیگر از فعالین بخش خصوصی، ادامه داد: اینکه 3 کارخانه بزرگ تولید پوشاک ایرانی برای تولید پوشاک با برند خارجی تولید مشترک دارند خبر خوبی است و دستورالعمل وزارت صنایع در این زمینه اثرگذاری دارد و باید دقیقا اجرا شود.

    سخنگوی امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: فعالین بخش خصوصی اعتقاد داشتند ثابت نگه داشتن نرخ ارز سوبسید قاچاقچی‌ها است و موجب می‌شود صادرکننده بازار خود را از دست بدهد و نکته اینکه یکی از مبادی ورودی قاچاق کالا مناطق آزاد هستند، چرا واردات پوشاک و کفش به مناطق آزاد ممنوع نمی‌شود، منطقه آزاد باید صادراتی باشد نه وارداتی.

    نماینده مردم پیشوا و ورامین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در این جلسه مطرح شد که مناطق آزاد برای واردات مواد اولیه ، ساخت و تولید کالا ایجاد شده‌اند، واردات کالای ساخته شده و نهایی به مناطق آزاد چه معنایی دارد؟، تصرح کرد: اینکه کالای پوشاک در گمرک کیلویی ثبت و ترخیص می‌شود چگونه می‌توان قاچاق آن را کنترل کرد در حالی که کالا باید دارای شناسه و تعیین نوع باشد.

    وی افزود: وقتی 3500 تن پوشاک ثبت سفارش می‌شود چگونه می‌توان با قاچاق آن مقابله کرد، برخورد با واحدهای صنعتی متخلف هم مهم است و اگر با واحدهای صنعتی ارائه کننده کالای قاچاق برخورد نشود مقابله با قاچاق کالا ابتر می‌ماند.

    سخنگوی امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه یکی از سوالاتی که در این جلسه مطرح شد این بود که همه در مخالفت با قاچاق کالا صحبت می‌کنند اعم از سران سه قوه، وزارتخانه‌ها، گمرک، مناطق آزاد، سیستم بانکی اما مبارزه با قاچاق موفق نیست، عنوان کرد: 25 دستگاه عضو ستاد مبارزه با قاچاق کالا هستند اما قاچاق کالا همچنان انجام می‌شود بنابراین باید هماهنگی و افزایش عزم در مبارزه با قاچاق کالا در دستگاه‌ها ایجاد شود.

    مناطق آزاد با اهداف مشخص ایجاد شده است

    بنابراین گزارش مرتضی بانک در ادامه این جلسه، اظهار داشت: مناطق آزاد قانون دارد و با اهداف مشخص ایجاد شده‌اند و اینکه مناطق آزاد را متهم به مبادی ورودی قاچاق کالا کنیم درست نیست؛ از حدود 54 میلیارد دلار واردات کشور چه میزان از طریق مناطق آزاد وارد می‌شود که آن را متهم به مبادی قاچاق می‌کنیم، مناطق آزاد با هدف توسعه پیرامونی تأسیس شدند.

    دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه مناطق آزاد به طور جدی به دنبال قانونمند کردن واردات و صادرات است اما نباید واردات به مناطق آزاد وارد بازار داخلی شود اگر این کالاها وارد بازار می‌شود باید تابع قوانین و مقررات باشد که ثبت آن برعهده گمرکات است، گفت: محدود سازی واردات پوشاک به مناطق آزاد یکی از راه‌های کنترل قاچاق کالا است که در دستور کار مناطق آزاد قرار گرفته است.

    تعرفه بالای گمرکی واردات پوشاک انگیزه‌ای برای افزایش قاچاق

    همچنین براساس گزارش ارائه شده فرود عسگری در این نشست، اظهار داشت: در حال حاضر حساسیت زیادی بر روی واردات پوشاک به وجود آمده اقدامات خوبی برای کنترل قاچاق پوشاک صورت گرفته و همچنین کارگروهی نیز که در دولت ایجاد شده برای محدودیت واردات به مناطق آزاد اقدام خوبی بود یکی دیگر از این اقدامات جلوگیری استفاده از کارت‌های تجاری اجاره‌ای است.

    رئیس کل گمرک کشور با بیان اینکه پوشاک به لحاظ تعرفه وارداتی نیز در بالاترین سطح گمرکی یعنی طبقه 55 است و به همین جهت توجه قاچاقچی به این کالا بیشتر است، گفت: :وجود حدود 146 گمرک رسمی و انواع و اقسام رویه‌های گمرکی خود از جمله مشکلات جدی است و در حال حاضر حدود 17 نوع واردات گمرکی داریم که باعث تعجب همه اهالی اقتصادی است، از کولبری و ته‌لنجی بگیرید تا گمرک رسمی.

    بخش عمده پوشاک کشور به‌صورت قاچاق وارد می‌شود

    در ادامه جلسه خسروتاج با بیان اینکه برنامه جامع مبارزه با قاچاق کالا مطرح شده که باید تولید داخلی جایگزین مناسبی به جای واردات کالای قاچاق خارجی باشد، گفت: حمایت از تولید داخلی با کیفیت مناسب می‌تواند به انگیزه و خواست مصرف‌کننده پاسخ دهد، نکته دیگر اینکه نحوه واردات کالای خارجی هم باید چارچوب و قاعده داشته باشد.

    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه دستورالعمل‌ها باید اصلاح و به روز شوند، ادامه داد: وقتی به 55 درصد تعرفه پوشاک 40 درصد تخفیف داده شود اثر گمرک از بین می‌رود، واردات یک میلیارد دلاری پوشاک به ایران از طرف تجارت جهانی و ثبت 59 میلیون دلاری واردات پوشاک به معنای این است که تقریبا همه واردات پوشاک کشور قاچاق است و سهم بسیار ناچیزی از مبادی رسمی وارد کشور می‌شود بنابراین باید در حوزه پوشاک کارهای اساسی صورت گیرد. کد رهگیری یکی از راه‌های کنترل قاچاق پوشاک است.

    مجتبی ذوالنوری در ادامه جلسه با بیان اینکه اگر قاچاق کالا کم شده باشد باید تقاضای ارز نیز کم شود، تولید داخلی افزایش یابد و وجود کالای خارجی در بازار کاهش یافته باشد، گفت: مناطق آزاد و گمرکات پایه و مبادی واردات کالای قاچاق شده‌اند.

    هزینه 600 میلیارد تومانی برای مبارزه سیستمی با قاچاق کالا

    در این جلسه علی مویدی خرم‌آبادی با بیان اینکه این گام مبارکی است که3 کمیسیون ورود پیدا کردند و به کمک ستاد مبارزه با قاچاق کالا آمدند، گفت: قطعا مبارزه با قاچاق کالا نیازمند عزم ملی است، اینجانب مرز و مرزنشین را می‌شناسم ، قوانین و مقررات خوبی داریم، به جای مقابله باید به راهکارهای ایجابی و پیشگیری متمرکز شویم. با نگاه برخوردی و پلیسی قاچاق کالا حذف نمی‌شود.

    رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا با تاکید بر اینکه 600 میلیارد تومان هزینه کرده‌ایم تا با قاچاق کالا به طور سیستمی بپردازیم و مبارزه کنیم ولی هماهنگی لازم بین دستگاه‌ها هنوز به وجود نیامده است. عنوان کرد: سامانه باید کالای قاچاق و غیرقاچاق را تفکیک کند، مناطق آزاد باید اصلاح شود وگرنه با قاچاق کالا نمی‌شود مبارزه کرد. فرمایشات مقام معظم رهبری، تأکید رئیس جمهور، مطالبه جدی مجلس، همه مبتنی بر مقابله با قاچاق کالا است و یکی از مهمترین راه های حمایت از کالای ایرانی و تقویت تولید داخلی است.

    سخنگوی امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه درپایان جلسه گفته شد که قاچاق  کالا از جمله در حوزه پوشاک یکی از اجزای فساد اقتصادی است و طبیعی است که باید همه مردم، قوا و دستگاه‌ها باید وارد شوند و البته قوانین هم به طور فنی‌تر اصلاح شود، ادامه داد: یکی از اقدامات مهم برای مقابله با قاچاق کالا شفاف سازی است نباید هیچ گردش مالی پنهانی وجود داشته باشد تا وقتی که گردش مالی پنهان وجود داشته باشد فساد و قاچاق و پولشویی وجود دارد. یکی از موارد مهم قانون تضاد منافع است که در این چارچوب کارگزاران دولتی نتوانند با استفاده از رانت اطلاعاتی قدرت رقابتی بخش خصوصی را از بین ببرند.

    نقوی حسینی، گفت: در این جلسه جمع‌بندی شد که با ارتقاء کیفیت، مشوق‌های لازم برای تولیدکنندگان، حمایت فنی و مهندسی از شرکت‌ها و تولیدکنندگان داخلی، الزام تدریجی تولید پوشاک با فرهنگ ایرانی، رایگان نمودن تبلیغات کالای ایرانی، فرهنگ سازی استفاده از کالای ایرانی و ذائقه‌سازی، اجرای مصوبه جایزه تشویقی صادرات، استفاده از روابط رسمی با کشورها با محوریت همسایگان برای ورود کالای ایرانی به بازارهای آنها از تولید ایرانی حمایت شود.

    تشکیل کمیته مشترک مجلس با ستاد مبارزه با قاچاق کالا

    سخنگوی امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان با تاکید بر اینکه در زمینه مبارزه با قاچاق کالا تصمیماتی گرفته شد خازرنشان کرد:این تصمیمات شامل تشکیل کمیته مشترک 3 کمیسیون مجلس و نماینده ستاد مبارزه با قاچاق کالا جهت رصد کامل همراه با نمایندگان بخش خصوصی که بنا براین دونماینده از بخش خصوصی نیز باید شرکت داشته باشند ، نظارت کامل بر واردات با استفاده از وسایل پیشرفته الکترونیکی، تعطیل کردن کلیه مبادی غیررسمی ورود کالا، ممنوع کردن نگهداری هر نوع محموله غیرقانونی با هر قیمت و کیفیتی، نظارت مستمر کمیته رصد بر مبادی ورودی رسمی کالا، محدود نمودن زمان محموله‌های گمرکی، محدود کردن مبادی گمرکی و ارائه گزارش ماهانه و تشکیل جلسات 3 کمیسیون هر 3 ماه یک بار./

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر